Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er de beste sidene om man vil kjøpe hus/leilighet i Hellas?

Started by Ole, 26. Oct 13, 23:35:39

Previous topic - Next topic

bengalow

Nej det är billigare än radiatorer. Axiomet lyder sålunda: Ju svalare elementet är desto mindre kostar uppvärmning. Ju större element, desto svalare ytvärme.
Tänk på vilken temperatur ett väggelement måste ha, för att värma upp ett helt rum, och då går värmen snabbare uppåy. Vem har nytta av ett varmt innertak?
Sedan måste man naturligtvis jämföra pris på olika värmekällor, som ved, el, olja m.m.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Å gjøre en sammenigning er viktig, og riktig, men ikke alltid like lett. Hos oss på Kreta varierer strømprisen med tid på døgnet siden vi har to  målere, sommeren er billigere fra 23.00 til 07.00 mens det om vinteren er billigere fra 15.30 til 17.30 og fra 02.00 til 08.00. I tillegg vil prisen være avhengig av det totalt forbruket innenfor en fire måneders periode hvor man vil måtte betale en høyere pris fra første kwh i tertialet hvis man overstiger et visst kvantum (tror det er 2.000 kwh).
I tillegg til dette er det nå innført en rabatt grunnet begynnende konkurranse hvor man får tilbake to ganger (!) fastavgiften på 6,85 euro hvis man betaler regningen på tiden samt en ytterligere rabatt på 15% i ettertid hvis alle regninger er betalt innen forfall.

I tillegg er jeg usikker på hva prisen er omregnet i kwh når vi brenner veden, for det meste ved fra oliventrær.

Og så har man comfort-faktoren; de fleste hus har fliser på gulvet og det er kaldt, meget kaldt, om vinteren, men billigere å legge enn et tregulv.

Og så kan man snakke om vannbåren varme som kan varmes opp av solen og/eller oljefyr eller varmepumpe/r, men også dette er en langt dyrere engangs kostnad ved innstalasjon enn varmekabler som jeg synes var nokså billig å få installert i byggefasen.

Jeg har ikke noe forslag til "riktig" svar!

Heidrun

Nå får man jo varmematter også da.Og da vil det jo være ganske så mye enklere og kanskje rimeligere i lengden også.For det er jo ikke store lunken man  trenger på f.eks Kreta med tanke på gulvet.
Og hvis man da samtidig tenker klikkvinyl. Ja da vil man jo være ganske rusta for en kald vinternatt

Yamas til livet og til

Heidrun

Samt hvis man går helt vekk fra fliser, og helle rtenker vinyl/linoleum i god tykkelse på badet. Nå leveres jo det slik av en meget god kvalitet at man faktisk har et like stort kvalitetsbad med tanke på det istedenfor fliser da. Og hvis man samtidig tenkler å legge det på langs og med bord på toppen. Ja da er man jo rimelig sikra for vannskader på grunn av vannsøl
Yamas til livet og til

mouche

Tja, har en leilighet med vinyl/linoleum og den kommer vi til å bytte ut med fliser så ikke helt enig. Sammenligner da med huset vi har med flere bad hvor det er fliser.

Heidrun

Quote from: mouche on 08. Oct 16, 13:46:51
Tja, har en leilighet med vinyl/linoleum og den kommer vi til å bytte ut med fliser så ikke helt enig. Sammenligner da med huset vi har med flere bad hvor det er fliser.


Kommer jo ann på åssen man ser det det. I dag så er et blitt så mye god kvalitet i klikkvinyl som ser like bra ut som tregulv. Og fliser er jo kalde og veldig upraktiske slik jeg ser det. De er harde å gå på. Og mist et lite glass på gulvet. Da må man plukke opp glassbiter i en måned etterpå. De spruter jo rundt omkring uansett åssen man ser på det. Med klikkvinyl skal man være uheldig hvis det blir så mye glasskår. Og ofte reddes det som faller på gulvet,men det med beinhardt å gå på, er ihvertfall for meg en uting
Yamas til livet og til

mouche

Ja, ser dine poeng, men dette har ikke vi opplevd som noe problem hverken hva angår hardt å gå på eller å miste noe hvilket vi heldigvis gjør svært sjelden. Fordelen med fliser er for svale og behagelige disse er i våre øyne på den varme årstid samt at vi synes det er langt penere og riktigere, men smaken er som baken.

Heidrun

Du har rett i dette når det gjelder den varme årstiden. Og man mister heldigvis ikke ting ofte. men for meg som da evt vil bruke Kreta på Vinterstid. Oktober og ut Mai. Ja da er det med lune gulv viktig, med tanke å gå på.
Og gulvbåren varme hadde vært det aller beste. Men der er nok Hellas sine byggfirmaer rimelig blanke tror jeg
Yamas til livet og til

mouche

Vi bruker også huset i den kalde årstiden og da fungerer det etter vår mening bra med fliser og varmekabler, eksemåelvis hele februar i fjor og da var det riktig surt. Bruker disse til en "grunnvarme" og "fyller på" med bruk av peis, eventuelt på ekstreme dager også en varmeovn eller en runde med AC reversert til å gi varme.

Har flere naboer og kjente på øya med hus med vannbåren varme og disse fungerer bra både basert på oljefyr, på varmepumpe såvel som mange solcellepaneler/varmepaneler tilkoblet pumpe så joda, finnes de som har greie på dette, men de har hatt med nordmenn å gjøre en del år og er delvis norskbasert/e firma/er. 

espeno

For Ithaka/Ithaki kan jeg anbefale Erika Bachs sider:

http://www.ithacagreece.com/Real%20Estate/realestate.html

Hun er eiendomsmegler og punkmusiker på Ithaki og mye mer, og hun er svært ordentlig og ryddig (hun ville for eksempel ikke at vår tomtehandel skulle gjennomføres før vi hadde endelig stempel på at det var lov å bygge på eiendommen).
Espen S. Ore

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...