27. Apr 24, 12:39:52


Logg inn med Facebook eller Google!

Norwegian

Started by bengalow, 06. Mar 15, 14:27:03

Previous topic - Next topic

bengalow

07. Mar 15, 20:20:07 #12 Last Edit: 07. Mar 15, 20:26:13 by bengalow
Du är inte insatt i reglerna för bolag, ser jag, mouche! Ingen regering får "sätta in miljarder" i sina bolag, inte ens italienska eller franska, och långt ifrån nordiska. Men en del bolag skattskriver sig i lågskatteländer, och försöker undkomma de utgifter, som andra måste betala. När dom sedan hyr in strejkbrytare, så har dom förlorat mitt anseende - även det lilla som fanns. Strejbryteri är den lägsta form för arbetsgivaransvar! Uselt! Onorskt!
Varför får jag inte vara intresserad av hur många miljoner som Björn Kjos drar in till sig själv, om han nu släpper ut siffror på, vad hans anställda tjänar? Jag tycker han är en gris!
Mycket av förlusterna i Norwegian kommer sig av de förseningar/opålitlighet som sällskapet lider av. Hela bolaget "chansar" med allting, och verkar som om dom inte förstår, att det är dom som är ansvariga vid förseningar. Dom skyller på allt och alla andra, när det är DERAS ansvar. Tarvligt är det, och framför allt väääldigt oprofessionellt. Det är nästan som om man avskaffat reklamationsrätten, vid köp av inkurant vara i affär. Det verkar t.o.m. som RyanAir har distanserat Norwegian i gott uppförande.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Nå tar du litt hardt i igjen.... de tre største aksjeeierne i SAS kan faktisk spytte inn akkurat hvor mye de vil. Og det gjør de. Under visse klare forutsetninger, som SAS etter beste evne prøver å oppfylle.  Å kalle Kjos en "gris" er et lavmål, Bengan.... han forsøker å drive en business og har for så vidt klart det helt utmerket. De forsinkelser og denslags som Norwegian har opplevd kaller jeg umodenhet.... de vil vokse seg til og finne ut at det kan være smart med både reservedeler og reparatører strødd rundtom i verden. For øvrig tjente Kjos langt mindre enn de best betalte ansatte i fjor. Hva han evt tjente på sine aksjer og andre investeringer har ikke du og jeg så veldig mye med....

bengalow

Varken den svenska, danska eller norska regeringen kan "kasta in pengar" i SAS. Det är förbjudet enligt EU. Man kan köpa aktier, som vem som helst, och i vilket bolag som helst, men även där finns restriktioner. Jfr Alitalia, Air France m.fl. statsägda flygbolag eller eller andra bolag, t.ex. Statens Järnvägar, Deutsche Bahn m.fl.
Samma rätt har Norwegian för att få in kapital vid förlust, men när storägaren Björn Kjos "lånar ut" aktier värda 380 miljoner, till garanterat pris, så är det frågan om svindel. (svin-del, därav gris). Låntagaren är förmodligen ett självägt bolag, som kan göra goda skattevinster på en eventuell förlust/konkurs. Om du tror att Kjos bedriver verksamhet för "den goda sakens skull", så är du mer lättlurad än vad jag trodde du var. Nu är ju Norwegian en stolt diamant i Norge, och norskt näringsliv, och det verkar som man försvarar detta liksom "tandvärk är bara något man inbillar sig".
Skall jag vara riktigt frank, så är Norwegian en av orsakerna till att flygindustrien idag har nått den bottennivå som man befinner sig på. Man är på väg att ödelägga allt. Jag betalar hellre ett par tusen kronor med seriösa bolag, med bibehållen reklamationsrätt. Att anlita någon som inte har försäkring kan vara billigt, men fan så dyrt i slutändan, om det inte lyckas... Jfr RyaAir - ett absolut 0-alternativ för mig...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

polyanna

Jeg tror Bengalow har noen viktige poeng, et perspektiv vi nordmenn ofte ikke ønsker å forholde oss til. Vi har i mange tiår dradd nytte av trygge og beskyttede arbeidsforhold (hm, alt er relativt) og arbeidslov. Som i vesentlig grad skyldes fagforeninger. Og 'venstresiden'. Arbeidsgivere har vel historisk sett ikke vært pådriverne her? Vi er på sett og vis litt bortskjemte (og kanskje ikke så aldri lite selvgode). Det er atskillig mer enn lønn som står på spill i denne konflikten, det tror jeg jeg egentlig er vanskelig for oss å fatte. Det er en stund siden jeg begynte å sammenligne Norwegian og Ryan; ikke rare forskjellen lenger.
Dette innlegget fra Elin Ørjaseter kan være verd å ta en titt på; hun er ikke akkurat kjent for å støtte venstresiden, heller næringslivet. Men kritisk tillater hun seg å være, til både det ene og andre.  http://orjas.blogg.no/

bengalow

Precis så har jag uppfattat saken!! En riktigt bra artikel med kortfattad, enkel slutsats.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Quote from: bengalow on 07. Mar 15, 20:20:07
Du är inte insatt i reglerna för bolag, ser jag, mouche! Ingen regering får "sätta in miljarder" i sina bolag, inte ens italienska eller franska, och långt ifrån nordiska.
Varför får jag inte vara intresserad av hur många miljoner som Björn Kjos drar in till sig själv, om han nu släpper ut siffror på, vad hans anställda tjänar? Jag tycker han är en gris!


Joda, det er jeg, men rent teknisk har de tre landene deltatt i alle de kapitalutvidelser som har vært foretatt siden selskapet ble etablert i 1946 og i sum har de bidratt med titalls milliarder i dagens kroneverdi og sitter igjen med et konkursbo. Selvfølgelig er ikke dette gjort direkte, men via de emisjoner som har vært foretatt og som aksjonærer i selskapet.

Når det gjelder den lønn som Kjos tjener så er den lavere enn mange av pilotene i selskapet;

http://www.nrk.no/norge/_-flere-norwegian-piloter-tjener-mer-enn-bjorn-kjos-1.12231019

Siden Norwegian er et børsnotert selskap så fremkommer det av selskapet regnskap og årsberetning hva administrerende tjener hvilket jeg faktisk trodde at du visste?

Her kan du lese årsregnskapene for norwegian air shuttle for årene 2002 til 2013 hvis du gidder.

bengalow

08. Mar 15, 23:35:51 #18 Last Edit: 08. Mar 15, 23:43:07 by bengalow
Nej, så långt går jag inte i mina funderingar, och det tror jag inte att du gör heller. Men att tro att Björn Kjos håller på med affärer för att det är kul är att vara naiv. Att du inte flyger med SAS är en nedärvd norsk känsla. I både Danmark och Sverige är vi faktiskt stolta över bolaget. Att du har flugit med SAS "to gamle mökkete fly, med nok så sur personal" kanske beror på dig själv i sista hand. Flyg du med Norwegian i fortsättningen. Hoppas bara att de fortsätter flyga...med malaysiska kaptener och thailändska stewards...precis som på norska båtar. Snacka om att dra hem miljarder!!! Jäkla skattefusk allt ihop!
Och du, vad beträffar Kjos "lön" i sällskapet...om du tror på uppgifterna som skrevs, så kommer jag inte att kommentera dina inlagor i fortsättningen. De är ju barnsligt, för att inte säga ignorant, att acceptera det. Jag tjänar minst 2 kronor om året på mitt företag! Sant eller falskt?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

telma

Bengalow
I stedet for å slenge skit om Bjørn Kjos/Norwegian og norsk skipsfart, kan du konsentrere deg om å se til superkapitalistene i ditt eget land.
Med siste utspill i Sverige med Jabob Wallenberg og H&M's Persson i spissen, viser jo de svenske superkapitalistene at etikk og moral ikke er så viktig, så lenge det gir profitt.
Svensk militærindustri gjør gjerne avtaler med eksempelvis diktaturer som Saudi-Arabia og Nord-Korea.
Historisk har jo Wallenbergene lang tradisjon for dette.
Hvilke tariffavtaler har barnearbeiderne som H&M benytter i Asia?

Admirala

09. Mar 15, 00:18:15 #20 Last Edit: 09. Mar 15, 00:52:38 by Admirala
Når vi først diskuterer flyselskap...

Som oftes flyr jeg Stavanger - mellomlanding - Athen, samt retur, ca tre ganger i året, og har gjort det i årevis.

Med SAS: litt for mange problemer. Mange forsinkelser. Ca to av seks ganger har København - Stavanger-ruten vært kansellert, uten at skrankepersonalet i København vil si hvorfor. De klarer å fly meg hjem, etter mye sutring (fra meg og dem), via Oslo eller med det neste København - Stavanger-flyet. I tillegg må jeg betale for mat.

Air France: bare flydd to ganger med dem. Typisk flymat: pastasalat til forrett, en slags varm pai med ost og tomat til middag, så camembert og rundstykke, mørk og fransk sjokoladekake til dessert og en liten bit valrhonasjokolade. Vin, kaffe, vann. Våtserviett. Alt gratis. Men jeg må gjennom ny sikkerhetskontroll i Paris ved hjemreise.

KLM er de jeg har flydd mest med. Lander praktisk talt alltid presis eller før tiden. Et lite måltid på hver flight, valgfri drikke, gratis. Ingen kanselleringer. Streiker ikke støtt og stadig.

Jeg betaler det samme for disse reisene, enten jeg flyr med SAS, Air France eller KLM. Jeg vil bare komme meg til Stavanger eller Athen på den mest komfortable måten, og ikke minst ankomme den tiden flyselskapet lovte da jeg booket billetten. Så da velger jeg iallfall ikke SAS.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

mouche

09. Mar 15, 06:32:48 #21 Last Edit: 09. Mar 15, 06:37:33 by mouche
Quote from: bengalow on 08. Mar 15, 23:35:51
Nej, så långt går jag inte i mina funderingar, och det tror jag inte att du gör heller. Men att tro att Björn Kjos håller på med affärer för att det är kul är att vara naiv. Att du inte flyger med SAS är en nedärvd norsk känsla.


Bjørn Kjos er flyger av utdannelse (samt jurist så vidt jeg vet), og jeg tror faktisk at han driver på med hva han gjør nettop fordi han synes dette er morsom, eller kul som dere sier. Jeg fløy med SAS for fem dager siden!

Og, joda, jeg leser årsberetning og sjekker fakta FØR jeg slenger en masse dritt om andre personer! Jeg håper du nå anser det som tilstrekkelig dokumentert hva Bjørn Kjos tjener, en mann som har skapt et helt nytt selskap med over 5000 ansatte, og at den lønn han tar ut er akseptabel med tanke på at en god del ansatte tjener mer enn ham?

Når det gjelder hvem jeg flyr med på mine etter hvert mange turer til/fra Kreta så er dette; Ryan, Lufthansa, Austrian, Swiss, Aegean, SAS, APollo, Startour, og velger det alternativet som gir meg den beste prisen og flytiden, men av alle disse har SAS tilbudt de eldste/dårligste flyene og den laveste servicen til tross for høye priser. Intil i fjor var det vel så trafikerte de Athen/København med en MD82 tror jeg det var, en antikvarisk maskin som minnet med om 70-tallet i motsetning til Norwegian/Ryan som vel har fly som i gjennomsnitt ikke er mer enn rundt fem år og en trackrecord ha angår ulykker som er langt bedre enn hva SAS har!

dagstaalesen@hotmail.com

Er det riktig at en kaptein i Norwegian tjener i snitt ca 1,2 milioner og jobber 17 dager i mnd.?
Dag.

mouche

Det er hva som fremkommer av presseoppslag den senere tid, og jeg har enda ikke sett noe dementi fra den annen part, flygerne. De har også en forsikring som gjør at de fåt utbetalt 5,2 millioner kroner skattefritt hvis de ikke får fornyet sin lisens. Et ti-talls piloter fikk det i fjor!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...