27. Apr 24, 13:24:29


Logg inn med Facebook eller Google!

Norwegian

Started by bengalow, 06. Mar 15, 14:27:03

Previous topic - Next topic

bengalow

Nu kan jag inte tiga längre. Rubricerade flygbolag är en skam för Norge...! Jag skulle aldrig, som jag skrivit förut, beställa och betala en biljett för att resa med ett sådant sällskap. Slavhandel avskaffades på 1800-talet, men Björn Kjos vill införa detta igen. Han har ideal som är unkna. Så länge han har pengarna, så skall folk dansa efter hans pipa. Enligt nyheterna, så skall han ha belånat/sålt aktier i sitt eget bolag för 380 miljoner, och hotat med att sätta företag i konkurs. Egen vinning? Javisst! Han har kommit till en gräns, där hans egen envishet stött på berg...då gäller att rädda så mycket pengar som möjligt. Jfr norsk rederiverksamhet, och vissa "kändisar"...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

therese

det er dessuten interessant at denne konflikten kommer nå,

- tatt i betraktning de aktuelle forslagene til endringer i arbeidsmiljøloven, som for tiden er under behandling i regjeringen:
https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/Fakta-om-forslagene-til-endringer-i-arbeidsmiljoloven/id762498/

telma

Løgner og desinformasjon til media preger konflikten. Det er derfor vanskelig for utenforstående å ta stilling til hva som er sant og hva som ikke er sant.
Det som iallfall er fakta er at selskapet som Bjørn Kjos er deleier i, IKKE har solgt noen aksjer i Norwegian. Hva motivet til Dagens Industri var å gå ut med dette skjønner jeg ikke. DI vet at det er vanlig i mange børsnoterte selskap at større eiere låner ut sine aksjer for å gi spekulanter mulighet til å «shorte aksjen» (selge en aksje de ikke eier - for å kjøpe den tilbake seinere, til forventet lavere pris -deretter levere tilbake de lånte aksjene)
Når det gjelder Norwegians vekst og utvikling av nye ruter, skjer dette i hovedsak utenfor Norden, hvor flyene engang ikke er innom Norden. Det er ikke mulig for Norwegian å kunne konkurrere med andre lavprisselskaper ved å benytte Nordiske mannskaper på disse flyene.
For egen del vil jeg prioritere å benytte Norwegian for å beholde flest mulig arbeidsplasser i Norden.
Forsvinner Norwegian, kommer Ryan Air eller andre for å overta.
Takk og lov at det finnes selskap som Norwegian som har vært med å bidra til lavere flypriser.
Du skal ikke lenger enn 20-25 år tilbake at SAS skulle ha 8-10.000 NOK. tur/retur fra Oslo til Europa. Var du borte mellom lørdag og søndag kunne du komme under 3.000 NOK. (datidens pengeverdi)

bengalow

Så du är inte utanförstående Telma? Jag tycker att Norwegian har sänkt sig till den absolut lägsta nivåen, där spanska bolag höll till för några år sedan, och varifrån t.ex. Ryan Air håller på att kravla sig upp ifrån. Hade inte Norwegian kommit, så hade biljettpriserna varit skyhöga säger du. Är det inte att överskatta Norwegian och deras insats? Då hade det kommit något annat - trojomi!
Det verkar nästan som om du vore anställd av N...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

telma

Quote from: bengalow on 06. Mar 15, 21:06:37
Så du är inte utanförstående Telma? Jag tycker att Norwegian har sänkt sig till den absolut lägsta nivåen, där spanska bolag höll till för några år sedan, och varifrån t.ex. Ryan Air håller på att kravla sig upp ifrån. Hade inte Norwegian kommit, så hade biljettpriserna varit skyhöga säger du. Är det inte att överskatta Norwegian och deras insats? Då hade det kommit något annat - trojomi!
Det verkar nästan som om du vore anställd av N...


Jeg tar ikke stilling til konflikten. Forholder meg kun til dagens virklighet hvor arbeidskraft "flyter over landegrenser". Den utviklingen revereres ikke.
Norge hadde ikke vært den skipsfartsnasjonen vi fortsatt er, hvis vi hadde tviholdt på kun norske sjøfolk.
Hva med trailersjåfører fra Øst-Europa som transporter varer innen Sverige. Konkurranseutsetting og fri flyt av varer, tjenester og arbeidskraft er politisk besluttet. Du må være enig eller uenig - dette er et faktum.

bengalow

06. Mar 15, 22:43:09 #5 Last Edit: 06. Mar 15, 22:46:47 by bengalow
Men detta faktum har baksidor, som man inte räknade med, när de infördes. Nu, när de utnyttjas, i nästan brottslig mening, så börjar också reglerna att stramas åt. Lastbilar skall tvingas att använda "klimatanpassade" däck t.ex., annars får dom inte köra i Sverige. Arbetstidslagen skall också innefatta ALLA chaufförer, även utländska. Jag har träffat rumänska sådana, som kört i 23 timmar utan paus. Det är en trafikfara. Och Telma...konkurrens skall utföras på lika villkor! Filippinska sjömän under norsk flagg får 1/10 i lön för samma arbete. Är det rättvist? Där har ni en stor skam att rättfärdiga!!

Att Norwegian skulle få rätt att hyra in strejkbrytare genom s.k. "inhyrningskontor", som man själv äger, är ett snuskigt förfarande. För att avtala något måste det ingå 2 parter. När den ene nu säger sig ha rätt att göra som man vill, utan avtal, så är det klart, att den modellen överges. Norge är på väg att få sin egen Amalthea-affär. Här blev det satt stopp för hundra år sedan. Skall Norwegian överleva, så fordras, att dom anpassar sig till verkligheten, som snart är ifatt dom. Allt kan inte köpas för pengar - tankar, idéer, ideologier...
Björn Kos är Fackets största fiende. Har han överhuvudtaget förstått vem han utmanar, eller har den egna storheten tagit överhand?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Du tar litt hardt i nå, Bengan..... personlig flyr jeg ikke med Norwegian av prinsipielle grunner, men jeg har forståelse for at ting må være ulike fra ulike situasjoner. Vanskelig det der. Tror ikke det er Kjos sine ønsker om å berike seg, tror han har veldig lyst til å få et selskap opp og gå. Og hvis norske regler og betingelser skal gjelde overalt her i verden så blir det ingen norske selskaper som kan konkurrere. Sånn er det bare. Mener det må være tillatt for Norwegian å dele det opp slik at det passer til de ulike forhold rundtom. MEN.... skal han operere et flyselskap i Norge får han innfinne seg med at der finnes en flyplass på Stord og i Førde og i Mehamn etc som han må fly til/fra. Verre er det ikke. Tror det heter noen med konsesjoner på fint.....

mouche

Hvis en lønn på 1.142.172 norske kroner i året med 17 arbeidsdager i måneden, 750 timer i året, er å anse som slavekontrakt så vil jeg gjerne bli ansatt som slave!

http://www.nettavisen.no/na24/1142172-kroner-tjener-en-norwegian-kaptein/8549705.html

Og de går vel i pensjon når de blir 60?

Frynse

Det er vel heller ikke lønna det er snakk om her, for den som fortsatt måtte tro det.
Her snakkes det om å ha en kontrakt med den reelle arbeidsgiver, så det ikke skal kunne bli for enkelt å outsource norske arbeidsplasser til fordel for billig arbeidskraft fra lavkostland.

Anders

Og det er fly"kapteiner" som ligger på den lønnen.... "vanlige" piloter ligger under 800 000. Og i denne saken er det ikke lønn det er snakk om. Dessuten jobber de noen timer både før og etter en tur, som IKKE er med i regnskapet. Med tanke på hvilket ansvar de har, og hvilke konsekvenser den minste lille feil kan få, så må de gjerne tjene to millioner for alt jeg bryr meg. Når jeg sitter der ti tusen meter over bakken så vil jeg gjerne at skipperen skal være opptatt av hvordan få meg trygt ned på bakken igjen, og ikke sitte der foran og gruble mest på hvem og hva og hvordan rundt sin egen jobb-situasjon. Men at både piloter og andre i den businessen må akseptere at de har hele verden og forholde seg til og ikke sånn uten videre kan eksportere sine egne arbeidsbetingelser har jeg også forståelse for. Det er et vanskelig spørsmål å nøste opp i, og jeg har sympati med begge sider. Men for øvrig har jeg aldri likt verken Norwegian eller Ryan eller noen andre "billig"-selskaper sin forretningsmodell.... jeg vil ha prisen på en reise, ikke med eller uten mat og toalett og bagasje og gebyr-meg-her-og-der.

bengalow

Nu är det så, att det är Norwegians lönestatistik man har lagt ut - inkluderar försäkringar, pension och övriga tillägg. Det är inte reallönen. Från bolagets sida lägger man ut allt, som kan skada de anställdas profil, inklusive deras piloter, som allai hela bolaget lever av. Vad tjänar Björn Kjos själv?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Hvilken interesse har det hva (hoved)eieren, den største aksjonæren, av selskapet tjener? Han har forøvrig laget en arbeidsplass hvor det i dag er ansatt mer enn 5000 personer, og tallet vil øke betraktelig de nærmeste årene. Tallene som er lagt frem er høyst reele, det er hva de faktisk tjener i kløpoet av et år og som de må skatte av. De tjener forøvrig mer enn pilotene i SAS, men SAS er det sikkert greit å reise med. Reiste nettop med dem fra aThen til København og videre til Oslo, to gamle og møkkete fly med nokså sur betjening. Nei takk, ellers takk!
Internasjonal flytrafikk er ikke noen vernet bedrift hvilket man snart må innse og forholde seg til for ellers vil alt av flyvninger til slutt foretas av alt annet enn norsk, nordiske selskaper, da ingen kan, eller vil, drive med slikt. Norwegian tapte 1,6 MILLIARDER kroner i fjor, men har ikke tre land som eiere som spytter inn milliard etter milliard uten at det hjelper noe som helst.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...