Logg inn med Facebook eller Google!

..Till Karpathos i september 2014

Started by Mikke, 31. Jul 14, 00:30:32

Previous topic - Next topic

Mikke

Ja,Kaka, så är det nog när jag tänker efter.....Mopeder, var väl det första fordonet med motor, och jag tror jag hade ungefär 13 st....Jag var nog inte särskilt duktig på att mecka, men envis..... ;) ;) ( och frågvis... ::) ::)
Sen blev det körkort och motorcykel, o.s.v.....så det har väl meckats relativt regelbundet med motorer,etc under ett halvsekel...( gulp)... ::) ::)
Mitt mekaniska ordspråk lyder: jag tar god tid på mej, och så blir det inte särskilt bra heller....
Mikke Mekk...
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

20. Aug 14, 15:14:31 #13 Last Edit: 20. Aug 14, 19:42:23 by Mikke
...idag berättade jag för hyresvärden om den trasiga gräsklipparn, och det tog han bra....Fast jag får varsego ta och plocka ihop den, och jag som trodde jag var duktig som tog isär den, haha.......
Så nu vet jag vad jag ska göra efter jobbet.... ;) ;) ;)
Gräset växer hejvilt nu när det regnat så mycket, men jag tar den andra klipparn från det andra hyreshuset och lägger in den i bilen klipper imorrn hemma. Det är bara ca 400 meter mellan kåkarna....
Bilen är ok och motesykkeln är ( nästan ) ok, men besiktad, så nu kan jag puttra omkring mellan skurarna....

Grannen Tobias klipper gräset på bägge fastigheterna mot skälig ersättning ( 20 dosor snus ) och Hasse & Helene kollar posten samt vattnar olivplantan....Det börjar ordna sej..... ;D ;D ;D
Andreas Diakidis ( Zephyros Village & Garden Villa ) skickade mail idag, det ser ut som jag jag blir boandes på Florida Studios, gatan/den låånga backen från Constantinos Palace upp mot Hotel Alex...
Där har jag ju bott ett flertal gånger, så där är det lugnt och trevligt, och sannolikt får jag bo i ensamt majestät,som det heter.....Cykel och scooter får det bli,förstås.
Om det är några myggor där, så blir det ihällning av olivolja i den nergrävda vattentanken av cement i trägårn, i hopp om att dom inte kan andas.... Återkommer så klart med rapport om detta....
(Kollade på almanckan på jobbet idag, bara elva (11) arbetsdar kvar....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

marjana

Myggfellen du beskriver her må du fortelle mer om! Pix også!

Glika i zoi

bengalow

21. Aug 14, 22:38:42 #15 Last Edit: 21. Aug 14, 22:40:19 by bengalow
Det består av två planhyvlade brädor. Man märker ut ett kryss på den ena brädan -där lägger du myggen, och sedan klappar man till med den andra...dösäkert!!! Fungerar också på loppor och löss.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mikke

...idag lyckades jag dra upp Finnjollen ur kanalen efter att ha öst den någorlunda torr, samt helt sonika dragit upp den på stranden med en gammal japanpresenning som halkigt underlag. Vinkeln från vatten upp till gräsmatta är inte så brant,så det gick på ett kick !!Väger ca 130 kg... Nu står den i trägårn och väntar på att bli tvättad och täckt.
Rolf Öfverström från Helsingfors ringde och berättade att han planerar att komma ner till Karpathos i början av september, men inte ännu köpt nån biljett. Det verkar vara lite färre flighter från Helsingfors neröver Grekland,men han hittar säkert nåt som passar. Här i Karlstad har vi inte haft nåt regn idag, förutom några enstaka droppar,så jag passade på att klippa bägge hyreshusens gräsmattor, fast jag fick köra den enda fungerande klipparn i Golfens lilla skuff, men det gick helt ok...
Imorrn kanske det blir åska och dunder igen, vem vet.....
Trevlig helg önskas alla !!
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...nu ere bara en vecka kvar.... ;D ;D ;D
Var ute en liten sväng med Hedvig, tog henne till hamnen, där jag har lovat att jobba lite med ett gammalt hus. Istället för att cykla, så är det ju trevligt att ta båten till jobbet....
Nå, var där en timme eller så och sen hem. Väl hemma i kanalen och med Hedvig förtöjd, tog jag hennes spristagrigg på axeln( inte helt lätt...) och bar upp den till huset och hängde riggen på väggen. Det blir inget mer seglande i år.... :( men en och annan båtfärd på Karpathos kan nog ordnas.... ;) ;) Min tandläkare har ju en fin båt som jag aldrig fått åka me....kanske dax nu??
Ringde Karpathos och fick tag i Andreas, som lät glad och relaxad. Sönerna och dotter Sophia hjälper till och det känns säkert bra. Var jag ska bo får väl ordna sej när jag kommer. Kanske stannar jag till tisdag på Rhodos, för då går färjan, annars är alternativet att ta eftermiddagsplanet samma dag jag kommer ( söndag 7:e sept ) för då behöver jag inte in till stan, utan kan vänta på flygplatsen....
Sen ringde jag till Nena, som förstås var på sin lilla taverna, mittemot Constantinos Palace. Glömde igen att fråga om det högljudda italienska diskot mittemot, men hon lät oxo glad och livad. Det ska blir trevligt att komma ner och träffa alla gamla bekanta.....
Sen ringde jag till Rhodos och snackade med Panayotis, som tillsammans med sin trevliga fru Caliope driver vandrarhemmet, som numera heter Rhodos Hostel. Det snälla paret har blivit väldigt förtjusta i Svensk PrästOst, och jag brukar ta med nån bit till dom, eftersom det är jag som har låtit dom provsmaka....
Så om jag stannar några dar på Rhodos, så finns det säkert nån ledig säng hos dom, eller också på Mango.
Nu ska det provpackas så att hela bagaget blir under 20 kg, det blir säkert inte helt lätt....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...som vanligt komprimeras allt som "ska/borde" göras innan resan till dagarna innan.....
Idag efter jobbet skulle jag ta upp träsnipan Hedvig, men först lite mat....Sen somnade jag framför datorn ( för bekväm stol?)  en stund, sen ut och förbereda båtplatsen ute i trägårn,kolla ringtryck på kärran,etc.
Sen kom min tidigare chef, Lisa cyklande. Hon blir 90 år den 14:e september, och hojar omkring på en cool trehjuling. Den kikade jag på förstås och tajtade till växelviren och smorde lite, samt fick en kram och lite förstärkning till reskassan.
Sen minsann, hängde jag på båtkärran och for ner till rampen, parkerade där samt promenixade bort och hämtade båten. Vid det här laget hade det ( förstås) blivit mörkt, men lyckligtvis hade jag tagit med mej en pannlampa, som egentligen möjliggjorde upptagandet....
Hade tänkt dra upp båten med min Golf,för inne i tjärnet finns det asfalt vid rampen och det ger bättre grepp....
Lyckades få ner kärran i vattnet utan att tappa den, och sen fösa båten ( någorlunda) rakt, surra den och sen i i bilen och dra.... och vips var den uppe !! Sakta hem och sen det sista spänningsmomentet att få in den i trägårn, mellan häcken och det stora körsbärsträdet........men med pannlampan på och tungan rätt i munnen så gick det bra,så nu står hon där och det känns både lite sorgligt och bra på samma gång.....
Resfebern stiger.....( jag har hittat biljetten)men vad kommer jag att glömma ta me...??
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

kaka

Forberedelser på høyt nivå :)

Lykke til med innspurten, - og god tur!
(Ikke glem badebukse, - det (bikini) gjorde jeg en gang  :( )
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...