Logg inn med Facebook eller Google!

Plakias revisited - mai 2014

Started by JohnS, 11. Jun 14, 12:22:50

Previous topic - Next topic

mouche

Men hans inntekt i Norge skal vel oppgis til greske myndigheter og beskattes der?

JohnS

13. Jun 14, 22:04:48 #13 Last Edit: 14. Jun 14, 00:09:37 by JohnS
Tur til Frangokastello - med en slags innlagt lunch

En av attraksjonene på sørsiden av Kreta er Frangokastello, som vi har besøkt flere ganger, men som var jomfruelig område for våre medreisende.  En dag det blåste for mye til at strandlivet var helt behagelig, bestemte vi oss for å kjøe de tre milene dit, og kombinere med lunch underveis.
Vi hadde bestemt oss for en taverna som ligger som et ørnerede på en knaus, med utrolig utsikt både vestover og østover kysten, og med hele det libyske hav brettet ut under tavernaen.
Vi stoppet ved tavernaen, og om det hadde blåst i Plakias, var det bagateller mot vinden her.  En unggutt kom og hjalp oss med å få åpen en sidedør, så vi kom oss inn,  Hoveddøren var behørig lukket og låst.  Vel inne ulte vinden i alle kanter som et middels kirkeorgel med sterkt behov for stemming.  Unggutten var alene der, og hadde nok ikke ventet gjester, og han virket litt tafatt og usikker på hvordan han skulle håndtere oss.  Da han skjønte at vi ikke bare skulle ha noe å drikke, men faktisk ønsket mat, skiftet utrykket fra tafatt til skrekkslagent.  «Jeg må ringe Mama», sa han, og så ikke mindre skrekkslagen ut da Mama ikke svarte på hans gjentatte anrop. Til sist fant han ut at han fikk gjøre det beste ut av det, og utstyrte oss med en kikkert og sendte oss ut for å beundre utsikten.  Verandaen mot havet lå på lesiden, så det var slett ikke ubehagelig der ute.

http://hellasforum.net/index.php?action=dlattach;topic=9328.0;attach=71747;image
Da vi kom inn igjen, hadde han tatt alle sine fem gryter ut av kjølen, og plassert dem på rekke på komfyren, så vi kunne velge hva vi ville ha. Vi løftet på lokk og bestemte oss for ei lammegryte, som prompte ble satt på plata for oppvarming. Gutten foreslo en salat i tillegg, noe vi syntes hørtes greit ut, og vi tok en ny tur på verandaen mens han nå - med litt større selvtillit, så det ut til - gikk i gang med å forberede måltidet.
Måltidet ble servert, og på et fat lå fire enorme kjøttbiter fra ryggen på et lam.  Vel, størrelsen indikerte klart at «lammet» nok hadde vært gjennom  stemmeskiftet for lengst, og hadde slått om til voksen bræking.  Bitene var store, men kjøttmengden varierte stort.  To av bitene inneholdt omtrent bare fett, en av dem hadde litt kjøtt i tillegg, og en av damene fikk jack-poten, med kjøtt nok til både seg selv og en til på sin knok.  Men kjøttet var mørt og velsmakende, og salat og brød friskt tilbehør, og ikke minst:  Også her var det sausen som var best..
Det var ikke før etterpå at vi innså at disse bitene ikke var beregnet som serveringsstykker, men at meningen nok var å skjære kjøttet av beina etter koking og dandere det vakkert på serveringsfatet, noe vår vikarierende vert ikke hadde fått med seg.  De fleste av bitene hadde nok helt eller delvis vært under kniven kvelden i forveien.  Selvfølgelig var det klar grunn til å klage på maten, men vi var passe mette, og hadde hatt det artig,, så sjelden har vel en lettet unggutt fått så bra tips etter et slikt lite vellykket måltid..  Vi visste allerede at dette var en opplevelse vi kommer til å mimre om på framtidige turer, og det er da verdt noe, det også!
(Dette kan kanskje også være et sted å oppsøke for dem som ser på Kreta som en altfor strømlinjeformet turistmaskin ..  )


Vi fortsatte vår ferd mot Frangokastello, ei borg fra 1300-tallet hvor bare de ytre murene står igjen.  Vi var faktisk så godt som alene, og mens de andre tok rundturen innom utstillinger i tårnet og andre krikr og kroker, satte jeg meg ned og fant roen.  Jeg blir ikke så imponert av gamle bygninger lengre, men jeg synes det er spesielt å sitte alene og fundere over ting som har skjedd på stedet.  Det var nesten utrolig på en slik fredelig dag å tenke seg de grufulle hendelsene der i 1828, på selveste 17.mai, da 340 av 600 beleirede grekere ble massakrert innenfor disse murene, og sikkert minst like mange av de angripende 6000 tyrkere mistet livet.  Forbindelsen til 17. mai var jo spesiell, da den greske frigjøringskrigen ikke var så lenge etter vår egen adskillig fredeligere frihetskamp  (den mest oppmerksomme leser vil se meg sitte og tenke store tanker i kroken på bildet). Tiden går fort når man sitter slik og filosoferer, så det var snart på tide å trille hjemover igjen.  Det er ei flott strand ved Frangokastello, men det blåste fremdeles slik at badeliv var utenkelig.

De to nederste bildene er utsikten fra vår lunch-taverna.  Det skjedde visst noe... igjen.. *sukk*
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Ninette

Det er skikkelig artig å følge deg i ferien din.
Du har ordet i din makt, og med en stor porsjon humor og litt selvironi, er dette fornøyelig lesing.
Jeg gleder meg til fortsettelsen :-)

Det var forresten interessant å høre om grekeren som jobbet i Norge i vinter. Jeg tror ikke vi fullt ut fatter hvor godt vi har det i Norge i forhold til mange andre som lever under helt andre forhold, en kort flyreise unna oss.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

kari

Flott å få være med deg på tur  :D
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

JohnS

17. Jun 14, 12:59:57 #16 Last Edit: 17. Jun 14, 20:47:57 by JohnS
Litt mer om Plakias som turistmål

Jeg ser beskrivelsen av ferien så langt mest er om "Mennesker jeg møtte", og det illustrerer vel ganske godt hva jeg er mest opptatt av.  men det er vel på sin plass med litt "forbrukerinformasjon" om Plakias som turistmål også.  Plakias er jo en turistbym men meget solid forankret i den greske landsbygda rundt, og byen er heller ikke spesielt utvilket som turistmaskin.  Vi har ikke vært der i høysesongen, men i første og siste del av sesongen er det en ganske fredelig plett.  Vi så ingen bananbåter eller andre vannaktiviteter med høyt lydvolum, ingen strandselgere, iingen asiatiske massører eller -søser, ingen mygg.  Uten sammenligning forøvrig så eller hørte vi ikke en eneste svenske heller, og bare 2 x 2 norske damer, som muligens var de samme 2 begge gangene.  Så vi vassa ikke akkurat i skandinaver.  Mest engelske, nederlandske og tyske turister, og østeuropeerne det var en del av i fjor høst, var også fraværende.  "Syden-faktoren" var altså på et absolutt lavmål.  Plakias var på Apollo sin liste over chartermål i fjor, men ble kuttet ut i år, uten at jeg vet hvorfor.  Om det var de reisende som ikke var interessert i stedet, eller om Apollo syntes transfer'en ble for kronglete og dyr, med buss til Rethymno og drosje derfra, kan jo være det samme, stedet forsvant fra katalogen i alle fall. Dessverre.

Byen har ei laaaang og flott strand, men den delen som er nærmest sentrum, har et belte med stein fra knedybde og et par meter utover, så det kan være vanskelig å komme seg uti.  Går man litt lengre ut fra sentrum, er det kun sand.




Både østover og vestover ligger flere flotte strender på rekke og rad.  Shinaria er ei av dem vi likte best, med en brukbar taverna like ved stranden.  Det eneste problemet var at gamlefar på tavernaen var svært ivrig etter å dele ut raki til alle som kom innom, ikke bare spisegjestene, men også da jeg fikk meg en frappe, stod han der plutselig med et breddfullt glass til meg.  Heldigvis skjønte sønnen meg da jeg sa jeg kjørte bil, og kom med et fat fantastisk gode jordbær i stedet som trøst, de beste ikke-norske jordbær jeg har smakt, tror jeg...





Det er mange artige steinformasjoner på kysten her, og denne finnes noen hundre meter før man kommer ned til Shinaria.



Kanskje like spesiell er denne formasjonen.  Man skal ikke kunne så veldig mye gresk for å lese navnet på stedet direkte ut fra bildet



Triopetra, selvfølgelig!

Agios Pavlos er enda litt lengre øst, en veldig trivelig plass




Det går badebåter flere ganger pr. dag fra Plakias til den mest berømte av alle strendene i dette området, Prevelli, og den går innom Shinaria og et par andre fine strender, damnoni og Ammoudia, på veien.

I parantes bemerket fantes det både mellom strendene og lengre inne på land, flotte turstier, iflg vår medbrakte lidenskapelige fotgjenger.  Snart 73 og den eldste i laget, men bortsett fra noen få hviledager fikk han gjerne med et par turer på til sammen 10 - 20 km hver dag, og helst inkludert et antall høydemeter jeg blir svett og andpusten bare av å tenke på.  Med et nettbrett med nedlastede kart, hadde han ingen problemer med å finne veier og stier som var rene snarveier når han gikk, og vi kjørte bil.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Det høres fristende ut, - på flere måter!
Flotte steinformasjoner.
KariK

filhellener

Quote from: kaka on 17. Jun 14, 19:35:59
Det høres fristende ut, - på flere måter!
Flotte steinformasjoner.


Det e r veldig fint i Plakias m/omegn, kaka  :--
Kari

Kritios

Quote from: JohnS on 11. Jun 14, 12:22:50
Utreise på 17. mai

Da jeg satt og skulle bestille billetter til vår mai-tur til Chania med SAS, oppdaget jeg at det var svært liten prisforskjell mellom basisbillettene og SAS +.  En liten sjekk avslørte at med bestilling av mat i tillegg til basisbilletten, var prisforskjellen omtrent helt utjevnet, og at SAS+ var noe som lignet på deres fordums Business Class.  Pluss-billettene ble bestilt - skal det være så skal det være - og litt luksus skal man jo kunne unne seg.
Innsjekkinga på Gardermoen gikk smertefritt, men så kom første nedtur:  Våre billetter gav tilgang til «fast track» i sikkerhetskontrollen, men på en tidlig lørdag som til alt overmål var 17. mai, var Gardermoen nærmest folketom.  Vi hadde jo sett for oss å suse forbi og kaste nedlatende blikk på stakkarene i de endeløse køer i sikk og sakk, men det var jo ingen der, og for å få strødd salt i såret var den ordinære kontrollen nærmest, så vi så ikke noe poeng i å tviholde på prinsippene, og gå en omvei om «fast-track»-kontrollen.
Men da vi først kom innenfor, steg stemningen.  Vi var velkommen i SAS Lounge, i alle fall den enkleste av dem, og slo oss ned der, siden vi hadde meget god tid før flyet skulle gå.  Der var en enkel, men meget smakfull frokost-buffet dekket, og det var bare å forsyne seg av hjertets lyst.  Tappekraner for kaffe, juice, øl og vin i ulike kulører var også til vår disposisjon.  For noen var det kanskje en skuffelse at spriten ikke var tilgjengelig før kl. 13. ;-)
Og oppturen fortsatte.  Plass langt framme i flyet, prioritert ombordstigning, og godt om plass framme i flyet, slik at vi to parene fikk en hel treseter hver til disposisjon.  God mat, og  ubegrensede mengder drikkevarer av alle slag.



Mange takk for for fornøyelig lesning John: Alltrid like hyggelig å lese dine reisebrev  ;D
Angående SAS Plus så håper jeg virkelig at du har Eurobonuskort ?
Hvis du ikke har, så ken dette etterregistreres i ett halvt år.
Vi reiste ned 31. mai og hjem 14. juni, fra Stavanger via Gardermoen. med retur.
I tillegg til alt du har ramset opp ovenfor her, vanket det også 10000 bonuspoeng pr. person.
Nok til en tur-retur-reise med SAS hvor som helst innenlands i Norge, også til Svalbard.
dette er jo absolutt verd å ta med seg  ;)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

JohnS

20. Jun 14, 11:42:38 #20 Last Edit: 20. Jun 14, 12:45:14 by JohnS
En liten oppsummering

Jeg tror jeg nevnte at det er første gang vi har reist tilbake til samme sted to ganger på rad, til og med til samme hotell.  Jeg vet ikke helt hvorfor Plakias med omegn har virket så tiltalende på oss, men vi trives utrolig godt der.  Det er nok en kombinasjon av en meget kompakt liten by som passer min begrensede kapasitet for forflytning til fots, og generelt fantastisk vennlige mennesker, noe som har blitt forsterket av at vi har møtt en del enkeltpersoner vi har fått veldig god kontakt med.  Byen har alle de tilbud vi har behov for, men er sikkert ikke noe eldorado for dem som har shopping som viktig aktivitet i ferien.
Samtidig ligger stedet i et område hvor man innen en behagelig radius finner vakre strender, ville fjellkløfter, trivelige landsbyer og historiske steder.  Plakias har ingen "gamleby" å snakke om, ingen spesielt avanserte turisttilbud bortsett fra meget gode tavernaer, og er nokså langt fra "postkort-Hellas",  men er et vidunderlig sted å finne den greske roen, uten at man risikerer å kjede seg.

Neste tur (i september) blir til et annet favorittområde, Agii Apostoli, den fredeligste pletten på hele Chania-kysten.  Men jeg må tilstå at jeg allerede har vært inne på NAF sin ruteplanlegger og sjekket rute og avstand til Plakias, med en tanke i bakhodet om kanskje å ta en biltur med en overnatting der nede, og rekke en middag og et par luncher på Taverna Gorgona.......

Kanskje har vi etter å ha flakket rundt i de fleste deler av Hellas, både på øyer og  fastland, funnet "vårt" sted?..................
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...