Logg inn med Facebook eller Google!

Leie bil

Started by Svein~B, 03. Sep 14, 19:11:57

Previous topic - Next topic

Svein~B

På mange øyer er det en stor fordel å ha bil hvis du vil utforske øya. Det gjelder særlig på de større øyene og om du velger å bo et annet sted enn i hovedbyen. Det går selvfølgelig an å bruke taxi, men du er friere hvis du kjører selv. Det fins ikke bilutleiefirma på alle øyer, men på de fleste øyer av en viss størrelse.

Stort sett alle øyer har minst ett bilutleiefirma. Det går an å gå fra dør til dør, men jeg vil også anbefale at du spør verten der du bor. Sannsynligvis kjenner han noen og kan skaffe deg en god bil til en god pris. Hvis du velger å shoppe på egen hånd, vil jeg anbefale at du er nøye på å spørre om forsikringsdekningene og at du sjekker at de er nevnt i kontrakten før du skriver under.

Noen påstår at det er best å booke leiebil hjemmefra og å bruke ett av de store internasjonale selskapene. Jeg skal ikke si at det ikke er tryggere i tilfelle det blir uoverensstemmelser i forhold til skader eller andre ting, men mitt inntrykk av for eksempel Avis i Hellas er ikke godt. De negative opplevelsene jeg selv har og har hørt om, har utelukkende vært med Avis. Derimot har jeg meget gode erfaringer med å leie av de lokale selskapene. De store selskapene bruker lokale franchisere og jeg mener at da kan du like godt leie av dem direkte. Det gir dessuten mer fleksibilitet i forhold til når du skal leie bilen og hvor lenge.


Forsikring

Uansett om du leier av et stort eller lite selskap, tenk over hvilke forsikringer du trenger og sjekk at du får dem. Det fins et vell av forskjellige forsikringer. Leiebilfirmaet er som regel opptatt av å selge deg mest mulig forsikring, for det første fordi de tjener penger på det og for det andre fordi de sikrer seg selv også. Det er lettere for dem, hvis deres bil skulle komme til skade, å rette kravet mot forsikringsselskapet enn mot deg.

Det jeg vil anbefale er at du tar alle forsikringer som gjelder skade på bilen og skade som bilen kan forårsake på tredjepart. Reiseforsikringens ansvarsdel gjelder som regel ikke ansvar du pådrar deg som fører av motorkjøretøy. Når det gjelder forsikring av fører og passasjerer i bilen, så er det i utgangspunktet unødvendig for de fleste. Dere har som regel en ulykkesdel på reiseforsikringen som også dekker skader som oppstår i en leiebil.

Likevel, hvis dere blir tilbudt en pakke som virker rimelig eller hvis PAI som den heter, personulykkesforsikring (Personal Accident Insurance), er svært billig, så bør dere ta den. Når det gjelder forsikring av ting, så er du overforsikret hvis du har forsikret samme ting to ganger, men det går ikke an å overforsikre et menneske. For ting så deler selskapene risikoen hvis tingen er forsikret to ganger. Når det gjelder mennesker, legges dekningene oppå hverandre. Du er altså bedre dekket hvis du har to forsikringer enn én som gjelder skade på et menneske, men ikke når det gjelder ting.

Vær oppmerksom på at alle forsikringer har begrensninger. Som regel gjelder ikke forsikringen ved kjøring utenfor vei. Det er vanlig at vanlige biler ikke skal kjøres på grusvei, men at terrengbiler kan kjøres på all slags vei, men ikke off-road. Det er også vanlig at understell og dekk ikke omfattes av forsikringen.


Trafikkultur

En ting må nevnes: Hellas har en forferdelig trafikk-kultur og tilsvarende ulykkesstatistikk. De kjører for en stor del midt i veien, enten i 30 kilometer i timen eller 100 kilometer i timen. Derfor vil jeg anbefale at du kjører veldig forsiktig rundt hver sving på landeveien. Noen steder er det verre enn andre steder, men det er ganske ille overalt. Når det er sagt, er det lite trafikk på de fleste øyene og de fleste trafikantene er turister som kjører forsiktig.


Leiebilens stand

Mange steder er leiebilene i dårlig stand. De blir ofte brutalt behandlet av kundene og de blir kanskje ikke godt nok vedlikeholdt. Be om å få se og prøvesitte bilen før du skriver kontrakt. Da kan du styre utenom de som ikke holder mål.

Du bør ta en runde rundt bilen og se etter skader. Hvis du ikke får det med i kontrakten at skadene var der da du fikk den, kan du bli gjort ansvarlig for skadene.

Sjekk bensinmåleren før du legger av gårde. Det er vanlig at bilen skal leveres tilbake med samme mengde bensin på tanken som da du fikk den utlevert. Hvis du ikke gjør det, kan du risikere å bli belastet et stort gebyr for fylling av bensin.


Kjørelengde

Det vanlige er såkalt fri kjørelengde, det vil si at du betaler samme pris totalt uansett hvor mange kilometer du kjører. Det forekommer at byråer har en pris pr. dag pluss et tillegg pr. kjørte kilometer. Jeg pleier å be om en totalpris der alt er inkludert, både fri kjørelengde og forsikring.

Pris

Prisene varierer med sesong og bilstørrelse. Det er også vanlig at det koster mer per dag om du skal ha den i noen få dager enn om du skal ha den i flere dager. Utenom sesong kan du ta en runde og be om en god pris hos flere før du bestemmer deg. Jeg vil si at veiledende pris er 30-50 euro pr. dag og 200-300 euro pr. uke.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

mouche

Nok en flott oversikt over et av de viktige elementene når de gjelder reiser i Hellas, og også generelt. Noen kommentarer. Hvis man har et Visa-kort via sin bank så er det til en del av disse kortene knyttet en reiseforsikring som også kan dekke egenandel ved skade på leiebil, excess på engelsk, når/hvis man selv har skylden. Har dette på mitt kort og det betyr at jeg kan spare 7 euro per dag ved å øke egenandelen med leiebilfirmaet til 600 euro. Hos en del lokale leiebilfirmaer så er fri egenandel inkludert i prisen man får oppgitt, og også en nummer to sjåfør- På Kreta gjelder dette for fem av selskapene, men ingen av de internasjonale selskapene. Leier bil på Kreta nå i oktober og betaler 17 euro per dag for en Fiat Panda for en to ukers periode, og dette inkluderer alle forsikringer, nummer to sjåfør, ingen kilometer begrensning osv

JohnS

På Kreta og andre steder med ekstremt svingete veier med store høydeforskjeller, er det så absolutt verdt å satse på en leiebil med automatgir.  Med en liten bil med symaskinmotor blir man elles sittende og vifte med girspaken i ett.  Jeg synes i alle fall bilturene blir mye mer avslappende, og man får mer tid til å se seg rundt....
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

mouche

Jeg er faktisk av den motsatte mening; På Kreta foretrekker jeg så absolutt å ha bil med manuelt gir nettopp pga svingete veier. Har kjørt bil med automatgir i mange år og kjørt rundt 7/8000 kilometer rundt på Kreta siste tre årene.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...