Logg inn med Facebook eller Google!

Forestående biltur fra Thessaloniki så langt nord/østover man kan komme i Hellas

Started by JanBe, 28. Mar 15, 11:18:14

Previous topic - Next topic

JanBe

Hei.

Jeg har planer om nå i mai å ta en 10 dagers biltur helt oppe i fjellene mot Bulgaria i nordøst Hellas. Jeg vil fly til Thessaloniki, leie en liten bil der for så først å dra rimelig langt nord, men litt vestover til Smaragdsjøen like sør for landsbyen Skra. Et nydelig lite vann som har smaragdgrønne farger, samt et lite fossefall, nydelig sted skal det være ut fra alle bildene derfra. Kjører deretter østover så langt nord som jeg kan finne brukbare veier å kjøre på med en liten 2-hjulstrekk bil.

Har kjøpt en masse kart over området for å finne veier som er ok å kjøre på. Jeg vil kjøre inn i fjellkjeden Rodopi og alle de små fjell-landsbyene der. De fleste av dem tilhører folkegruppen Pomaks som er en muslimsk folkegruppe. Ut fra det jeg har lest meg til så snakker de et eget språk som de har felles med mange fra samme folkegruppe som bor i Bulgaria, men også i Tyrkia. Hovedspråket de lærer på skolen er visstnok Tyrkisk, siden de er muslimer og gresk som fremmedspråk, mens språket de snakker får de ikke opplæring i, mulig jeg har missforstått noe av dette, men jeg tror det i hovedsak er riktig. I hvert fall skal det bli spennende å besøke dette området og om noen har vært i dette området så mottar jeg mer en gjerne tips om hva man kan oppleve i dette området.

Jeg vil som sagt kjøre så langt østover som mulig, men også nordover, så byen Metaxades må avlegges et besøk før jeg drar videre nordover så langt jeg kan komme opp mot grensa til Bulgaria før jeg dreier østover og følger grenseelven mot Tyrkia sørover igjen. Har lest meg til at i byen Didimoticho skal (i følge Lonely Planet, Greece) Europas største og eldste moské ligge. Den var visstnok ferdig i 1420, så den må jo avlegges et besøk.  Videre sørover til Alexandropolis for deretter å følge motorveien kjapt tilbake til Thessaloniki .

Hovedpoenget med turen er altså å komme så langt nordover som mulig, men samtidig også komme østover og få med meg noe av det som kan oppleves der, både når det gjelder natur og folk. Så all mulig informasjon mottas med stor takk. Jeg vet at byene litt lenger sør som Serres, Drama, Kavala, Xanti og Komotini er flotte byer med mye spennende, men de fleste av dem har jeg allerede besøkt, men området nord for dem, er for meg, fremdeles ukjent område av Hellas"¦"¦"¦"¦

kaka

Jeg har ingenting å bidra med, annet enn å "heie" på turen.
Det høres utrolig spennende ut! Jeg er veldig nysjerig på områdene i nord.
Jeg håper du vil dele erfaringene med oss her på Hellasforum etterhvert.
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...