Logg inn med Facebook eller Google!

Taxiarchis - ei norsk-gresk ferje

Started by Svein~B, 21. Oct 14, 18:45:36

Previous topic - Next topic

Svein~B

Taxiarchis ble bygget i Sandefjord i 1976. Hun het opprinnelig Union Hobart og gikk mellom New Zealand og Australia for Union Shipping. Nå går hun i det nordlige Egeerhavet for NEL Lines.

Her ligger hun ved kai i Lavrio.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Taxiarchis var opprinnelig bygget som lasteskip, men ble ombygget til ferje i Hellas i 1993. Hun har ni søstre. De fleste av dem har gått i nordiske farvann for Tor Line.

Hun har to bildekk med heis imellom. Campingbilen på bildet er på vei opp med heisen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

23. Oct 14, 23:37:21 #2 Last Edit: 23. Oct 14, 23:43:12 by marjana
Takk for info om Taxiarchis, Svein B! Jeg har lurt litt på denne fergen, men jeg har aldri dratt mot Kavala fra Lavrio, selv om jeg burde dra for å besøke gode, gamle venner i området rundt Kavala.
Interessant med denne bilheisen mellom dekkene! Du har tydeligvis reist med Taxiarchis, og hvor dro du? Hadde du med bil så du fikk tatt bilheisen?
Glika i zoi

Tjorven

Hvis jeg ikke tar helt feil, så gikk denne ferja til og fra Fourni tidligere, (fra Samos og via Ikaria) men vi så ingen ting til den i høst.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Quote from: marjana on 23. Oct 14, 23:37:21
Takk for info om Taxiarchis, Svein B! Jeg har lurt litt på denne fergen, men jeg har aldri dratt mot Kavala fra Lavrio, selv om jeg burde dra for å besøke gode, gamle venner i området rundt Kavala.
Interessant med denne bilheisen mellom dekkene! Du har tydeligvis reist med Taxiarchis, og hvor dro du? Hadde du med bil så du fikk tatt bilheisen?


Ja, det har jeg. Jeg dro fra Lavrio til Kavala i sommer. Jeg hadde ikke med bil, kun ryggsekk og den var jeg nødt til å bære opp og ned trappene. Men jeg så på at de løftet opp først den lastebilen du ser på det forrige bildet og deretter campingbilen  :)

Quote from: Tjorven on 24. Oct 14, 22:48:24
Hvis jeg ikke tar helt feil, så gikk denne ferja til og fra Fourni tidligere, (fra Samos og via Ikaria) men vi så ingen ting til den i høst.


Det kan godt hende. NEL Lines har ei rute som går innom Ikaria og Fourni på vei mellom Pireus og Samos, men jeg tror det er Mytilini som går der nå for tida.

Her er vi på soldekket og som dere ser er det bar her. Den serverer kun drikke og snacks. Baren på dekket under har også litt mat.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her ser vi inn i en av lugarene. Denne ligger på samme dekk som det øvre bildekket. Det er også lugarer på salongdekket. Alle lugarene har dusj og toalett. Ikke alle har vindu. Denne lugaren har to køyer. Det fins også lugarer med tre eller fire køyer.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Skipets kafeteria ligger på dekket under salongdekket. Den er åpen bare ei lita stund på kvelden på nattseilingene. De annonserer på høyttaleren når den er åpen og når det er kort tid igjen til den stenger.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

15. Nov 14, 15:44:11 #7 Last Edit: 15. Nov 14, 15:48:25 by Svein~B
Salongen er det første rommet du kommer inn i når du har gått trappene opp fra bildekkene. Du kommer inn gjennom døra du ser til venstre i bildet. Rett innenfor døra er resepsjonen og purserkontoret. Har du bestilt lugar, får du nøkkelen i resepsjonen og så blir du vist vei til lugaren. Hvis du ikke har bestilt lugar, men vil ha etter at du har kommet ombord, henvender du deg først til purserkontoret og får tildelt en lugar. Deretter går du til resepsjonen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Langs ytterveggene i salongen er det sofaer. Ellers er det runde, små lenestoler. Alle bordene er små og runde. I et rom innerst er det litt høyere stoler, så der er det mer egnet for spising og skriving for eksempel.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Innerst i salongen er baren. Her selger de blant annet baguetter og paier i tillegg til snacks og drikke. Det er også en TV her og én i motsatt hjørne.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi på det øvre bildekket og ser opp mot salongdekket og soldekket. Ferja er veldig uvanlig på den måten at overbygget ikke går til akterenden av skipet, sånn at mesteparten av det øvre bildekket er åpent. Hun minner meg sånn sett mer om de gamle, norske fjordferjene enn ei stor, havgående ferje, men hun er selvsagt mye større enn de gamle fjordferjene.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi tilbake på soldekket. Det er tak over den aktre delen, nærmest baren. Det er plaststoler og bord her.

Det er ikke benker som det går an å sove på, slik som det er på mange andre ferjer, men det går an å sove på livbåtkassene hvis du vil sove ute. Ellers er dette ei ferje der jeg absolutt vil anbefale lugar hvis du skal reise over natta, for det er ikke mange muligheter for å finne gode soveplasser verken ute eller inne, sammenlignet med andre ferjer.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...