27. Apr 24, 08:29:04


Logg inn med Facebook eller Google!

Norwegian

Started by bengalow, 06. Mar 15, 14:27:03

Previous topic - Next topic

Kristian

Quote from: mouche on 24. Mar 15, 13:53:12
En tragisk flyulykke:

http://livebeta.dagbladet.no/flystyrten_i_alpene

Flyet tilhører German WIngs, et selskap eid 100% av Lufthansa, og var hele 24 år gammelt. Streiken i Lufthansa er foreløpig over, men pilotene har varslet/truet med ny streik i påskehøytiden.

Tror jeg kan slappe av siden jeg selv reiser med Ryan til uken, moderne fly, topp safety record og ingen streik!


German Wings er en ganske vesentlig grunn til at pilotene i Lufthansa streiker. Overføring av eldre fly, outsourcing av mannskaper etc etc.

Noe av det samme gjelder Norwegian og i og for seg Ryan Air. Ansettelsesvilkår i Ryan Air betyr at du betaler utsjekk på flytype selv (piloter). Du er betalt fra du sitter bak spaken. Ergo kan arbeidstid overstige det maksimum som EU har satt.

SAS har 15 timer daglig arbeidstid, 60 i uka med restriksjoner på total tid.

Hadde du likt å sette deg inn i en langdistanse buss hvor føreren hadde kjørt i 14 timer?

Det er ennå verre i lavprisselskapene.

Tidligere nevnte jeg at det har vært 6 ulykker den siste tida. 3 lavpris i USA og 2 i Asia. Alle sannsynligvis flygerfeil. Den tredje i Asia var sansynligvis en pilot med selvmordsønsker (Malaysian Air)

EN flyger jeg kjørt forrige uke mente at det bare var et tidsspørsmål når det skjedde i Europa.

Beklageligvis var den tidsrammen alt for knapp.

PS: Ryan Air og Norwegian glemmer at deres vekst og aktivitet er basert på at  de reisende har en anstendig lønn, og at lærdommen fra Ford i sin tid var at massesalg av biler var basert på at de som arbeidet for ham også skulle ha råd til å kjøpe T-Forden.




Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

SAS har nettop kjøpt Cimber for å snikinnføre et lavpris-konsept i flåten sin!

Hvor mange fridager i året er flygerne i Norwegian (fortsatt) garantert, og hvordan er dette tallet i forhold til dine/folk flest sine betingelser?

mouche


bengalow

24. Mar 15, 22:30:25 #75 Last Edit: 24. Mar 15, 22:32:09 by bengalow
Nu handlar tråden om Norwegian, och jag ber dig, mouche, att hålla dig till ämnet. Har du annat att uttrycka om flygbolag, så skapa en egen tråd, eller håll flabben, som vi säger i Skåne!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Vi er vel alle opptatt av flysikkerhet, og det er vel også et moment i denne tråden vil jeg tro. Nå har det, dessverre, nettop vært en fatal ulykke i Europa, og flyet var fra German WIng, et datterselskap av Lufthansa, og nettop et lavpris-selskap av samme type som Norwegian bortsett fra at de bruker relativt gamle fly. I forbindelse med slike ulykker kommer det opp en del nyttig informasjon ikke minst mht til hvor sikkert, eller usikkert, det er å fly og hvordan utviklingen har vært over tid. Trådstarter, og andre, snakker om arbeidsbetingelser, skatteunndragelser og fremsetter en rekke påstander som enkeltvis, og ikke minst i kombinasjon,vil ha betydning for sikkerheten. Det er da godt å kunne vise til fakta, heller enn fiksjonmer og løse, grunnløse, påstander, og utviklingen er faktisk den stikk motsatte av hva folk her nærmest synes å ønske for å få gjennomslag for sine meninger og holdninger.
Året 2014 var det sikreste året i luftfartens historie! Totalt antal drepte var 990, og det inkluderer flyet som forsvant i Indiahavet såvel som flyet som ble skutt ned over Ukraina. Hvis man ser på utviklingen ove de siste tyve år så skulle antallet fatale ulykker i 2014 ha vært rundt 100, ikke 21 som var det faktiske antallet, når man tar i betraktning økningen i antall flyvninger!

Med andre ord har utviklingen gått den stikk motsatte veien av hva enkelte kan synes å tro, eller hevde, i den perioden hvor flyselskap som nettop Norwegian, Ryan, Easyjet og andre har etablert seg og tatt over mye av volumet.

Forøvrig synes jeg totalt ubegrunnete påstander om Kjus  mht skatteunndragelser er nokså uhørt, men forventer ikke at trådstarter har noen tanker om å dokumentere slikt da hele formålet med denne tråden er skittkasting, baksnakking og for å få utløp for noe, et eller annet, dessverre!


Atle

Quote from: filhellener on 20. Mar 15, 15:40:57
Quote from: Atle on 20. Mar 15, 14:39:01
Får ta noe posetivt om Norwegian, siden vi her i Noreg ( og Sverige ? ) ikke klarer å finne noe posetivt om dem, muligt det er janteloven som forsatter rår her i Noreg  :o


Fint med positiv omtale av Norwegian Atle :)
Men... ??? - hvor har du det i fra at "vi/nordmenn ikke klarer å finne noe positivt om dem"?
Min erfaring er at Bjørn Kjos både var og er ganske så populær i Norge.
Hvordan det er i Sverige vet jeg ikke, men at ( minst) e n svenske ikke finner noe positivt om Kjos/Norwegian vet vi... ::)



Hmm dro vel for mange over kammen her :-) Beklager vist det ble misforstått, er ikke mot Norwegian men har jeg alternativ og det ikke koster skjorta extra så velger jeg glatt andre alternativ, tror igrunnen de fleste følger lommeboka og det er vel derfor vi har den situasjonen hvor alle kutter der di kan og internasjonalisering av arbeidstokken er jo et veldigt gammelt fenomen så skjønner ikke helt problemet med det. Jobba selv på sjøen da det forsvant 150 000 arbeidsplasser der. Siden har jeg ikke vært orginasert da jeg så hvor travelt sjømannsforbundet hadde det på Fillipinene hvor de innført tvangsinnmelding i forbundet for å få jobb på norske båter.
.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

mouche

Arbeidskontrakten/betingelsene til pilotene i SAS har blitt til en avtale på 40 sider, en viss reduksjon fra utgående avtale som var på 238 sider! Jeg har litt problemer med å se hvorfor man skille "blinke ut" Norwegian som "the bad guy" og ellers gå ombord i omtrent hva det skulle være, men har man valgfriheten så har man jo det, og kanskje nettop Norwegian har vært med på å etablere nettop denne friheten? FOrøvrig er mine neste to turer med Ryan og den forrige med SAS/Aegean!

Atle

Misforstå meg riktigt Mouche  ;) Jeg kan fint fly Norwegian men er det andre alternativ så tar jeg heller det. Dette muligens pga av jeg har sittet litt forlenge og ventet på forsinka fly. Har nok bare helt sikkert vært uheldig men det er vel intrykket en sitter igjen med etter flerne timer på flyplasser med minimum av info som påvirker en.

Som jeg og nevnte så er det intarnasjonalisering overalt og ja SAS ser og ut til å ha skjønt det etterhvert   :) kan jo si desverre men det er vel igrunnen vinn eller forsvinn som gjelder.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

mouche

Forsinkelser skjer vel med alle selskaper, men for egen del har jeg aldri blitt forsinket med Norwegian. SAS derimot, ja, mange ganger. Dessuten har jeg nylig hatt meget dårlig erfaring med SAS hva angår deres fly, alder, mangel på rengjøring, sliten/gamle seter osv og jeg har slitt i mer enn en uke med SAS for å få tilbake en avgift jeg har rett til og krav på å få tilbake. Kundeservice bare avsluttet saken med å henvise til den svenske allmenna reklamationsnemden (!), ikke den norske, men har fått liv i saken igjen etter å ha sendt mail til øverste hold selv om jeg fortsatt venter påd eres endelige avgjøreslse. Fikk først litt forståelse for min sak da jeg kunne dokumentere skriftlig at både Aegean og Lufthansa hadde refundert meg denne avgiften!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...