Logg inn med Facebook eller Google!

..musiktavernan Pelagos.....

Started by Mikke, 04. Feb 09, 11:31:58

Previous topic - Next topic

Riitta

Om du menar Elli med dragspelet, så spelar hon Grekisk musik :) ;)

Riitta

Bob

04. Sep 12, 18:47:10 #85 Last Edit: 04. Sep 12, 20:35:13 by Bob
Tenker ikke på Elli, men bla. annet et ungt par fra mellom Europa som underholt i 2011, og det var ikke Gresk musikk, har også hørt andre innslag som " sikkert er bra", men ikke Greske.
Hellas, er best...

Tommy

Jag skulle gärna tänka mig lite irländska tongångar även när jag är i Grekland  :)  Det skulle kunna bli en givande internationell blandning tror jag, fast det kanske inte är så många irländare som besöker Pelagos  ::)
Så jag får väl nöja mig med det som bjuds eller så må jag väl bara traska vidare till nåt annat plejs kan jag tänka  :D 
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

..personligen tycker jag nog att det spelas allra mest grekisk musik där, men givetvis borde naturligtvis skylten utanför avspegla den verklighet som finns innanför...d.v.s nu när Pelagos tillämpar s.k öppen scen, d.v.s att den som vill spela,sjunga, dansa eller på annat sätt uppträda inför gästerna får göra det på egen risk.....så skyltens text borde nog ändras till t.ex Real Greek and sometimes international music, eller nåt liknande, så att de som vill höra enbart grekisk musik vet om vad som gäller och kan välja att gå in eller inte.
Jag för min del  tycker att det är trevligt med lite musikalisk variation och inte bara grekisk musik på Pelagos och har sen tavernan startade för tio år sen sett och hört en del trevliga, icke-grekiska inslag. Sen om det har ökat eller inte, har jag ingen direkt uppfattning om, men för mej gör det ingenting, tvärtom. Möjligen kan kanske den toleranta inställningen bidragit till Pelagos jämförelsevis stabila popularitet och ofta återkommande stamgäster över åren,vad vet jag.....
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

....så tog tionde året slut för Pelagos, och det har varit en bra säsong, säger Chronis. Han har delat ut en hel del av de ca 400 diplomen till stamgäster och bl.a fick jag möjlighet att göra en ny skylt till tavernan.Det tog lite extra tid, för jag hade ju kört omkull med scootern, och var inte fullt rörlig,utan fick improvisera en del..... :D
Den gamla skylten jag målade för tio år sen får vi snygga till litegrann och sen sätta upp på lämplig plats, för den är ju en del av Pelagos historia.
Den nya kommer nog inte att hänga direkt över ingången som den gamla, utan vid sidan.Dels för att den är större  och dels för att en del gäster är långa och ståtliga och fick ducka för att komma in..... ;D ;D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Riitta

Mycket dans var det i September :)

Mikke

...en trevlig,holländsk fotograf som bodde på Garden Villa,Daan Schoeman,gjorde en trevlig video om Pelagos som finns på Youtube (sök på:Pelagos Pigadia Karpathos ) och dessutom en där Andreas Diakidis dotter Sophia sjunger medans deras busiga hund försöker leka med henne... (sök på:Sophia Diakidis Pelagos )...sen hann han med ytterligare en: Karpathos Hotel Zephyros Village / Garden Villa .....jag var med honom och visade runt på ön litegrann och det blev rätt mycket filmat.....Pratade med honom häromdan och han sa att kanske lägger han ut en allmän film om Karpathos, eftersom det blev så mycket film över... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

.....och den tredje videon handlar (förstås) om Pelagos, och den hittar man om man söker/skriver : Pelagos Pigadia Karpathos. Sen när jag pratade med fottegrafen Daan Schoeman, så sa han att han hade så mycket film om Karpathos, att det nog blir en mer, allmän video också....Men när, vet jag inte, men jag skriver ju här och berättar, förstås.... ;) ;)
Ringde ner till Pigadia idag och lyckades få tag i Chroni först.Han berättade att Florios, den flinke bouzoukispelaren på Pelagos, har tillsammans med sin glade broder Minas, rest till New Jersey, USA, där det tydligen finns ytterligare en broder.....Chronis och Mimis flyger över dit den 20 november och blir väl kvar en månad. Mimis måste välan hemöver vid den tiden, men går det bra med speleriet därborta, så stannar nog Chronis nån/nåra veckor till, tror jag......
Sen fick jag tag i den nygifte Antonis Panaretos, som var tillsammans med grabbarna på Mouraio. Han och hans fru Zuzanna tillsammans med resten av familjen skulle resa till Polen i slutet av februari för att gifta sej en gång till. Sen kommer Antoni med fru tillbaka lagom till Pelagos start, när det nu blir.....
Den tredje personen jag fick tag i var den yngre brodern Dimitri.Han berättade att han varit 2 veckor på Rhodos och fått sin fina KTM motorcyckel servad. Han såg fram emot Polen-resan, för han har aldrig varit utanför Grekland.
Syster Maria var inte på Karpathos, utan var på Rhodos nu, så jag ringde henne också, men fick bara höra lite musik och nåt auto-svar,så jag talade in ett meddelande till henne.
Försökte ringa Andreas, men fick inget svar. Han var ganska upptagen, sa Chroni, fast jag fick inte reda på med vad. Hursomhelst, kul att få höra lite från Karpathos och snart står olivskörden för dörren. Dimitri och resten av familjen skulle upp till Mesochori för att plocka oliver nästa vecka.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

....idag (torsdag 16 nov) fick jag tag i Mimis Panaretos på telefon.Det var kul att surra lite om ditt och datt. Som jag skrev tidigare så sticker Chroni och han till USA den 20:e november för att lira ihop med Florio i New Jersey. Det går säkert bra med det,tror jag.....
När Mimi kommer hem, så sticker väl han och frugan Connie en sväng till Frankrike, där dom har bekanta nånstans i närheten av Marseille.
Yngste sonen Yannis som f.n bor och spelar i Tessaloniki ska visst tillsammans med sin äldre bror Michailis sticka till Danmark nån vecka och hälsa på den musikaliska familjen som nu har gästspelat på Pelagos i några år.
Sen ringde jag Andreas Diakidis (Zephyros Village/Garden Villa) och bl.a berättade han att han börjat med sitt nybygge mittemot Zephyros.Det blir en långsmal byggnad med två stora (80 kvm) lägenheter i två etage och en mindre.Förhoppningsvis blir den klar i maj nästa år. Alltså får Zephyros 3 lägenheter till och hamnar då på totalt 23.... ;D ;D
Den nya kåken kommer väl ungefär att sträcka sej från taxeringsdamens fina hus med alla karyatider till ungefär där den gamla träroddbåten Argos ligger och vilar i skyggen av olivetrena......

Sen fick jag höra att fru Maria fortfarande är kvar på Cypern där tvillingsönerna Minas och Logothetis går i skola.Dom kommer väl alla hem till Karpathos till jul.

Det hade regnat lite på Karp men dom hoppas på mer,förstås.....Sen surra vi lite om videofilmerna på Youtube, och att fottegrafen Daan Schoeman antagligen dyker upp ungefär när jag brukar åka ner, d.v.s i slutet av april....Då blir det säkert nån mer film.
Det rör på sej i Pigadia... ;D ;D ;D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Niaas

21. Nov 12, 18:30:41 #93 Last Edit: 21. Nov 12, 19:00:22 by Niaas
Ser at gutta er vel fremme i USA nå. Mimis har lagt ut noen bilder på Facebook. De kommer nok til å få en fin tid der!  ;D

Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Niaas

oops, det ble litt stort! Jaja...
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Mikke

Fina fisken, Niaas!!
Då måske er du  snill og håller lite koll/sjekker peau guttane i Amerikat, og måske skriver litt paa Forum om hur det går för dom......, för eg haver ikkje Fejsbook......
Bra att du la in bilden, och den var visst inte så VÄLDIGT stor..... ;D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...