Logg inn med Facebook eller Google!

Info om Nord-Hellas

Started by Tove, 10. Jul 07, 09:34:37

Previous topic - Next topic

Tove

Maa reklamere litt for den delen av landet jeg bor i!! Her foelger en sak om nord-Hellas:

Når vi snakker om nord-Hellas mener vi vanligvis regionene Makedonia og Trake. I vest går grensen mellom Makedonia og Epirus ved Pindos-fjellene, i sør skilles Makedonia fra Thessalia ved Olympus-fjellet (2917 moh) og den trange og vakre Tempe-dalen (dessverre også åsted for altfor mange tragiske trafikkulykker, blant annet den hvor 22 ungdommer på skoletur mistet livet da bussen deres ble påkjørt av en trailer for tungt lastet med marmorblokker). Elva Nestos er det naturlige skillet mellom Makedonia og Trake i øst, mens elva Evros danner grensa mellom Trake og Tyrkia. Nord-Hellas grenser til fire land: Albania, FYROM (vanligvis kalt Skopje, etter hovedstaden, av grekerne), Bulgaria og Tyrkia. Vi finner kun to bebodde øyer i disse to regionene: Thasos (kalt \"smaragdøya\", fordi den er så grønn) og Samotrake, kjent for gamle tempel og fossefall.

I nord-Hellas finner du høye fjell og djupe dalar...Her er faktisk flere skisentre, blant annet på Falikro (det skallete fjellet) ved Drama og utenfor Serres. Langs elva Nestos finner vi en av landets nasjonalparker, med en helt unik flora. Du kan dra på padle- eller raftingtur i Nestos eller på ridetur langs elva. Ellers vil jeg anbefale Alistrati-grotten (www.alistrati.gr), som er en av Europas største dryppsteinsgrotter. Nidarosdomen 70 meter under bakken! Kerkini-sjøen på grensa til Bulgaria er også verdt et besøk. Hvor kan du ellers se flamingoer uten å reise til Afrika?? Jeg tør også påstå at stripa fra Halkidi (Athos-fingeren) til Alexandroupolis ved Tyrkia-grensa har de beste strendene i Hellas.

Men ellers er først og fremst sjarmen ved et besøk her at du fortsatt føler deg som den første turist..Glem menyer på engelsk (foresten, glem menyer i det hele tatt) og kelnere som snakker svensk...Her må du bruke gresken! Folk er like gjestfrie som i resten av landet, kanskje enda mer faktisk, fordi de blir virkelig glad når det kommer en utlending...siden det ikke er så mange av oss.

Makedonia er for alltid forbunnet med Alexander den store. Thessaloniki, hovedstaden i nord-Hellas (og sete for departementet for Makedonia og Trake) er oippkalt etter Alexanders søster (som i sin tur fikk navnet fordi faren hennes, Phillip den andre, banket Thessalierne i et viktig slag. Thessalia + Niki (seier)= Thessaloniki). I riktig gamle dager var Makedonia bebodd av en folkegruppe som var i slekt med grekerne, men som grekerne så på som barbarer. Kongedømmet Makedonia ble grunnlagt av Perdikkas den første rundt 600 f.Kr og ble et viktig maktsentrum under Phillip den andre. I slaget ved Chaironeia i 338 f.Kr vant Phillip over Athen og Theben og Hellas ble underlagt Makedonia. Under Alexander den store vokste Makedonia til å bli den viktigste makt ikke bare i Middelhavet, men i hele verden. Alexander var en stor beundrer av gresk språk, kunst, religion og filosofi og med ham ble gresk kultur spredd over store deler av verden.

Etter hans død gikk det nedover med Makedonia, og regionen ble en romersk provins i 148 f.Kr og ble underlagt det romerske riket i 395. Senere ble området kolonisert av slavere, før det ble okkupert av bulgarere og kristnet. Fra 976 til 1018 var Makedonia en selvstendig stat, med sitt hovedsete ved Ohrid-sjøen (på grensen mellom dagens Albania og FYROM). Senere fulgte nye okkupasjoner: Bysants, Serbia, Bulgaria og Tyrkia. På 1800-tallet var der en ny bevegelse som kjempet for et selvstendig Makedonia, men uten suksess. Dette førte til en ny konflikt om oppdeling av området mellom Hellas, Bulgaria og Serbia, og etter Balkankrigene i 1913 måtte Bulgaria gi opp store deler av Makedonia til Hellas.

Som den russiske munken Theofilos sa for sånn circa 500 år siden: Dette er ikke noe sted for spøk og latter, dette er Balkan!

Og hva var det så de sloss om? Adgang til Middelhavet, først og fremst. Men Makedonia er også der rikeste jordbruksområdet i Hellas. Her er stor produksjon av hvete, bomull, tobakk, frukt, oliven og vindruer.

Makedonia og Trake har altså vært okkupert av haugevis av ulike folkeslag, for ikke å snakke om hvor mange ulike folkegrupper som har passert gjennom området og satt sitt preg på det. For hundre år siden var Thessaloniki verdens største jødiske by, med en jødisk befolkning på 90 000. (Ladino jøder som ble utvist fra Spania på 1400-tallet, men invitert av tyrkiske styresmakter til å slå seg ned i nord-Hellas). Det moderne Tyrkias store leder, Kemal Atatyrk, var foresten også født i Thessaloniki. De fleste av Hellas` 300 000 sigøynere lever i nord-Hellas (de fleste under kummerlige forhold, og uten tilgang på utdanning, mange er reisende selgere, mange tiggere). I Xanthi og Komotini i Trake er 40 prosent av befolkningen tyrkisk-talende muslimer. Og så skal vi ikke glemme den siste innvandringsbølgen i Hellas: Nesten to millioner mennesker fra tidligere de Sovjet-statene, Albania og øst-Europa som kom hit på 1990-tallet. Mange av dem er etniske grekere fra gamle greske bosetningsområder rundt Svartehavet og som har fått ulike former for etableringsstøtte fra myndighetene til å slå seg ned i nord-Hellas.
Krata re file, yera!
http://www.kairos-holidays.com

brit

Flott Tove! Veldig interessant! zqr2333222222

Admirala

Skal bare støtte Toves anbefalinger helhjertet:  zqr3  Dra til Nord-Hellas! I tillegg til de stedene hun nevner, kan flere byer anbefales: Vakre Kavala, Edessa med sine elver og fosser, fascinerende Florina, pittoreske Kastoria... Alle med sitt særpreg. Prespa-innsjøene er også et flott reisemål.
Og Thessaloniki har de beste klesbutikkene i Hellas - og vel så det zxzax
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

ROLLE

Tack Tove för den fina utförliga presentationen av norra Grekland, har varit någongång i Tessalonki men får mersmak av ditt skrivande. Har länge planerat en resa till det heliga berget Mt Athos, får se ifall det blir av i år. Din avatar är verkligen fin också, den föreställer säkert dig själv, visar en utmärkt fin smak för det vackra ??

bengalow

Nej, Rolle, jag tror att det är Bouboulina. Den enda hjälten av kvinnligt kön som är omnämnd i Greklands frihetskamp. Hon intog bl.a. Nafplion. Rätta mig om jag har fel Tove!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Jag kan bara hålla med om att norra Grekland är fantastiskt och har mycket att bjuda en besökare. Det LILLA jag såg under mitt besök och rundresa där förra sommaren gav MYCKET mersmak. Det var intressant att läsa dina nutidshistoriska klargöranden om denna del av smältdegeln Balkan.

Tack Tove.





 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Athina

Interessant lesning, Tove! \"Den første turist\"...den fantastiske følelsen kjenner jeg fra de små fjell-landsbyene i Mani-distriktet på Peloponnes. Etter å ha lest ditt innlegg, frister det virkelig med en tur til nord-Hellas. Kanskje jeg til og med havner på tavernaen din i Eleftheres en vakker dag!
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Tove

Alle er hjertlig velkomne, jeg leier ogsaa ut rom!
Likheten med Bouboulina paa min avatar er helt tilfeldig. Dette er et bilde av meg fra 25.mars-feiringen i landsbyen i aar...))
Krata re file, yera!
http://www.kairos-holidays.com

bengalow

Då kanske det är du som är förlaga till frimärket också, med samma bild av henne, Bouboulina...??
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tove

Nei, det er Bouboulina...
Krata re file, yera!
http://www.kairos-holidays.com

bengalow

Bouboulina, dotter till en \"skeppsredare\" från Spetsai. Hon angrep Nafplion från sjösidan under det frihetskrig som startades 1821. En riktigt intressant beskrivning av damen, som offrade hela sin förmögenhet på frigörelsen finns att läsa här, dock bara på engelska. Beundransvärtd kvinna må jag säga!!!

http://en.wikipedia.org/wiki/Laskarina_Bouboulina

En skicklig förebild, Tove!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

eijukka

TACK Tove för ditt inlägg! Jag älskar ju MAKEDONIA och norra Grekland och ville lära mig att  känna dessa härliga orter mycket bättre. Kavala, Thassos och Thessaloniki känner jag visst bra efter tjugo år men andra lite mindre ställen sämre. Jag sökte redan efter Eleftheres på kartan. Kanske nån dag zxwwwwwwwwwa !!
Ha en fin sommar!

ΧαιpεÏ,,ισμοÏ?Ï,
Eija

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...