Logg inn med Facebook eller Google!

Vår greske odysse - våren 2019. Kryss og tvers på det greske fastland

Started by Katherina, 19. Jan 20, 19:06:02

Previous topic - Next topic

Kabi

Nå gleder jeg meg til gjensyn med Meteora! Tror det er det stedet som sitter sterkest i minnet  etter alle våre turer i Hellas :)

Katherina

 :99wywy: Ja,Kabi, man glemmer ikke Meteora når man har vært der. en unik opplevelse ;D Så nå kan du mimre litt sammen med meg.
Kalambaka med sine 12 000 innbyggere, ga inntrykk av å være en ganske ordinær by. Jeg hadde lest på nettet at den har en pen gammel bydel, noen interessante museer og ett par vakre gamle kirker. Også er det flere små og litt større hoteller. Men det var ikke Kalambaka som var vårt hovedmål og etter et kort opphold, kjørte vi videre gjennom nabobyen, Kastraki, som var nærmest som en forstad til Kalambaka. Her lå hotellene, tavernaer, restauranter, små barer og små suvenirbutikker på rekke og rad. Selv om stedet var merket av turismen, ga det inntrykk av en koselig atmosfære. Etter hvert dukket disse merkelige og gigantiske sukkertoppene av sandstein opp. Landskapet rundt er en enorm slette. Her renner elva, Pineios på sin vei ut mot Egeerhavet.  Vi er i Thessaliadalen. Denne vakre og fruktbare dalen, som ligger mellom fjellene Olympos i nord og Ossa i sør og som ble kalt Apollons og musenes dal av de gamle, greske poetene.
Hit var det de første eremittene kom rundt det 9.århundre e.Kr. Det var ikke uvanlig at mennesker, både menn og kvinner søkte ut i ødemarken, for å søke Gud i bønn og kontemplasjon. De slo seg ned på en av de laveste klippene, Doupiani.
Gjennom århundrene søkte flere og flere eremitter til Meteora og behovet for bedre organisering og et felles samlingssted for gudstjenestefeiring vokste fram. De bestemte seg for å bygge en liten kirke og denne ble sentrum for felles tilbedelse. Etter hvert ble det etablert og bygget flere kirker og de første klostersamfunnene ble etablert i midten av det 14.århundre. 
På det meste var det 20 klostre her. Nå er det bare 6 igjen i drift.
Før vi Meteoras underlige og mektige "verden", stakk vi innom
"Digital Projection Center for Meteoras historie og kultur" - "Det digitale projeksjonssenteret for Meteoras historie og kultur."
Det er et senter med moderne teknologi, blant annet 3D-projektor og moderne lydutstyr. På en illustrerende måte ble vi tatt med tilbake til millioner av år siden og hvordan man regner med at se disse merkelige klippene, Meteora, har oppstått. De forskjellige klostrene ble presentert og det var også en vakker film om fjellet, Olympos, og området rundt. Det hele varte omtrent 40 minutter.  Kan absolutt anbefale å stikke innom her, hvis man skal besøke Meteora.
Bildene:
1.: Utsikt over Kalambaka vestover.
2.: Vi valgte å besøke det første klosteret vi kom til, Ag.Nikolaos Anapafas.(Det bakerste på dette bildet) Det ligger på en liten og bratt klippe, som er 419 meter høy. En steintrapp på rundt 100 trinn, førte oss til den første avsatsen. Her er det en liten, gammel kirke fra det 14.århundre.
3.. På vei inn og opp i klosteret.
4.: Et stykke igjen. Den blanke døra øverst er dør inn i en heis. Heisen var nede da jeg tok bildet. Legg også merke til stigen litt lengre ned. Tidligere tider var det ikke trapp opp til klosteret og man benyttet stiger og ble firt opp og ned. Dette ser vi enda bedre på et annet kloster.
5.. En av de tidligere munkene, St.Silouan (d.19389).Han er godt kjent og æret for å ha skrevet mye vakkert. I 2005 innredet noen munker et lite kapell til hans ære i en gammel hule. Grannleggerne av klosteret er St.Dionysios, Metropolian i Larisa (d.28.mars 1510) og St. Nikanor (d.1521/1522)
6.: Enda høyere.
7.: Fantastisk utsikt. Godt med en hvil. Beundrer de som bygde klosteret. Mer beundring skulle ble seinere.
8. Vi ser rett mot en glatt top.
9.: Men hva er det vi ser der i kløften? Den lille hula og til venstre? I kløfte er det rester av en vegg. Et lite kapell? Til venstre rester av ei trapp og en mur. Noen har vel holdt til her i sin søken etter Gud og et dypere liv i ham.
10.: Men vi ser mer! ;D Det sitter da sannelig noen på toppen! =gså et sted å slappe av og sole seg!:-\ Hvordan har de kommet dit?
11: De har klatret opp og firer seg ned. Til venstre ser vi noen på vei opp og til høyre noen på vei ned.
12.: Mer utsikt






Katherina

 :kd66: Vi fortsetter i Meteora.

Bildene:
1.: Utsikt fra klosteret
2.: "Nå orker jeg ikke mer!" - "Bare tull! - Vi tar beina fatt og kommer oss ned og kjører høyere opp!"
3.: Der var vi. Ser ikke så høyt ut, men høyt nok.
4.: Vi kjører høyere opp og parkerer et sted vi ser ut over dalen. Her er det to store klostre. Øverst på bildet ser vi veien som går mot et annet stort kloster, St.Stephan. Det synes kanskje ikke på bildet, men det var travelt på veien. Særlig av turistbusser. De gikk i skytteltrafikk og fraktet fulle busser med turister til de forskjellige klostrene. På mange av utsiktspunktene var det nesten umulig å få stoppe. Men, pytt, vi hadde en dag til og bestemte oss for å komme opphit tidlig dagen etter, slik at vi ungikk den verste turiststrømmen.
På bildet ser vi Varlaam klosteret.
5.: Jeg er litt usikker, men jeg tror det er Rousauo klosteret / Agia Varvara vi ser ned mot. Det er bygget på en 484 høy klippe.
6.. Varlaam klosteret. Det synes ikke på dette bildet, emn det ligger på den bratteste klippen i Meteora og på en høyde på 551 meter.
7.: Vi snur oss og ser over mot Det største klosteret, Megalo Meteora. Et enormt byggekompleks. Fantastisk byggverk og husk det ligger på en klippe. Den største klippen i Meteora og på en høyde av 613 meter. Jeg skla fortelel litt mer om dette klosteret seinere.
8.:Nå har vi beveget oss over på den andre siden av dalen og stoppet på veien mot St.stephan og ser mot Rousauo klosteret / Agia Varvara
9..På høyere side ser vi Varlaam klosteret og på toppen på venstre side skimter vi Megalo Meteora. Legg merke til bussene på veien.
10.: Rousauo klosteret / Agia Varvara i forgrunn, på høyere side Varlaam klosteret og på toppen på venstre side skimter vi Megalo Meteora.
11.- 12: Vi zoomer inn litt


Katherina

 :bye: Artig å se at dere følger med på ferden. ;D
 :hfjjk: Det er vanskelig å formidle det inntrykket Meteora gir. Stedet er så annerledes enn alt annet med den spesielle naturen. Sandsteinsklippene /monolittene med sine forskjellige størrelser og fasonger gir et sterkt inntrykk der de rager opp forvitret  gjennom tidens tann av vær og vind gjennom millioner av år.
På toppen av flere av klippene nærmest klorer vakre klostre seg fast. En gang var de 20 stykker. ( Jeg har lest forskjellige antall alt fra 20 til 26. Kommer kanskje av hva man har regnet som klostre. Små klostersamfunn eller de mer organiserte.) Nå er det bare 6 igjen som er i drift.
 ;D Gjennom tidene har mennesker søkt ut i ørkener og ødemarker for åndelig isolasjon. Deres motiv og indredrivkraft har vært et behov for å komme nærmere Gud og dypere tilbedelse. De ønsket å komme bort fra alt det som distraherte deres søken. Slik har nok også vært for de første eremittene som kom til Meteora. De fant tilflukt i hulene i klippeveggene  og dette ble deres celler. Etter hvert søkte de sammen i mindre klostersamfunn. Flere eremitter søkte gjennom årene til Meteora og klostrene økte i antall og størrelse. Med en beundringsverdig innsats ble klostrene utvidet og utsmykket.
For å komme opp til og inn i klostrene brukte man stiger, tau eller rep. Noen steder ble man firt opp eller over ei kløft i en type taubane. Man kan undre seg over hvordan man fikk brakt bygningsmaterialer og andre forsyninger opp til klostrene.

Bildene:
1.-2: Utsikt. Kalambaka i bakgrunn
3: Vi ser Agia Triada /Holy Triada /Den hellige treenighets klosteret på den venstre klippen.
4.: Agia Triada ligger på en klippe som rager 535 moh.
5.. De første skriftelige kildene man har om klosteret daterer seg fra 1362
6.: Megala Meteora / Det store Meteoron-klosteret ble bygget på toppen av den største klippen, "Platis lithos" eller "Wide Rock". Den har et samlet areal på mer enn 50 dekar og en høyde på 613 moh. Det er beliggenheten som har gitt klosteret sitt navna: Megala Meteora: "Hengt opp i lufta".
Klosteret ble grunnlagt på 1300-tallet. Det kneiste imponerende på toppen. Vi kom dessverre forseint til å komme inne i det. Skulle gjerne hatt luftfoto, for dette var enormt stort. Jeg tittet ned og så at veien som førte til klosteret var forholdsvis lang og en trapp førte videre opp. Men denne er bygget først i nyere tid.
7.-8: Klippeveggen var klatt og steil og kløfta var dyp. Jeg fikk øye på en kabel. Den gikk tvers over kløfta.
9.. Det var her munkene og besøkende ble firt over til klosteret. Jeg har sett ferske, private bilder av en mung som sitter i en slags stol og fires over. Ikkke noe for sarte sjeler med høydeskrekk.  :o
10.:Endepunkt for kabelen. Mottagsted.
11.: En annen måte å entre klosteret på, er via heis. Heisen går uten på tårnet.









Kritios

Hyggelig gjensyn med Meteora Katherina :-)
Meteora var nok en av de stedene som gjorde størst inntrykk også på oss da vi var på vår 8 måneder lange bobiltur i 2016. Jeg vil si dette er det mest spektakulære stedet jeg har vært på.
Naturen der, med de spesielle klippene, er jo som tatt rett ut av et eventyr, eller kanskje fra familien Flint :-)
Og det skulle ikke forundre meg om det er herfra Aukrust har fått informasjonen til Flåklypa :-)
Tusen takk for hyggelig lesning og flotte bilder !
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Katherina

 :99wywy: Takk for koselig hilsen,Kritios! 8 månederes bobiltur! Det må ha vært fantastisk! Har drømt om laaaaang bobiltur i mange år, men innser at det får være med drømmen. Ja, kanskje dette er det "virkelige" Flåklypa?
 ;D Ny dag og nye muligheter og vi fortsetter turen videre til et nytt kloster. Denne gangen er det nonneklosteret Agios Stefanos/St.Stephan. Her er det ingen trapper og stier som må passeres for å komme inn, men bare en liten gangvei. Det ligger vakkert til helt sørvest i Meteora og på 528 meters høyde. Begynnelsen på klosteret kan dateres tilbake til 1191 /92 og den første kirka ble bygget 1350.

Bildene;
1.: Det er tidelig morgen og veien videre er mindre trafikkert.
2.. Utsikt mot parkeringsplassen ved Ag.Stefanos
3-4.: Agios Stefanos/St.Stephan
5.-6:På vei inn
7.-8:St.Stephan var et godt ivaretatt kloster med mye vakker beplantning.
9.: Jeg tror dette er den nyeste og hovedkirka, St.Charalambos. Den ble bygget i 1798
10.:En vakker rosehage,men det meste var dessverre avblomstret da vi var der
11.:Sverre nyter sola og utsikten. Etter å ha vært flere dager i fjellene og hatt forholdsvis lav temperatur (rundt 10 grader) og regn og mye skyet vær, var det deilig å få av seg de varme klærne og kjenne sola varme og få seg sandaler og lette klær.;D
12.:Utsikten





Kritios

Quote from: Katherina on 04. Mar 20, 10:27:13:99wywy: Takk for koselig hilsen,Kritios! 8 månederes bobiltur! Det må ha vært fantastisk! Har drømt om laaaaang bobiltur i mange år, men innser at det får være med drømmen.
I utgangspunktet skulle turen vare i ett helt år, men like før og etter at vi dro hjemmefra i mai 2016 presterte 2 av konas døtre å bli gravide :-)
Så da ble det selvfølgelig hjem til den første av fødslene i midten av desember...
Vi tima det bra og rakk fødselen med akkurat en uke :-)
Her kan du følge oss på vår tur fra 1. mai 2016:
http://="http://janneogfrank.blogspot.com/2016/05/vi-er-i-gang_53.html"
Klikk deg videre i bunnen av hvert innlegg.
Det er også mange andre turer både med bobil og uten som er omtalt,
blant annet Kilimanjaro, Antarktis og Peru med Machu Picchu.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Katherina

 ;D vi fortsetter å vandre inne på St.Stephan. Vi tok os god tid og prøvde å komme inn i kirkene mellom busslassene.
Bildene:
1.: Et gammelt dokument
2..4: Dormitoriet - Området der nonnene bor i sine celler
5.. "Så bær da frukt som svarer til omvendelsen"
6.. Jeg har prøvd å oversette dette og tror det står:"Stå opp, hold på tradisjonene og lever videre"
7:
8.:Takk for besøket St.Stephan
9.:En liten rast for vi drar videre
10.. En liten blomsterhilsen fra St.Stephan
11.: Så forlater vi Meteora og området rundt. Vi fikk en hilsen med på veien av det koselige vertskapet vårt. Kommer vi noen gang tilbake til dette området så bor vi gjerne her på nytt.




Katherina

 :bye: Det er ikke lett å sette ord på det inntrykket vi satt igjen med etter dagene i Meteora. Det var så mektig på mange måter. Litt foran i tråden har jeg forsøkt å formidle noe av dette. Vi er veldig glade for at vi endelig fikk mulighet til å besøke dette spesielle stedet og vi tar gjerne ta turen på nytt. Det er så mye mer vi skulle ha sett nærmere på. Skulle gjerne besøkt flere klostre, blant annet Megala Meteora og Agia Triada, som nærmest balanser på toppen av sin klippe.
 :) Skulle jeg gi et råd videre, så må det være gi dere god tid. Meteora er ikke et sted man farer over på kort tid. Gi dere tid til å la den vakre og spesielle naturen, det vakre panoramaet, klostrene som "dekorerer" flere av toppene og klostenes atmosfære, interiør, utsmykking og arkitektur få synke inn. Dessuten er Meteora et yndet turistmål og besøkende er mange og man må regne med litt køer og ikke alltid like lett å få parkert på de beste utsiktspunktene.  ;D
 :45fjj: Nå var ubruddets time komme for oss og nytt sted og nye opplevelser ventet. Dennne gangen vakre Kastoria, som ligger drøyt 13 mil nord for Kalambaka ved Lake Orestiada. Mye av Mye av byen også dens sentrum ligger på en halvøy ut i innsjøen. Byen vokste fram ved innsjøen. Det er gjort arkeologiske funn,som viser at det har bodd mennesker så langt tilbake som 6000 år f.Kr. Dette var bosetniger som var knyttet til innsjøen og er blant de eldste sjøbosetnignene i Europa. Det er laget et lite museum om dette og som vi besøkte.
Kastoria blir kalt "Pelshandelens hovedstad". Byen er kjent for sine flinke buntmakere ikke bare over alt i Hellas, men også over hele verden. De var metre i å sette sammen pelsen sømløst i vakre mønstre og leverte varer til de største byene i Europa.  ;) Våtmarkene rundt innsjøen har stor økologisk betydning og er vert for rundt 150 fuglearter, blant annet svaner, hegrer og sølvpelikaner. Det er også et område med mye grønnsak- og fruktdyrking og spesielt epler var det store områder med. Byen har en vakker gamleby med godt bevarte hus. Runt byen eller rettere innsjøen er det fjell med blant annet skianlegg.
Bildene:
1-3: Venetikos river
4.- 9: Besøk i "Prehistoric Lake Settlement". Gjorde inntrykk å tenke på at det hadde bodd folk her for 8000 år siden. DEt er sus over det. Selvom alt var rekonstruert, så var det antagelig slik de hadde bodd. Før vi gikk rundt på egenhånd, fikk vi en god orientering av en guide.
10.: En eldgammel tømmerstokkbåt.
11.: Det ikke bare suste i sivet. Det kvekket og kvakket av mengder med frosker. .
12.: utsikt mot den nordlige bredden av innsjøen og Kastoria

Kabi

Takk for mange fine glimt fra Meteora! Det frister jo absolutt med et nytt besøk:) Neste gang dere er der anbefaler jeg å ta turen bortom 2 eremittklostre like ved Kastraki.Mye imponerende byggekunst i disse klostrene! Blir spennende å følge dere videre nordover - et helt nytt område for oss!

Fia

For en fantastisk tråd, Katherina!👏 Nå har jeg lest hele i ett jafs, og atter en gang tenker jeg at jeg er så imponert over dere to og hva dere begir dere ut på!😊 Og så morsomt for oss andre å få «være med». Håper å få oppleve Meteora selv en dag. Tusen takk!🌷
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Katherina

 :hfjjk: Kabi: Takk for koselig hilsen og tips.
Fia: Takk for koselig hilsen. Må jo bli fantastisk i slike omgivelser og mange fine opplevelser.
 ;D Da fortsetter vi i Kastoria (ca 700 moh), men først opp til den knøtt, lille landsbyen Sidirochori (1050 moh) og til det lille hotellet (Petrino Pentolvio), som skulle være vårt hjem de tre neste nettene. Det var litt som følelsen av uren, luren, himmelturen å kjøre opp til hotellet. Litt hompete, enkelte steder litt smalt, men vi hadde ønket oss et lite hotell med utsikt over sjøen og omgivelsene og det fikk vi. Vel framme, stod en blid mann og hans to hunder og tok i mot oss. " Dere må være elisabeth og Sverre. Velkommen!" "Jeg heter George!" Vi var de eneste gjestene. Den beste tiden for stedet var vinters tid. Da var det populært å komme til området å stå på ski i skianlegget som lå ikke langt unna. George var var et friluftsmenneske og soppspesialist. I fjellet vokste mye store og fine sjampinjong og George åleide å plukke og tørke disse. Noe vi fikk smake til frokost. En skikkelig deilig frokost med deilig omelett med masse sjampinjong, forskjellige oster, flere typer kjøttpålegg, pai, syltetøy og selvfølgelig honning og yoghurt og frisk frukt. Juice, melk, te og kaffe. Alt bare til oss!!! :o  Det formelig bugnet på bordet, da vi kom ned i det koselige oppholdsrommet. George tok morgenfrisk i mot oss og lurte på om han kunne snakke svensk! Om han kunne? Det viste seg at George hadde bodd en stund i Sverige. Det var deilig å kunne snakke vårt eget språk og skravla gikk.
Bildene:
1.: Utsikt fra hotellet. Vi ser litt av området rundt Limni Orestiada.
2.: Utsikten fra hotellet og mot Kastoria
3.: Hotellets beliggenhet
4.: Vi zoomer inn på Sidirochori og hotellet
5.-6.: Hundene til George
7.. Hagen
8.-9.: Sidirochori
10: NRett nede på veien
11.-12.: La oss kalle det "Øvrebyen"







Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...