Logg inn med Facebook eller Google!

Skuffet!

Started by marjana, 05. Oct 07, 13:39:30

Previous topic - Next topic

marjana

I dag fikk jeg bildene fra oppholdet i Hellas sommer i posten.
Det var en stor skuffelse for filmen var helt BLANK!!! Ikke et eneste bilde!
Nå er riktignok kameraet gammelt, og som bruker vanlig film, og lokket til batteriene må tapes fast, men så langt har jeg fått fine bilder for det!

Hva kan ha skjedd? Den eksponerte filmen lå i plastboksen sin i bagen min på hjemreisen, kan filmen ha blitt ødelgt av røntgen på flyplassen tro?

Har noen en god forklaring?
Glika i zoi

bengalow

Det sägs att filmer inte blir ödelagda vid genomlysning, men den förklaringen är minst 10 år gammal. Det kan vara att man har nya, skarpare kameror nuförtiden, som är \"farliga\" för film. Om filmen är helt blank, så är det genomlysningen som skadat filmen. Om inte så hade du haft några bilder att se på, eller åtminstone sett rödaktiga \"sken\" på vissa bilder, om det hade blivit ljusinsläpp.
Nu har du upplevt att minnena är borta. Vad gör man åt det? Skaffar en digitalkamera.....så slipper du åtminstone det bekymret.
Jag lider med dig, att förlora det man ville ha med sig i livet är förfärligt!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Du har nok rett det Begalow, det virker som filmen har blitt \"rønket i hjel\".
Alt var helt blankt på filmen, ikke en skygge, ingenting!
Det vil kanskje si at de ubrukte filmene jeg også hadde i bagen er ubrukelige nå siden de har vært gjennom samme behandling.

Det er trist, men jeg får lagre minnene i hodet om ikke annet, et digitalkamera har jeg ikke råd til å kjøpe på lenge.
Glika i zoi

Torill

Huff. sånt er skikkelig ergerlig  :pottytrain4: Da jeg kjøpte engangskamera sa de i butikken at det kunne skje. Men det gikk heldigvis greit  :iconbiggrin: Dessuten har mannen digitalkamera heldigvis  :iconbiggrin:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Admirala

Digitalkamera er bra (har to stykker), men ting kan skje med dem også. Etter påskeferien i år var bildene fra den peloponnesiske fjellheimen umulige å få lastet ned fra minnekortet, fordi det var ødelagt.
Og av en eller annen grunn føler man jo at de bildene man ikke får sett/fremkalt de beste man har tatt noensinne. De viltblomstrende engene, det lave sollyset, de små, bomullsdottaktige lammene i motlys...
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

marjana

Tror ikke jeg vil ta sjansen på å bruke de ubrukte filmene jeg hadde med i samme bagen, de må jo også ha blitt ødelagt nå?

Neste gang skal jeg kjøpe film i Hellas og også fremkalle bildene der!
Glika i zoi

bengalow

Marjana! Spara pengarna som du lägger på film och framkallning till en digitalkamera! Det finns många billiga och bra sådana nu. På något år är det betalt!!! Och du slipper bekymra dig!!!
Diskussionen var likadan när man gick från svartvit till färgfilm. Och sedan via diapositiv mot pappersbilder. Utveckling kan man förneka och blunda för, men den kommer till dig förr eller senare!! Råd? Pytt...!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Marjana, jeg kan ikke forstå at det skyldes gjennomlysing. Jeg har heller ikke digitalkamera,men slikt har ALDRI skjedd meg.Nå har jeg som regel både film og kamera i kofferten,men den blir jo også gjennomlyst. Ellers har jeg alltid filmene i kjøleskapet for å bevare dem best mulig. Men merkelig var det uansett,og føler med deg.
Jeg spør forresten hver gang om filmene kan ta skade ved røntgen hver gang jeg flyr, og får alltid til svar at det er ingen fare...
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Fikk forresten en ny tanke da jeg gikk bort til venninnen min på middag og vin. Og fortalte at det ble ingen bilder av hele sommeren. Kanskje at de var bestrålt på flyplassen? Og siterte litt herfra.
Hun sa at det blir jo feil hvis det er stråling på flyplassen på filmen siden alt var blankt, altså: Får film lys på seg så blir den jo svart!

Kan noen likevel være så snille og forklare hvordan røntgen virker på film?


Og jeg tror at lukkeren ikke virker hvis ikke lokket på batterilokket ikke er skikkelig tapet fast, men ellers....
Glika i zoi

bengalow

Det borde höras om kameran fungerar! Klickljudet är ganska markerat.
Ta nu och ladda med en ny film och framkalla direkt. Det är enda sättet att få reda på om det är fel på film eller kamera!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Pjokken

Kopiert fra Forbrukerportalen.

Legg filmen i håndbagasjen
Grundigere sikkerhetskontroll av bagasje gjør at filmen din er tryggest hvis du oppbevarer den i håndbagasjen når du skal fly.

Jorunn Gran
 
Tidligere nyhetsleder i Forbruker-rapporten, 02.01.2002 13:00
 

Nye regler for kontroll av bagasje på flyplasser, gjør at mange røntgenscannere i løpet av dette året vil bli erstattet med scannere som påfører bagasjen din kraftigere stråling. Scannerne i passasjerslusene på flyplassene skal fortsatt være trygge for film. Men innsjekket flybagasje kan i framtida risikere å gjennomgå kraftigere røntgenscanning. Dette er en følge av krav om 100 prosent kontroll av av innsjekket flybagasje på utlandsruter innen desember i år.

Ikke i kofferten
I Norge brukes hovedsaklig scanningsutstyr fra Heimann Systems ved kontroll av håndbagasje på flyplassene. Systemet leveres av Bertel O. Steens sikkerhetsavdeling, og leverandøren garanterer at filmen din tåler sikkerhetskontrollen for håndbagasje.

- Vårt råd er at passasjerene oppbevarer all film i håndbagasjen, sier salgssjef Johnny Søhus i sikkerhetsavdelingen hos Bertel O. Steen. - Med de systemene vi leverer, kan film med hastighet opp til 1600 iso gjennomlyses 20 ganger uten å ta skade av det. Filmer med iso-verdier lavere enn 1600 tåler flere gjennomlysninger med Heimann-scannerne.

CTX-scannere kan skade
Det tyske forbrukerbladet Test går så langt at de nå anbefaler flypassasjerer å be sikkerhetspersonalet om å kontrollere all film manuelt dersom de er i tvil. Bladet advarer om høy stråledose i de såkalte CTX-scannnerne som nå installeres blant annet i USA. Ifølge Test brukes slike scannere også for håndbagasje enkelte steder, og den høye strålingsdosen kan forårsake striper eller andre skader på bildene dine.

Mistenkelige objekter - høyere stråledose
Strengere kontroll av flybagasjen vil blant annet innebære søk etter mistenkelige objekter i bagasjen.

- Ytterligere scanning bli konsentrert om eventuelt mistenkelige funn. I slike tilfeller kan røntgenstrålene skade film i den innsjekkede bagasjen, sier Johnny Søhus hos Bertel O. Steen.

-POE-

Om filmen är blank/oexponerad skulle jag tro att det är så enkelt att filmen inte hakat fast i frammatningshjulet ordentligt, det har hänt oss en gång, man tar 36 bilder och vevar sedan \'tillbaka\' filmen, resultatet blir som ditt.

//PO
//PO

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...