Logg inn med Facebook eller Google!

Tanken slo meg: Hva er ferie?

Started by IngeS, 26. Aug 14, 16:33:43

Previous topic - Next topic

Fia

Ferie = avslapping og miljøskifte. Det behøver jeg jo egentlig ikke å reise så langt for å få. Men siden jeg også gjerne vil ha fint vær, dvs. sol og varme, så velger jeg å legge mesteparten av ferien min til sydligere strøk. Gjerne steder som er nye for meg, men med årene synes jeg også det er hyggelig å vende tilbake til steder hvor jeg har hatt gode opplevelser tidligere. Gjøre seg litt kjent der man er, ha noen gode måltider, betrakte folkelivet... Ei solseng på stranda, godt lesestoff, noe kaldt å drikke, bølgeskvulp... Varva ner... - er det ikke det broderfolket kaller det? DET er ferie for meg, og om et par uker gjør jeg forhåpentligvis akkurat dette!!  :D
:solbriller:
Den som er lei av å reise er lei av livet...

polyanna

JohnS sier Her var det ikke mange kommentarer, gitt??  

Kanskje kan det for noen ha sammenheng med signalene som gis i tråden? Som eks. at det å koble ut all digital kommunikasjon/nett/mobiltelefon underveis er det mest akseptable? Verden har forandret seg for noen. Jeg kan for min del ikke lenger 'bare' reise bort uten å være tilgjengelig; omsorgsansvar på hjemmefronten tilsier eller krever en annerledes måte å feriere på. En 'liten' uke her eller der, i håp om å få 'være i fred' og uten krisemeldinger fra sykehjemmet, er det aller beste jeg kan håpe på. Få lade batteriene, finne en slags feriemodus - og bare være. Spaserturer, strandliv eller tavernaliv, balkongkvelder med bøker og et glass vin - gjøre ingenting uten krav til det ene eller det andre. Før stengte jeg verden helt ute på ferie, null mobil eller nett eller wifi. Det var s å mye hyggeligere og enklere.

Fia

Enig med polyanna. Jeg vil gjerne vite det hvis noe alvorlig skulle skje hjemme. Dessuten er jeg en liten nyhetsfreak og liker å følge med på ting som skjer både i verden og i gamlelandet, og verdsetter derfor gratis wifi mange steder. Det forringer absolutt ikke ferieopplevelsen min det aller minste. Så skål for forskjellene mellom oss mennesker, sier nå jeg...! ;)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

polyanna

Godt å høre, Fia  :). Hvem du enn er. Vi er forskjellige, i forskjellige livssituasjoner og faser. Ferie kan være så mangt.

mouche

Vi er tilgjengelig 24/7 (stort sett) når vi er på ferie både per mobil og laptop eller en annen dippedutt, men den/disse er sjeldent fremme og tiden som brukes på digitale medier er minimale. Når man da ikke hører noe så vet man at alt er i orden og man kan rolig feriere videre i trygg forvisning om akkurat det (alt er i orden). Har man barn og/eller foreldre/svigerforeldre i høy alder så er det på en måte enklere å reise vekk og være trygg for at man får beskjed hvis noe skjer og man må komme seg hjem. Hvordan det ville føles at noe hadde skjedd og man ikke fikk vite om det før en uke eller tre hadde gått er for oss utenkelig, og det også med tanke på hvilken vanskelig situasjon man hadde satt andre i! Joda, klar over at man (også vi!) klarte oss greit før internett og mobiltelefonen var oppfunnet!

dagstaalesen@hotmail.com

 :) :) :) :)  HVA ER FERIE ?  :) :) :) :)
Dag.

filhellener

29. Aug 14, 10:19:04 #18 Last Edit: 29. Aug 14, 10:23:55 by filhellener
Quote from: mouche on 29. Aug 14, 06:28:44
Vi er tilgjengelig 24/7 (stort sett) når vi er på ferie både per mobil og laptop eller en annen dippedutt, men den/disse er sjeldent fremme og tiden som brukes på digitale medier er minimale. Når man da ikke hører noe så vet man at alt er i orden og man kan rolig feriere videre i trygg forvisning om akkurat det (alt er i orden). Har man barn og/eller foreldre/svigerforeldre i høy alder så er det på en måte enklere å reise vekk og være trygg for at man får beskjed hvis noe skjer og man må komme seg hjem. Hvordan det ville føles at noe hadde skjedd og man ikke fikk vite om det før en uke eller tre hadde gått er for oss utenkelig, og det også med tanke på hvilken vanskelig situasjon man hadde satt andre i! Joda, klar over at man (også vi!) klarte oss greit før internett og mobiltelefonen var oppfunnet!


Takk, for at har du har satt ORD på det, Mouche, hvert eneste av dem stemmer for meg/oss  :)

Vi/jeg har e n gang hatt bruk for å være tilgjengelige, og t a k k for at vi v a r det da, jeg rakk hjem og fikk to dager med min mor før hun døde!
Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...