Logg inn med Facebook eller Google!

Naxos

Started by Svein~B, 08. Feb 15, 15:36:19

Previous topic - Next topic

Svein~B

Naxos er den største øya i Kykladene. Den ligger sentralt, like øst for Paros. Det går mange ferjer til Naxos, først og fremst fra Pireus, Paros og fra Santorini.


Flyplass

Naxos har egen flyplass. Det er kun innenriksfly som lander der. Nærmeste flyplass med fly til Norge er på Santorini, men det er bedre forbindelser til Athen enn til Santorini. Hvis du skal fly hjem fra Santorini, bør du dra dit et par dager før flyet går hjem, for å sikre deg mot å ikke rekke flyet på grunn av ei innstilt ferje.


Ferjeforbindelser

Det går mange ferjer til Naxos, først og fremst fra Pireus, Paros og fra Santorini, men også mange andre steder. Hele året går det ferjer hver dag til Heraklia, Schinoussa, Koufonissi og Amorgos. Noen ganger pr. uke går det også ferjer til Donoussa og Astipalea. Om sommeren er det også forbindelser med Mykonos og Kreta


Havn

Havnebyen er også hovedbyen på øya. Den heter også Naxos. Lokalt kalles den Chora. Den ligger på vestkysten.. Det er venteskur på kaien. Romutleierne pleier å stå i et område innerst på kaien. Det er ikke noe bilettsalg på kaien, men det er reisebyråer i umiddelbar nærhet. Busser og taxier pleier å være på kaien ved ferjeankomster. Det er venteskur: Det er ikke noe serveringstilbud på selve kaien, men rikelig i umiddelbar nærhet.


Feriesteder

Det er hovedsakelig to feriesteder på øya. Den ene er Agios Georgios-området som ligger i i utkanten av Naxos by, sørover. Det andre er strandområdene Agia Anna og Agios Prokopios som ligger cirka seks kilometer sør for byen.


Bosted

Nostos Studios ligger i Naxos by, på samme side av byen som Agios Georgios-stranda. Det er cirka 200 meter å gå til stranda og omtrent like langt til sentrum og havna i motsatt retning. Det er små ettromsleiligheter med små balkonger. Det er enkel standard. Det er butikker og serveringssteder i umiddelbar nærhet. Det er lite trafikk i området, men noe mopedstøy må påregnes.

http://www.nostosnaxos.com/


Strender

Naxos har mange fine strender. De fineste befinner seg på vestkysten, fra Naxos by og sørover. Nordkysten, østkysten og sørkysten er mer karrig, men det fins noen fine viker der også.

Stranda nærmest byen heter Agios Georgios. Den ligger rett i utkanten av byen sørover. Her er det lys fin sand og det er ekstremt langgrunt. Det fins solsenger og parasoller til leie og det er serveringssteder og butikker i umiddelbar nærhet.

Fra Agios Prokopios ligger sandstrendene på rekke og rad, hele 16 kilometer ned til byen Pyrgaki. Noen av strendene ligger ved tettbebyggelse. Der er det solsenger, parasoller og servering. Andre deler er mer øde, men hele veien er det gangavstand til neste strand og til tettsted.


Kommunikasjoner

Det er gode bussforbindelser på Naxos. Det går buss 1-4 ganger i timen mellom Naxos by og Plaka. Den går innom strandstedene Agios Prokopios og Agia Anna og den kjører forbi flyplassen på veien. Det går også buss flere ganger om dagen til strandstedene Mikri Vigla, Kastraki og Pyrgaki til fjellandsbyene Filoti og Apiranthos og til Apollonas på nordkysten. Busstasjonen er rett ved ferjekaien. Du kjøper billetter i en kiosk på busstasjonen og i kiosker og butikker rundt omkring på øya..


Bil og mopedutleie

Det er er mange bil- og mopedutleiefirmaer på øya  Ett av dem er Moto Naxos som holder til på Torget. Jeg vil si at det er mest hensiktsmessig med bil hvis du virkelig skal utforske øya, fordi den er såpass stor og fjellendt.

http://www.motonaxos.gr/


Severdigheter

Den store severdigheten på øya er en Kouros. Det er en uferdig marmorstatue fra rundt 600 år før Kristus som ligge i terrenget ovenfor byen Apollonas helt nord på øya. Du kan ta bussen til byen Apollonas. Derfra går det en sti opp til Kouros. Det er cirka 500 meter å gå. Har du bil, parkerer du på hovedveien like ovenfor byen og går stien de sist hundre meterne. Byen Apollonas er også verdt et besøk. Det er fin strand og koselige tavernaer rett ved stranda. Vest for sentrum er det noen fine klipper..

Fjellandsbyene Filoti og Apiranthos ligger ganske midt på den nordlige delen av øya. Det går busser til disse byene flere ganger om dagen. Byene er veldig vakre, både på avstand og på nært hold. Med bil kan du stoppe flere steder og se på utsikten over byene.

Zas er det høyeste fjellet i Kykladene, 1003 meter over havnet. Derfra er det flott utsikt over øya og nærliggende øyer. Det fins flere stier opp til toppen.


Portara er et landemerke som ligger på ei øy rett ved havna. Det går en vei på en fylling ut til øya. Den er en del av et planlagt tempel som aldri ble ferdigbygget. Det ble påbegynt rundt år 530 før Kristus. Grunnen til at de ikke ble bygget ferdig var at tyrannen Lygdamis, som satte i gang byggingen, ble styrtet i år 506 før Kristus.


Utflukter

Det går utflukter til andre øyer hver dag. De samme båtene går til forskjellige øyer de forskjellige dagene. Billetter fås kjøpt på reisebyråene rundt omkring i byen.

Delos og Mykonos er to øyer som kombineres på båtutflukter fra Naxos. Delos er nok en av de største severdighetene i hele Egeerhavet. Denne øya var en helligdom i antikken og det sies at øygruppa Kykladene har fått navn etter denne øya. De ligger liksom i sirkler rundt Delos. Mykonos er ei trivelig øy med ei trivelig havn som er vel verdt et besøk.

Hele øya Santorini er en severdighet på grunn av det helt spesielle landskapet. Øya var opprinnelig en del av ei mye større øy som var rund med et vulkankrater i midten. Mesteparten av øya sank i havet ved et jordskjelv for rundt 3000 år siden og vann strømmet inn i krateret. Øyene Santorini, Thirassia og Aspronissi er deler av den opprinnelige øya. Midt i krateret har det senere oppstått to nye øyer: Palia Kameni og Nea Kameni. Vulkanen er fortsatt aktiv, noe som betyr at Nea Kameni fortsatt vokser. Sør på øya er det et arkeologisk utgravningsområde, Akrotiri, der en minoisk by som ble begravet av et vulkanutbrudd for rundt 3500 år siden blir gravd fram igjen. Ved byen Kamari kan du gå opp på fjellet Messa Vouna. Der er det ruiner av en by fra rundt 800 før vår tidsregning. Derfra er det også flott utsikt over østkysten og den sørlige delen av øya. Byen Thira er øyas hovedstad og derfra er det også flott utsikt. Det samme gjelder byen Oia helt nord på øya.

Heraklia, Schinoussa og Koufonissi er mindre øyer som ligger sør og øst for Naxos. De kalles ofte Småkykladene. Disse øyene er stille og fredelige og de har fine sandstrender. Samme båt går som regel  innom to av disse øyene på samme tur.


Kombinasjoner

De øyene som er enklest å kombinere med er Astypalea, Ios, Santorini, Amorgos, Donoussa, Schinoussa, Koufonissi, Iraklia, Paros og Mykonos.


Ferjebilletter

Det er mange billettsalg langs havnepromenaden. Alle rederier er representert der.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...