Logg inn med Facebook eller Google!

Kjøpe ferjebilletter

Started by Svein~B, 25. Aug 14, 19:32:40

Previous topic - Next topic

Svein~B

Når det gjelder de store ferjene: Det er lurt å kjøpe billetter så tidlig som mulig hvis du vet hvilken avgang du skal ta. Ellers kan du risikere enten at hele ferja blir full, så du ikke får bli med i det hele tatt, eller at det blir utsolgt for de rimelige billettene, at det bare fins dyre billetter igjen. De har som regel et visst antall plasser på hver klasse. Når det er utsolgt på en lav klasse, må du betale for en billett på en høyere klasse. Når det er utsolgt for billetter uten fast plass, må du kjøpe en dyrere billett med fast plass, det vil si liggestol eller køye i lugar.

Regn ikke med å få kjøpt billetter på kaien. Det er vanlig at det fins et billettutsalg på kaien, men det fins ikke alle steder. Det mest vanlige er at du må kjøpe billetter på reisebyrå som ligger sentralt i byen, altså ikke nødvendigvis nær havna. Som sagt, kjøp billetter så tidlig som mulig hvis du vet når du skal reise.

Det er bare helt unntaksvis at du får kjøpt billetter ombord. Det er på noen de helt lokale ferjene at det noen steder bare selges billetter ombord og ikke på land. Noen steder har de lokale ferjene billettutsalg på kaien og bare der.

Hvis det er mange som reiser sammen og særlig hvis det er både barn og voksne, bør dere ha skrevet en lapp på forhånd. På den lappen bør det stå først etternavn, så første bokstaven i fornavnet og så fødselsår på alle som skal reise. Da sparer dere mye tid ved billettkjøpet og minsker sannsynligheten for at noe blir feil.

Skal du reise langt, særlig over natta, bør du vurdere å ha lugar. Det går an å sove på dekk, men da bør du ha med sovepose eller teppe og derfor vil jeg ikke anbefale det. Det er ikke for at det er noe farlig å sove på dekk, men fordi jeg ikke synes du trenger å dra på en sovepose eller et teppe bare for å sove på dekk ei natt eller to.

Hvis det fins plass, går det også an å sove i sofaer og stoler rundt omkring på skipet, men hvis du har billett for dekksplass, kan du risikere å bli jaget. Hvis du har tenkt å sove inne, bør du kjøpe en turistklassebillett (økonomiklasse, C-klasse).

Det fins også liggestoler. Disse bør reserveres på forhånd dersom du ønsker å ha en sånn til disposisjon. Selv om det så og si alltid fins ledige stoler, fordi noen som har reservert stoler, velger å finne seg en sofa i stedet, kan du risikere å bli vekket og jaget hvis du ligger i en stol som er reservert av noen andre.

Sørg for å ha beregnet avgangs- og ankomsttid på en lapp som du tar vare på. Du kan ikke regne med at mannskapet vet ankomsttider underveis. De vet dem som regel ikke. Det kan godt hende at høyttalermeldinger bare blir gitt på gresk eller ikke i det hele tatt. Da er det greit å vite cirka når ferja skal ankomme din destinasjon, sånn at du er klar. Når ferja går nær land eller rett mot land, kan du regne med at det er like før du ankommer. Da er det på tide å samle sammen sakene sine og gå til bildekket.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Greece-Traveller

Svein ---> jeg har aldri opplevd at de store fergene er fullbooket. Dette må være på de verste utfarts- eller hjemreisedagene i toppsesongen. Du bør vel også ta med informasjon for de som ikke nødvendigvis reiser i juli\august ? Det er også vanlig at det ligger reisebyråer for billettkjøp i eller i direkte tilknytning til havnen.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...