Logg inn med Facebook eller Google!

Gresk påskemusikk

Started by MaFi, 25. Apr 08, 15:00:20

Previous topic - Next topic

MaFi

.. og her er sangen slik den sikkert som oftest høres - med mannskor, i prosesjon, her fra fjorårets påske på Korfu:


Her er en annen versjon avΧρισÏ,,ÏŒÏ, ανέσÏ,,η (Christos anesti). Hun har en vakker stemme, hun som synger... Nyt!

MaFi

Quote from: \"filhellener\"Den første innspillingen jeg greide å få tak i er en mektig og fin innspilling med Petros Gaiitanos, den inneholder påskelitturgien og heter :
\"ΤÎ' ΘΕΙÎ' ΠÎ'ΘÎ--\", der heter denne hymnen \" Î'Ι Î"ΕΝΕÎ'Ι ΠÎ'CÎ'Ι \" , det betyr \"Generasjonene Passerer\" ( tror jeg), det har jeg trodd den het til jeg fikk innspillingen med Glikeria :love2:

Jeg fant denne ortodokse, greske påskemusikken - kan det stemme at det er Petros Gaïtanos som synger her til å begynne med? Denne er \"from the album ΏΡÎ' ΈΝΆΤÎ-- 2 - I Zoi en Tafo\" -  Î-- ζωή εν Ï,,άφω ... Se mer info i margen på følgende lenke:


Først kommer Gaïtanos\' versjon, deretter følger en arabisk versjon \"performed by Fairuz from her album: Good Friday, Eastern Sacred hymn\", og infoboksen (klikk på \"more info\") har med en oversettelse av teksten på engelsk.


EDIT: Nå ser jeg at det bare kommer opp fullskjermbilde av selve videoen når jeg klikker på lenka, så jeg limer inn noe av den infoen jeg fant i tekstboksen - altså gresk tekst med engelsk oversettelse. Jeg siterer: (Det er riktig en Langfredagssalme, dette...)

]Î-- ζωή εν Ï,,άφω καÏ,,εÏ,,έθηÏ,, ΧρισÏ,,έ, και Î'γγέλων σÏ,,ραÏ,,ιαί εξεπλήÏ,,Ï,,ονÏ,,ο, σÏ...γκαÏ,,άβασιν δοξάζοÏ...σαι Ï,,ην σην.

Î-- ζωή πώÏ, θνήσκειÏ,; πώÏ, και Ï,,άφω οικείÏ,; Ï,,οÏ... θανάÏ,,οÏ... Ï,,ο βασίλειον λύειÏ, δε και Ï,,ο ΆδοÏ... Ï,,οÏ...Ï, νεκρούÏ, εξανισÏ,,άÏ,.

Μεγαλύνομέν σε, Ιησού Î'ασιλεύ, και Ï,,ιμώμεν Ï,,ην Ï,,αφήν και Ï,,α πάθη σοÏ..., δι ών έσωσαÏ, ημάÏ, εκ Ï,,ηÏ, φθοράÏ,.

ΜέÏ,,ρα γηÏ, ο σÏ,,ήσαÏ,, εν σμικρώ καÏ,,οικείÏ,, Ιησού παμβασιλεύ, Ï,,άφω σήμερον, εκ μνημάÏ,,ων Ï,,οÏ...Ï, θανόνÏ,,αÏ, ανισÏ,,ών.

Ο Î"εσπόÏ,,ηÏ, πάνÏ,,ων καθοράÏ,,αι νεκρόÏ, και εν μνήμαÏ,,ι καινώ καÏ,,αÏ,,ίθεÏ,,αι, ο κενώσαÏ, Ï,,α μνημεία Ï,,ων νεκρών.

Î"ακρÏ...ρρόοÏ...Ï, θρήνοÏ...Ï, επί σε η Î'γνή, μηÏ,,ρικώÏ,, ω Ιησού, επιρραίνοÏ...σα, ανεβόα˙ ΠώÏ, κηδεύσω σε, Υιέ;

ΠροσκÏ...νώ Ï,,ο ΠάθοÏ,, ανÏ...μνώ Ï,,ην Ταφήν, μεγαλύνω σοÏ... Ï,,ο κράÏ,,οÏ, φιλάνθρωπε, δι ων λέλÏ...μαι παθών φθοροποιών.

Οίμοι φωÏ, Ï,,οÏ... ΚόσμοÏ...! Οίμοι φωÏ, Ï,,ο εμόν! Ιησού μοÏ... ποθεινόÏ,,αÏ,,ε έκραζεν, η ΠαρθένοÏ, θρηνωδούσα γοερώÏ,.

Î'νÏ...μνούμεν Λόγε, σε Ï,,ον πάνÏ,,ων Θεόν, σÏ...ν ΠαÏ,,ρί και Ï,,ω Î'γίω σοÏ... ΠνεύμαÏ,,ι και δοξάζομεν Ï,,ην θείαν σοÏ... Ταφήν.

Μακαρίζομέν σε, ΘεοÏ,,όκε αγνή, και Ï,,ιμώμεν Ï,,ην Ï,,αφήν Ï,,ην Ï,,ριήμερον Ï,,οÏ... Υιού σοÏ... και Θεού ημών πισÏ,,ÏŽÏ,.

English translation
Christ, you, who are Life itself,
were placed in a sepulcher,
and legions of angels were astonished
by your condescendence.

How is it possible for you who is Life itself to die?
To abide in a grave? You,
who has dissolved the rule of Death
and resurrects Hades dead?

The ruler of all is beheld dead;
and in a new sepulcher is placed
he who has emptied all sepulchers of their dead.

Christ, you, who are Life itself,
were placed in a sepulcher,
and through your death you conquered Death
and sprung forth life into the world.

Strangest of paradoxes, and of inexplicable things!
the provider of my breath is carried breathless
by Joseph for burial.

Christ, you, who are Life itself,
were placed in a sepulcher,
and legions of angels were astonished
by your condescendence

kaka

Nå har jeg hørt på disse sangene i diverse versjoner, og begynner å kunne melodien på o glyky mou `ear. Begynner å bli glad i den, ja!
KariK

filhellener

Quote from: \"MaFi\"Filhellener, du nevner en cd med Glykeria er den der hun synger med
Israeli Philharmonic Orchestra, og om det er det samme innspillingen som jeg har? Når sant skal sies, jeg er ikke skråsikker... men det er i hvert fall denne, kjøpt via i-Tunes:
Jeg er veldig glad i den, og etter påskefeiringen i Athen for snart to år siden, er det DEFINITIVT påskemusikk for meg.

Hei MaFI dette er CD\'n jeg har med Glikeria der hun synger
Ω Î"ΛΥΚΥ  ÎœÎŸÎ¥ ΕÎ'Ρ , den er nr 16 av 17 spor, en veldig fin konsert  :flower:
(unødvendig stort bilde, men jeg får ikke forminsket bildene mine på Photobucket lenger....)

Kari

MaFi

Flott! Da vet jeg det. Da er det ikke samme cd som jeg har, men den er sikkert like fin! Hvis du hører på den ene lenka jeg la ut, finner du ut om denne versjonen av Ω Î"ΛΥΚΥ ΜΟΥ ΕÎ'Ρ er den samme som på din cd...(?)

filhellener

Quote from: \"MaFi\"Flott! Da vet jeg det. Da er det ikke samme cd som jeg har, men den er sikkert like fin! Hvis du hører på den ene lenka jeg la ut, finner du ut om denne versjonen av Ω Î"ΛΥΚΥ ΜΟΥ ΕÎ'Ρ er den samme som på din cd...(?)

Først vil jeg si takk for alle de fine sangene du har funnet på YOUTUBE og lagt inn her, Mafi  - s å mye vakkert som virkelig får meg til å lengte ekstra etter å oppleve gresk påske igjen :iconbiggrin:

Det er ikke samme versjon Glikeria synger, begge er fine  :iconbiggrin:
- men den du har lagt inn føles mer som \"kirkemusikk\", vakker, den har mye lengre instrumentalinnslag og er nesten dobbelt så lang.
Kari

MaFi

Takk skal du ha, filhellener! I dag (1. påskedag innen den ortodokse kirken) har jeg kost meg med lenken som  Katherina tipset om - med Irene Papas og Vangelis - og blomsterprakten. Den satte meg i skikkelig påskestemning, så takk skal du ha, nok en gang, Katherina! XPΟΝΙÎ' ΠΟΛΛÎ' til alle!

kaka

Og jeg la meg med musikken/sange Ω Î"ΛΥΚΥ ΜΟΥ ΕÎ'Ρ i øret/inni hodet i går kveld etter påminnelse herfra. Godt å sovne med!
KariK

kaka

På tide å vekke liv i denne tråden igjen, når påsken står for døren, både her hjemme og i Hellas.
En liten \"forberedelse\" for de som skal feire gresk påske.

KariK

filhellener

Quote from: \"kaka\"På tide å vekke liv i denne tråden igjen, når påsken står for døren, både her hjemme og i Hellas.
En liten \"forberedelse\" for de som skal feire gresk påske.


Fint at du tok opp igjen denne tråden :-)

Når jeg hørte yndlingssangen min igjen skulle jeg s å v e l d i g  g j e r n e
ønske jeg skulle til Hellas i påsken :-)

Men vi er heldige som kan finne så mye fint på youtube å trøste oss med, dette var vakkert, Tusen Takk, Kaka :-D
Kari

Anders

Kan ikke love å fange noe lignende, men skal gjøre mitt beste for å få med litt stemning hjemigjen!

kaka

Jeg slo opp \"gresk musikk på Palmesøndag\", og kom inn på en side med litt av hvert, særlig fra Corfu.

Det kan virke som det foregår mye musikalsk aktivitet på mange felt på denne tiden. Som IngeS var inne på nylig, virker det som hormusikken har stor plass. Se denne presentasjoene fra Corfu, som nok beskriver hele påsken, slik jeg forstår det:


Her: en anne sangvideo; kanskje for langfredag?
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...