Logg inn med Facebook eller Google!

Internett

Started by Svein~B, 13. Aug 14, 18:41:32

Previous topic - Next topic

Svein~B

Det er nok ikke internettkaféer på alle øyene, men på de fleste øyer fins det  og om ikke annet fins det i hvert fall en bar eller lignende med ei maskin eller to til utlån. Det er ofte kø for å bruke disse maskinene. Det er ikke veldig vanlig med wifi på bostedene, men det kan finnes på enkelte kaféer i byene.

Det er som regel veldig langsomt nett i forhold til det vi er vant til, så ikke regn med å kunne bruke multimedia.

Hvis det fins mobilt nett, og det gjør det ikke overalt, er det dyrt å bruke hvis du ikke har en avtale om makspris med telefonselskapet ditt. Hvis du ikke har det, bør du slå av de automatiske nettfunksjonene og bare bruke nettet ved å aktivt logge deg på der det er gratis wifi.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Mitt inntrykk er nå at det har skjedd en radikal forbedring der de siste par årene.... mange med wi-fi og upåklagelig hastighet. Men det varierer sikkert fra sted til sted. Og ettersom jeg ennå (!) ikke har skaffet meg en privat mobil så er det en dyd av nødvendighet at alt av nettbruk er slått av :-)

Kristian

Enig med Anders.

Det har skjedd en rivende utvikling. Som med A/C før Olympiaden i 2004.

Sjekker man hotellsider  er det mye fri Wifi, Ikke alltid på rommene med i resepsjonsområdet etc.

Hørte forøvrig forlydender om at det skulle komme WiFi på Katerinas på Anti. Ellers har jeg tidligere sittet på verandaen og tatt inn signalene fra Nautica der.
Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

Har vært mye rundt på hele Kreta siste årene, og kan i farten ikke huske et sted uten internettforbindelse og wifi.

Atle

Har aktivert tjenesten Feriesurf EU (Telenor) som koster 29 kroner dagen ( kun de dager du bruker tjeneste selv om du bare er et lynvisit innom og sjekker mail ) virker heilt greit om en ikke har wifi i nærheten og må/vil innom å sjekke mail eller annent. Tror det er 40 Mb pr dag en får, etter det settes hastighet ned uten at det koster noe mer.
Og som andre også er inne på, syntes det er masser av trådløse nett rundt omkring nå og kan ikke huske sist jeg har vært innom ein internett cafè.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

filhellener

14. Aug 14, 11:05:21 #5 Last Edit: 14. Aug 14, 11:08:17 by filhellener
Jeg slutter meg til dere andre, wifi er blitt vanlig rundt om i Hellas, også de som leier ut f å rom ( som "min" Stella i Kardamili) har "forstått" at det kan være avgjørende
å kunne tilby gratis nettilgang  :)
Det er bare h e l t unntaksvis vi ikke har hatt wifi der vi har bodd de siste årene  :)
I år har vi bodd / kommer til å bo på 12 steder ( det blir 11 -12 uker i Hellas i år  :sol:)  - av disse var/er det kun 1 sted som ikke tilbyr wifi  :)
- vil legge til at det ikke er store hoteller dette gjelder, bortsett fra i Athen er det små/mindre bosteder :)

Kari

Riitta

På ferie behöver man ingen internet ;) :)

Riitta

Kristian

Quote from: Riitta on 14. Aug 14, 13:58:16
På ferie behöver man ingen internet ;) :)

Riitta


Både enig og uenig:

Hvorledes skal man følge med på Hellasforum uten?

Noen må ha nyheter. Jeg velger øyer etter hvor jeg får aviser (HaHa)

En og annen nettdiskusjon er greit å følge med på.

Må sjekke hvor folk jeg skal møte er.

På spissen Ja, men dt begynner å bli realiteten. En internettseanse er bedre enn å sitt limt til Mobilen?
Kristian/Planer er til for å utsettes

kari

Veldig enig Riitta.
Men ulike ønsker og behov........
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

filhellener

Quote from: kari on 14. Aug 14, 15:56:04
Veldig enig Riitta.
Men ulike ønsker og behov........


Ja, ønsker og behov både e r forskjellige, og de forandrer seg   - mine har gjort det  :)

Jeg har og v æ r t "enig" :)
For noen få år siden bare, ville jeg og være i det jeg kan kalle en "boble" i ferien, da v a r jeg i Hellas og "that's IT"  ::)

Vi bor i en såpass liten by at vi ønsker å følge med, og vite om jubileer, nyfødte, om noen hadde gått bort,  og det som ellers har skjedd/skjer (oftest se at det ikke hadde skjedd noe ;))
Den gangen b l e det noen aviser/sider å "pløye igjennom" etter en tre ukers ferie  ???

De siste årene har vi fått "ny frihet" og kan tilbringe mange flere uker i Hellas, hittil opptil 13 uker et år og opptil åtte uker sammenhengende :smile12:
- og til lenger jeg er i Hellas, jo enda lenger ønsker jeg å være der! - men det er ikke noe mål for meg lenger å ikke leve "normalt" dvs mer som hjemme, og her bruker jeg internett,
derfor også i Hellas, omadresserer lokalavisa fra papir til E-avis,  og holder litt kontakt med familien/ Instagram... bl.a  :)

DERFOR vil vi ha ( helst) ha WIFI der vi bor, og være  litt på nettet d e r, oftest litt morgen og kveld  :)
- j e g synes det er mye bedre enn å sitte med I-phone, evt laptop på kafeer og tavernaer, d a vil jeg "være tilstede" , ha oppmerksomheten min DER :)
Kari

bengalow

Jag har inte ens en mobiltelefon...frun har en, men den är nästan aldrig "on".
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Det eneste jeg trenger på ferie er mobilen min, slik at jeg kan holde kontakten med de hjemme, og slik at familien kan få tak i meg om det skulle være noe viktig. Andre nyheter har jeg ikke behov for - eller lyst til - å måtte ta inn over meg når jeg er i feriebobla mi. Skulle det skje noe helt spesielt som har skjedd ute i den store verden, får man da alltids vite det uansett.
Jeg har heller ikke med meg mobilen over alt, som f.eks på stranda. Den kan derimot være grei å sitte å "tukle" med når jeg er ute og spiser middag alene, for å sende/svare på meldinger mens jeg venter på maten  ;)
Men internett klarer jeg meg utmerket uten i ferien, til og med Hellasforum  :D  Sånn sett er det ekstra kjekt å komme hjem og oppdatere seg etterpå  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...