Logg inn med Facebook eller Google!

Tanken slo meg: Hva er ferie?

Started by IngeS, 26. Aug 14, 16:33:43

Previous topic - Next topic

IngeS

Med det mener jeg ikke ferie i henhold til en rettighet arbeidstakere har, men hva den enkelte regner som ferie. Jeg venter at det vil komme mange forskjellige personlige definisjoner som svar på spørsmålet.

For meg er ferie å gjøre noe annet enn det man gjør til daglig, aller helst på et annet sted. Jeg har stor sans for den totale forandringen i det jeg foretar meg. Det medfører blant annet: Langt vekk fra aviser og andre nyhetsmedia. Vekk fra den type mat jeg spiser til daglig. Sist men ikke minst de jeg omgås med hver dag.

Så er det opp til deg å beskrive ferien slik du helst vil ha den.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Hmmm.... godt spørsmål. Man har jo så småningom innsett at det finnes et ganske bredt spekter når det gjelder folks oppfatning av ferie. For meg... er det vel en kombinasjon av ting. Jeg har lyst til noe nytt... et avbrekk... nye steder og nye mennesker. Og aller helst i et klima der tekstiler ikke er det helt store problemet. Og jeg vil aller helst ha ukompliserte reiser for å nå disse "nye" stedene. Ferie er når vekkerklokken ikke er så viktig... eller klokken i det hele tatt!
Men jeg er vel en av de som tildels er "avhengig" av nyheter og denslags... til gjengjeld har jeg vel et mye mere avslappet forhold til hva de nyhetene eventuellt måtte inneholde :-)
Ferie er når.... man finner på ting mens man avgjør hva man skal finne på. For så og kanskje endre mening minuttet etter. Eller kanskje bare la seg ubekymret påvirke av andres meninger om hva man skal foreta seg.
Ferie kan være når dagene har mye innhold, fordi man ønsker det der og da... eller det kan være de dagene da man gjør slett ingen ting annet enn det man føler for (for eksempel å ikke gjøre noe som helst). Det og sitte i "halvsolen" med en god bok eller en artig prat med fremmede gir meg veldig feriefeeling...
Et avbrekk, rett og slett... noen uker der man ikke MÅ noe som helst... der man kan legge sine forpliktelser og oppgaver litt til side og heller konsentrere seg (eller iallfall gjøre et forsøk på å konsentrere seg!) om sitt eget velbefinnende.
Ferie er.... andre opplevelser? Fri fra plikter og krav. Fri fra de man omgåes daglig. Fri fra prestasjonskrav. Jeg har i det siste brukt mye tid på å planlegge ferien... nå gleder jeg meg til å kunne trekke på skuldrene og si "Sorry, jeg bommet"...
Ny mat. Nye lukter. Nye måter å gjøre ting på. Noe helt annet enn hverdagen, egentlig... og det er så herlig befriende når det ikke har noen vidtrekkende konsekvenser hvis man bommer på innertieren....

Anita

Ferie er når en har fri fra jobb og kan disponere sin egen tid...  :blomst3:
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Vegard

:)  Dette har jeg tenkt litt på tidligere også. (Har tenkt og utbrodet noe dypere tidligere her http://www.sigvik.no/home/antiparos-2013)
For meg / oss er ferie og ikke ha så mange planer, andre en de vi legger løpende ettersom tiden går og forskjellige lysster og ønsker oppstår. Ett avbrekk med lave skuldre, veldig likt det Anders skriver.

I tillegg har vi etter noen værmessig lite heldige sommre innfunnet oss med at vi er værsjuke.
Dersom vi opplever en sommer uten en periode med god gjennomtrengende varme og sol blir vi rett og slett litt sutrete utover høsten ;) Så garantert sol og varme hører med til hovedferien i løpet av året. Vi kan gjerne ha kortere ferier gjennom høst, vinter eller vår som ikke har denne varmen, men sommerferien må være garantert.

For å oppnå roen må vi også bort fra hjemmet, oppsøke noe annet, et annet sted. Reise på hytta om du vil?
Nye venner, nye bekjentskaper og nye impulser er viktig, men til syvende og sist mest som bonuser og regne :)

Denne tråden kan bli morsom og følge. (Denne også)

mouche

I all enkelhet så er det å kunne gjøre hva man vil når man vil selv om livets enkle realiteter setter noen begrensninger på det også. Ferie er vel også det å ikke måtte gjøre noe, gjøre ingenting, men hvor lenge skal man gjøre ingenting før man med hånden på hjertet kan si at man ikke har gjort noenting? Jeg har ikke svaret på det og har heller aldri opplevd at noen andre kan gi noe svar på det, men allikevel verdt å tenke på?

carin

Att lämna allt av krav och plikter i det du låser dörren för att resa bort, å ha ferie hemma är ingen ferie med andra ord.....

dagstaalesen@hotmail.com

Ferie for oss det er HELLAS, små steder i Hellas, gresk tempo ( ja gjerne dobbel gresk tempo ) nyte folket - maten - drikke - luften - varmen - atmosfære ja alt som hører til en ferie i Hellas.
Dag.

bengalow

Nåja, för mig, liksom IngeS, som har ferie året runt, kan det bli besvärligt att definiera. Pensionärstillvaron är ju en slags ferie, och då kan man skjuta upp till morgondagen, det som borde göras idag. Jag upplever inte ferie, som jag gjorde förr. Ferie för mig är att resa till ett okänt land och uppleva kulturen där. Att följa en guide, som berättar vad som skett på platsen, och tillgodogöra mig de historiens vingslag , som man upplevt annodazumal. Att INTE sänka skuldrorna, utan tränga in i en annorlunda livsstil. Att möta en befolkning, som haft det svårt, och dela deras bekymmer för morgondagen - att engagera sig i deras vardag, inte bara titta och konstatera.
För mig är alltså en ferie något som är aktivt, där jag ser och upplever traditioner utöver det vanliga. Att åka till ovanliga platser är definitivt en upplevelse och en kulturell höjdpunkt. Jag skulle aldrig i mitt liv skaffa mig en sommarstuga/hytte för avslappning, när hela världen står och väntar på att bli "upptäckt"!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

JohnS

Jeg er pensjonist, og har i teorien ferie hele året.  Likevel er det minst like viktig for pensjonister å ha ferie i betydning avveksling fra hverdagen, som kanskje er enda mer ensformig enn arbeidslivet var.  Det aller viktigste er å legge hverdagen igjen hjemme, og oppleve noe helt annet, enten det er på besøk hos gode venner, weekend-turer innen- eller utenlands, eller aller helst - selvfølgelig - et opphold i Hellas. 
Og skal man bryte med hverdagen, er vel bud nr. 1 i disse tider:  Legg PC og nettbrett igjen hjemme!!  Jeg greier meg utmerket med min smart-telefon, som til nylig lå på hotellrommet om dagene, og ble sjekket om kvelden for meldinger.  I det siste har vi ofte leid bil, og farta mye, og da er telefonen med i sekken for nødstilfeller  NB!  uten lyd, selvfølgelig.   Uten disse forholdsreglene er det tøv å snakke om å løsrive seg fra hverdagen, man sitter akkurat like klistra til sin egen hverdags mennesker, hendelser og nyheter som man er hjemme, tilgjengelig kontinuerlig for alle og enhver,  med meldinger, mail og nyheter og gudene vet hva, samme hvor man befinner seg i verden.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

bengalow

Jag har inte ens en mobiltelefon - så den kan jag knappast lämna hemma. Anita har en, som är avstängd 18 timmar/dygn. Vi har den om vi skulle behöva hjälp på ett eller annat sätt...men kommunikation med omvärlden - NEJ! Är vi borta så är vi borta. Hur f-n klarade man det förr? Om man skulle få ett samtal om att hunden, eller en nära släkting är död, så är ju ferien spolierad för resten av tiden. Det man inte vet har man inte ont av. Tids nog får man veta/sörja...
Jag kan inte förstå människor, som går på bussen för 20 minuters resa, att dom skall meddela omvärlden om detta. Jag fattar inte, att telefonen/kontakten är så viktig. På ferien är det helt uteslutet. Då skall man befinna sig "ouppnåelig", annars är det inte ferie.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

IngeS

Quote from: bengalow on 27. Aug 14, 21:24:08
Jag har inte ens en mobiltelefon - så den kan jag knappast lämna hemma. Anita har en, som är avstängd 18 timmar/dygn. Vi har den om vi skulle behöva hjälp på ett eller annat sätt...men kommunikation med omvärlden - NEJ! Är vi borta så är vi borta. Hur f-n klarade man det förr? Om man skulle få ett samtal om att hunden, eller en nära släkting är död, så är ju ferien spolierad för resten av tiden. Det man inte vet har man inte ont av. Tids nog får man veta/sörja...
Jag kan inte förstå människor, som går på bussen för 20 minuters resa, att dom skall meddela omvärlden om detta. Jag fattar inte, att telefonen/kontakten är så viktig. På ferien är det helt uteslutet. Då skall man befinna sig "ouppnåelig", annars är det inte ferie.

BRAVO!
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

JohnS

Her var det ikke mange kommentarer, gitt??   
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...