Logg inn med Facebook eller Google!

Nafpaktos

Started by Tjorven, 08. Feb 10, 16:39:20

Previous topic - Next topic

Tjorven

Jeg har etter hvert blit mer og mer nyskjærrig på Nafpaktos. Og nå som Hortas bilder derfra er å finne på forsiden her, har ikke interessen for byen avtatt, akkurat  :cheers:
Det fins ikke så mye info og bilder derfra på forumet, men jeg ser at foruten Horta, så har Bengalow vært der, og Kalimera bor jo i nærheten. Kan noen av dere (eller andre) fortelle litt om Nafpaktos, og har noen flere bilder derfra, så vil jeg gjerne se.

Har funnet noen hoteller der, men de ser ganske dyre ut. Noen som har tips om rimelige alternativer, rom eller studio til leie?

Og et spørsmål til: Hvor langt er det å kjøre dit med bil fra Parga, og/eller med buss, og hvilken rute er best å ta?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kalimera

Nafpaktos er en by som er lite kjent av turister utenfor Hellas grenser. Byen har \"alt\" og er en av de mest populære feriebyene blant grekerne selv. Det er også noen riktig fine småsteder øst for byen mot Delphi, fine og rolige ferieområder uten charterturisme. Byen ligger faktisk bare 15 kilometer fra den viktigste havnebyen mot Europa;Patra, den 3dje største byen i Hellas.

Som bengalow nevnte i en tråd her; rart at ingen har oppdaget de fantastiske strendene på vest Peloponnes. Nafpaktos som by kjører \"alle\" gjennom (eller rundt) på vei til og fra Delphi - Olympia.

Denne byen og områdene rundt kjenner jeg \"som min egen bukselomme\". Jeg har mye info samt bilder som jeg kan legge ut.
Hotellene har priser så vidt jeg vet i høysesongen fra 45 Euro til 100 Euro for det dyreste sånn ca.

Kjørte akkurat bilturen fra Nafpaktos til Parga i november og da brukte jeg 3 timer. Med den nye motorveien ved Agrinio tror jeg du sparer ca 1/2 time. Som sagt litt mer info og bilder kommer...........................

Katta

Så spennende Kalimera! Gleder meg til å se bildene.  :flower:

Horta

Jeg er glad for å skrive litt om Nafpaktos. Som en start begynner jeg med sitat fra Jostein Gaarder sin bok Kabalmysteriet:

\"Den raskeste veien til Athen gikk sør for den store Korint-bukta og over den berømte Korint-kanalen. Men fatteren hadde aldri vært den som tok den raskeste veien hvis han kunne få med seg en interessant omvei.

Saken var at han hadde noe å spørre orakelet i Delfi om. Det betydde at vi måtte krysse Korint-bukta med ferge og så kjøre gjennom Delfi på nordsida av Korint-bukta.

Fergeturen tok ikke mer enn en halvtime. Da vi hadde kjørt et par mil, kom vi til en liten by som het Nafpaktos. Her stansa vi og drakk kaffe og brus på et torg med utsikt ned til en venetiansk festning.\"

kaka

Der så det fantastisk flott ut!
KariK

Tjorven

Tusen takk for god info og flotte bilder, Kalimera og Horta  :sunny:
Nafpaktos ser like forlokkende ut som jeg forestiller meg, og jeg gleder meg til å høre mer, og ikke minst til flere bilder  :cheers:  Jeg tror nok flere andre også vil sette pris på mer om denne flotte byen.

Og jeg må forberede Torill på en liten kjøretur mens vi er i Parga i august/september, for denne byen vil jeg inspisere nærmere ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Nåväl, Tjorven, må du ha en god tur dit, men Nafpaktos är inte en stad du kör till i tre timmar, och lika långt tillbaka, bara för att se, och sedan åka hem igen. Nafpaktos är en härlig stad att gå omkring i, men det sköna med staden är att uppleva den, och dess folkliv. Att stanna där i ett par dagar och \"lära känna\" den. Folklivet nere på strandvägen, alla kafeer, tavernorna på \"platian\" m.m. Att se hur barnfamiljerna roar sig på nöjesfältet är en glädje. Men tro inte att du kommer till något som bara ger dig en upplevelse, för så är inte Nafpaktos. Du måste smälta in i staden för att du skall få något tillbaka, och det får man inte på bara ett kort besök. Det kan man försåvitt få i varenda grekisk liten stad - och minnet blir ett par fotografier därifrån. Ta dig tid - det har du råd med!!

Vi bodde på Plaza Hotel, och trivdes utmärkt www.plaza-hotel.gr och du hittar info om dem på info@plaza-hotel.gr
Deras telefon 26340 22226
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Neida, Bengan, jeg har da reist såpass mye i Hellas at jeg vet man ikke får særlig mye inntrykk fra et sted på noen få timer ;)
Jeg skrev jeg ville \"inspisere\" byen siden jeg nå skal til Parga. Og tanken bak er nettopp at jeg funderer på å dra dit på et lengre opphold neste år :)

Siden jeg skal reise sammen med Torill til Parga, må jo hun også få være med i planleggingen. Og om hun vil, blir det nok en overnatting der, ja.
Skal gå inn å se på hotell-linken din nå, takk for den.

             ------
Nå har jeg sett, hotellet så litt for lukseriøst ut for min lommebok, men flott var det. Selv foretrekker jeg nok helst noe mer pensjonat/familie-drevet sted med rom eller studio, iallfall for lengre perioder. Noen som har tips der?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katta

Takk for bildene og sitatet fra boka Horta! Det så veldig flott ut der.  :flower:

Kalimera

Som vanlig blir disse innleggene fra meg lange, men vi er vel ikke alle forunt å få sagt det vi skal med få ord, så jeg håper på overbærenhet :compress:

Nafpaktos er vakker by med en god og "lun" atmosfære. Det er liksom noe litt gammeldags over denne byen sammenlignet med mange andre byer i Hellas. Det er bare 6 år siden den nye Rio-Antirrio broen ble bygget. Byen har ikke hatt den enkle tilgjengeligheten den nå har fått. Man føler etter å ha vært her over litt tid at "verden liksom har stoppet litt opp". Mange med meg har den gode følelsen av harmoni ved å besøke byen; det er liksom å sammenligne med det fredfylte 1960 tallet her hjemme (bortsett fra nyere biler og mobiltelefoner da).

Bengalov sine uttalelser er veldig treffende ved at man opplever byen og "smelter" sammen med den. Jeg har vært så heldig å bli kjent med mange ulike mennesker her nede, ung som gammel og er alltid velkommen til bords "overalt" i mange ulike sammenheng. Man blir bedt i barnedåp og bryllup og navnedager feires fra tid til annen. Jo det er lett å like seg her! En liten ting; jeg bor ikke her nede, men frekventerer området noen ganger pr. år.

Etter ca to og en halv timers kjøretur fra flyplassen i Athen , når du byen; altså ganske så enkelt å komme hit.  Adkomst via Athen med fly, (gode bussforbindelser og også tog). I sommerhalvåret også charter til Preveza (Parga, Lefkas) og til øyene Zakynthos og Kefalonia (vest). 1 time og 15 minutter med bil fra Nafpaktos til ferjestedet Killini.
Selv kjører jeg bil som jeg får levert (og avleverer) på flyplassen i Athen. For en uke betales ca 2 000,- for en Opel Corsa i høysesongen, mens før 1. Juli eller etter 15. September betaler man ca 1400,- for 7 dager.

Byen er bygd som et amfiteater med sitt Venetianske slott, og er den eneste av sitt slag i Europa med et så godt bevart slott.

Den pittoreske havnen, de tradisjonelle kjennetegn som har blitt bevart gjennom alle disse år, brosteinsgatene; de tette trærne som gir mye skygge på avenyene ovenfor strendene med blått flagg , Gribovo og Psani; utfolder det naturlige og vakre slik det har vært gjennom mer enn tre tusen år.

For naturelskere som liker å kombinere sine ferier og rekreasjon generelt, har du kommet til rett sted. Nafpaktosområdet med sine 13 vakre landsbyer i kommunen Nafpaktos og i Fokida, er et paradis for de fleste former for naturaktiviteter. Av de pittoreske sjølandsbyene kan nevnes Monastiraki, Skaloma og Marathias som bare ligger noen kilometer øst for Nafpaktos på veien mot Delphi. På veien videre mot Delphi og Parnassos finner du Sergoula, Glyfada og ikke minst den vakre byen Galaxidi.

Besøkende føler allerede med en gang de kommer hit, den varme gjestfriheten hos menneskene her, som er usedvanlig vennligsinnede.
Kommunen Nafpaktos og de som driver sine forretninger i denne byen samt hele befolkningen jobber for at turismen skal øke og de ønsker å vise dette gjennom en høy servicegrad. Byen myldrer av små butikker for de som liker denne aktiviteten.

Som nevnt innledningsvis med den nye broen fra 2004 og med den store satsingen blant annet på to spors jernbane til Patras, vil infrastrukturen i nettopp dette område bli meget bra og alt ligger til rette for en utvikling av område slik kommunen ønsker.

Allerede nå er det etablert ganske mange hotell i byen. Det er et utall av tavernaer, restauranter og kafeer som tilbyr det du måtte ønske. Som man kan forstå er dette en by som "lever" hele året; noe som er viktig for de som ønsker å tilbringe tid her utenom "sesongen". I området rundt er det også en del små pensjonater og hotell som også er oppe i vintermånedene.
At byen lever hele året forstår man når det er opp mot 20 000 innbyggere her dog uten at byen verken på sommerstid i sesongen eller på vinterstid er "overfylt".

Rett over bukta nær Patra ligger Universitetet. En avdeling av dette er også lokalisert i Nafpaktos.

Midt i byen svømmer du på strendene i det krystallklare vannet. Begge strendene har "blå flagg".

Noen kilometer opp fra byen kan du også padle kajakk og ha muligheter for rafting i Evinos elven.

Alt dette viser et portrett som tusenvis av besøkende kan glede seg over og som de vanskelig ønsker å forlate. Denne byen og de fantastiske nærområdene tilfredsstiller de behov for å skape et drømmeopphold; og tro det eller ei - det blir uforglemmelig.

Nafpaktos med sine omkringliggende pittoreske sjølandsbyer har gjennom en årrekke tiltrukket seg folk fra Athen og innbyggere fra nord i HELLAS. I et av områdene har også en del belgiere etablert seg med sine "andre hjem". Faktisk har den verdenskjente maler og surrealist Rene Magritte sin læremester Marcel Hastir hatt tilhold her gjennom årtier. Flere og flere grekere fra USA finner også disse stedene og erverver seg sine "hytter". Det er ingen charterturisme hit.

Med den store satsingen som legges til grunn i utbygging av infrastrukturer, ser nettopp disse områdene ut til å bli attraktive mål for turister enten de er på gjennomreise til Delphi og Olympia eller de ønsker å se seg om etter et overnattingssted for et lengre opphold.

En liten ting kan nevnes; her er det ingen problemer med vannforsyning og vannkvaliteten i denne del av Hellas er meget bra. Vannet drikker du rett fra springen! Ute i gatene ser du ofte folk drikker vann av de mange små fontenene i byen.

Nedenunder legger jeg ved "noen" foto bl.a. fra "gatebilde" i indre del av Nafpaktos. Det er bilder tatt i alle årstider. Alle gatebildene er fra sentrum av byen og noen er tatt på Psani stranden vest for havna og noen øst for stranden på Gribovo. Såfremt det er interesse, har jeg også ganske mye info og fotos av de omkringliggende sjølandsbyer også, så bare i fra.

Katta

Takk for god informasjon, og flotte bilder Kalimera! Så det er ikke en \"hektisk\" by? Ser ut som om det er mye folk der. Liker meg best i rolige landsbyer.  :flower:

Kalimera

Nei; Nafpaktos er ingen \"hektisk\" by; helt gresk. Har du vært i byene på Kreta, Parga, Lefkas osv. i høysesong, så er det helt noe annet. Byen er gresk og du vet jo hvordan grekerne er, de tar det med ro. For meg ser det ut til at de bare bytter soler fra kaffebar til restaurant og tilbake  :blackeye:

Faktisk finner du i en såpass stor by områder hvor det er helt rolig samtidig som du har nærheten \"til alt\".

Som jeg nevnte i teksten over finnes det noen supre sjølandsbyer litt øst for Nafpaktos. En av disse ligger bare 8 kilometer mot øst og heter Monastiraki. Her bor det fast ca 1 000 innbyggere. Det er en pittoresk og malerisk sjølandsby og en av de vakreste i sitt slag i disse områdene i Hellas.

Her finner du garantert en fredelig og rolig atmosfære!

Noen bilder:

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...