Logg inn med Facebook eller Google!

Vandretur mai 2014

Started by Voss, 23. Mar 14, 17:36:18

Previous topic - Next topic

Voss

Vi er 2 voksne som skal vandre på sørvest Kreta i 17 - 24 mai. Vi har en uke til rådighet, vurderer å starte i Palechora og avslutte i Chora Sfakia. Tenker "stå over" Samariaravinen. Ankommer flyplassen i Chania kl.18.10 lørdag kveld.

Har lest mye, men alltid godt å få innspill fra noen som har vært i området tidligere! Trenger råd/tips/innspill på hvordan komme oss til Palechora på kvelden, anbefalte turer og overnattingsplasser :-).

kaka

Har dere hatt noe kontakt med "Rundtomkring", som arrangerer fotturere på Kreta,  bla i området dere tenkte på, tror jeg.
http://rundtomkring.no/
Kan hende dere kan finne noen gode tips der
Ninette Sjåfjell (som har startet opp Rundtomkring sammen med mannen) er også medlem her inne, så hvis hun ser spørsmålet ditt, dukker hun nok opp med gode tips :)  (en stund siden jeg har sett henne på, men..)
KariK

Voss

Har hatt mailkontakt med Ninette ja, så fått gode innspill fra henne!

Ville nå bare sjekke ut om andre også har noen gode råd og tips til oss :-)

LukasKhasa

Hei Flott årstid å reise på. Siste buss til Paleochora går kl 1600 fra Hania nå om dagen. Mulig det går en senere på kvelden i mai. Hotel Nefeli ligger rett ved bussholdeplassen i Hania og er en helt grei plass å overnatte. De har egen hjemmeside. Ellers har dere fått de aller beste råd når dere har snakket med Ninette. Bussrutene finner du her: http://bus-service-crete-ktel.com/timetabledet.php?line=3&lg=2. Ha en flott tur. Og ta med myggmiddel. Har erfart det kan være noen sånne små stikkere i Lissos/Sougia-området.

Ninette

Voss, siden jeg ikke vet ditt egentlige navn, vet jeg heller ikke helt hva jeg anbefalte deg å gjøre :-)

Dere kan følge vandreruten e4 hele kysten fra Paleochora til Hora Sfakion, bortsett fra strekningen Sougia - Agia Rpumeli, der jeg anbefaler dere å ta ferge, da vandreturen er lang, vanskelig og dårlig merket. Dere kan også "gå rundt" ved å vandre fra Sougia opp til Omalos, overnatte der, og gå Samariakløften ned til Agia Roumeli. Det er en flott avstikker.

Det er mange andre fine avstikkere gjennom kløfter og opp i fjellet. Kjøp dere et godt kart og gjerne en turbok med gode turbeskrivelser. Sunflower-guiden for Western Crete er bra følge på turen.

Viktig for en god tur, er inngåtte sko med kraftig såle. Det er mye, mye stein langs stiene på Kreta.

Husk også solhatt og masse vann. Langs kysten er det ingen skygge, og det kan bli veldig varmt i slutten av mai.

Du får se etter oss når du er ute og går :-) Den samme uken er vi på padletur området.

God tur til dere!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ninette

Vedrørende transport fra Chania til Paleochora, går siste buss kl 16:00, som det allerede er opplyst om i et annet innlegg. I sommersesongen går det en buss fra Chania kl 20:00, men den tror jeg ikke starter opp før i juni en gang. Dere kan evt. Sjekke bussrutene på KTEL Chania sine nettsider når det nærmer seg utreise.

Alternativet til bussen, er taxi. En tur fra flyplassen til Paleochora koster i overkant av 100 €. Det kan være greit å forhåndsbestille taxi til flyankomsten.

I Paleochiora er det godt med små hoteller og pensjonater. Dere kan finne masse på nettet, men jeg kan anbefale Kyma i østenden av steinstranden. Kyma har enkle rene rom, ligger sentralt i byen og samtidig nesten i strandkanten, og på riktig side av byen i forhold til vandreturen til Sougia. Vil dere bo på motsatt side av byen, på sandstranden, vil jeg anbefale Pal Beach, som har noe høyere standard.

På resten av turen trenger dere strengt tatt ikke forhåndsbestille rom så lenge det er bare dere to. Vi ser imidlertid at det blir stadig flere gjester på denne kyststripen også om våren, og ved å forhåndsbestille rom slipper dere å gå rundt å lete etter rom når dere ankommer en ny landsby.

Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Voss

Takk for svar og gode innspill :)
Vi har nå bestilt taxi som henter oss på flyplassen i Chania, og kjører oss til Paleochora. Har prøvd å finne kontakt adresse/ e-post adresse til Kyma i Paleochora, som Ninette anbefaler, men klarer ikke å finne det. Kan du Ninette/ evt noen som kan hjelpe med det?
Videre vandrer vi til Sougia, blir der en ekstra dag og går Agia Irini kløften, før vi tar båt til Agia Roumeli og vandrer videre til Lykosbukta. Blir der 2 overnattinger, før vi går videre til Loutro. Fra Loutro tenker vi å ta turen opp til Anapolis og videre ned Aradena kløften - og tilbake til Loutro. Siste dag blir ut til Chora Sfakia, med buss videre til Chania.
Vi gleder oss masse, og driver nå og reserverer rom for overnattingene :)

Mvh Jannicke Lien

Ninette

Jeg håper dere har hatt en fin tur, Jannicke! Det var hyggelig å treffe dere, og takk for hjelpen med kajakktrallene :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Voss

Bare hyggelig, Ninette!
Ser at du ha sendt denne meldingen for 3 år siden, jeg så den ikke før i dag......

Voss

Vi hadde en fantastisk tur, prater fortsatt om den og anbefaler til venner. Vi har nettopp bestilt oss tur til Tilos, og skal prøve oss på vandring og avslapning der. Ellers blir det fotturer og padling her hjemme:-)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...