Logg inn med Facebook eller Google!

Bruker det å være mye MYGG i juli?

Started by filhellener, 03. Sep 13, 19:20:02

Previous topic - Next topic

filhellener

Siden vi oftest reiser til Hellas tidlig vår og sen høst er det sjelden myggen plager oss :)
Neste sommer, i juli, har vi planlagt familieferie i Kykladene, fortsatt vil vi gjerne, om mulig,
unngå/ha minst mulig mygg!
ET av flere aktuelle reisemål er  Ag.Prokopios/ Naxos,  men... Hvordan er det med mygg der?
- og Naxos forøvrig i juli?
Har noen tips om steder vi ellers bør unngå ( Anti Paros vet vi om)
pga Mygg, eller, gjerne,  steder det sjelden er ( mye) mygg er jeg glad for tips :)
Kari

Greece-Traveller

I Agios Prokopios er det tre små vann som dere bør holde dere unna. Ellers er det området rundt innsjøen ved flyplassen, og innover mot byen (bak hoteller som Princess of Naxos) renner det en bekk som også gir gode oppvekstvilkår for myggen. Det er også noen fuktige områder bak strendene ved Plaka.

Her ser du området ved Agios Georgios



og her området ved Agios Prokopios



Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

kari

Vi har vel ikke vært på Naxos i juli, men seint juni.

Plaget med mygg vil jeg vel ikke si vi har vært, men vi har hatt en del myggstikk. Nå plages ikke jeg så veldig av myggstikk da. Sønnen som da var kanskje 12-13 år hadde mange myggstikk på ryggen. Han ville ha oss til å telle, men vi var nok ikke helt ærlige på hvor mange stikk han faktisk hadde. Men dette plaget ikke han så veldig heller.

Så det kommer kanskje an på hvor mye man plages av myggstikk. Men mygg; det er det nok helt sikkert.

Vi har i de siste årene vært på Naxos i september, og da har jeg vel ikke sett en eneste mygg tror jeg.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

filhellener

Quote from: kari on 04. Sep 13, 07:36:36
Vi har vel ikke vært på Naxos i juli, men seint juni.

Plaget med mygg vil jeg vel ikke si vi har vært, men vi har hatt en del myggstikk. Nå plages ikke jeg så veldig av myggstikk da. Sønnen som da var kanskje 12-13 år hadde mange myggstikk på ryggen. Han ville ha oss til å telle, men vi var nok ikke helt ærlige på hvor mange stikk han faktisk hadde. Men dette plaget ikke han så veldig heller.

Så det kommer kanskje an på hvor mye man plages av myggstikk. Men mygg; det er det nok helt sikkert.

Vi har i de siste årene vært på Naxos i september, og da har jeg vel ikke sett en eneste mygg tror jeg.


Ja, det er jo veldig forskjellig hvordan man reagerer på myggstikk, også h v o r populær man er hos disse beistene ???
- jeg har besøkt Naxos tre ganger gjennom årene, to ganger i sept ( bodde i Naxos by og Ag.Anna)  og en gang i august (for å overraske barnebarna i Ag.Anna) :) - i Agios Prokopios har jeg ikke vært.

Det er mange år siden sist vi var noen dager på Naxos, og jeg husker at det var mygg, men ikke hvor mye.

Jeg foretrekker også september , og gjerne oktober  :)
Denne gangen reiser vi sammen med barn og barnebarn og 3 av 4 fire av de unge voksne har jobber, i skolen og andre virksomheter, som "tvinger" meg til å velge tidlig juli,  tror det er bedre enn august  :)

Jeg ønsker deg en herlig septemberferie og et kjempetrivelig Forumtreff, Kari  :cheers:


Kari

filhellener

Quote from: Greece-Traveller on 03. Sep 13, 23:55:00
I Agios Prokopios er det tre små vann som dere bør holde dere unna. Ellers er det området rundt innsjøen ved flyplassen, og innover mot byen (bak hoteller som Princess of Naxos) renner det en bekk som også gir gode oppvekstvilkår for myggen. Det er også noen fuktige områder bak strendene ved Plaka.


Takk for god info og illustrerende bilder, Greece- Traveller  :)

Hotellet jeg har sett på er "Katerina" det ligger  nær stranda i Ag P, (og ganske nær Hotel Prokopios) hva sier du om den delen av Ag.Propopios?
- eieren er serviceminded ( pr.mail) - og virker veldig trivelig, de har også veldig gode reviews på Tripadviser ( bl a)
Det eneste vi vil savne der er havutsikt, d e t ville jeg gjerne ha hatt da.., har du noe å anbefale? -  nær/på stranda og med havutsikt i Ag. P :)

Vi har fortsatt flere alternativ/andre øyer med i planene våre  :) Det er først og fremst pga strendene jeg/vi tenker på Naxos  :)
Kari

Greece-Traveller

Eieren av Agios Prokopios Hotel har nettopp åpnet et nytt hotell med en takterrasse der du har en fantastisk utsikt over hele området. Det ligger ved "hovedgaten" med kort vei til stranda - ellers har takterrassen et såkalt "infinity" pool med tilhørende lunsjbar (du kan se lunsjbar-delen på bilde nr. 2):



Ellers er det nærmeste for å oppfylle deres ønsker Liana Studios:



Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

filhellener

Quote from: Greece-Traveller on 04. Sep 13, 12:26:57
Eieren av Agios Prokopios Hotel har nettopp åpnet et nytt hotell med en takterrasse der du har en fantastisk utsikt over hele området. Det ligger ved "hovedgaten" med kort vei til stranda - ellers har takterrassen et såkalt "infinity" pool med tilhørende lunsjbar (du kan se lunsjbar-delen på bilde nr. 2):
Ellers er det nærmeste for å oppfylle deres ønsker Liana Studios:


Tusen takk igjen, Greece-Traveller  ^-^


- av de to hotellene er det LIANA som virkelig frister  :) - men dyrt/dyrere enn vi hadde tenkt da, s e l v om vi har tenkt å være  mer "råflotte" enn vi bruker denne uka, som vi skal spandere på familien i en spesiell anledning  :)

Hotel Katerina tror jeg er kjempebra :)
-  om vi velger Liana i steden,  for havutsikten, så vil d e n koste 1000 kr /dag  ??? :-[

- får tenke litt på saken  :-\

Er det noen her i forumet som har bodd på Hotell Katerina og/eller Hotell Liana ?  :vinke:
Kari

kari

Vi bodde på Katarina for noen (ganske mange) år siden og synes det var et OK hotell. Vi pleier vanligvis ikke å ligge på hotell med basseng, men det var på slutten av ferien og da er det godt med en bassengdupp. Dessuten var barna med og de syntes det var veldig stas med basseng.

Så, veldig greit hotell. Ingen havutsikt som du nevner, men veldig nært alt. Reint og ordentlig både inne og ute.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

filhellener

Quote from: kari on 05. Sep 13, 07:48:42
Vi bodde på Katarina for noen (ganske mange) år siden og synes det var et OK hotell. Vi pleier vanligvis ikke å ligge på hotell med basseng, men det var på slutten av ferien og da er det godt med en bassengdupp. Dessuten var barna med og de syntes det var veldig stas med basseng.

Så, veldig greit hotell. Ingen havutsikt som du nevner, men veldig nært alt. Reint og ordentlig både inne og ute.


Takk, Kari, også for at jeg oppfatter deg "nøktern"  :-)

Jeg forstår at det er noen år siden dere bodde på Katerina, rommene er renoverte de siste årene har jeg forstått, kanskje det var litt "slitt" da dere var der?
Grunnen til at jeg sier det er at jeg tolker det du skriver ( "OK" "veldig greit") som at dere var fornøyde, men ikke "mer" enn det?- eller ? :)

Jeg "valgte" ut Katerina fordi jeg fikk inntrykk av at det var veldig bra  :)
booking.com scorer "Katerina" 9.2 av 10 oppnåelige, og det samme på TripAdviser, jeg leser "lyriske" tilbakemeldinger om hotellet  :)

- det (eneste) de har l i t t minus på, av noen, er sovekvalitet/harde madrasser.

I mail med George påpekte jeg det, og han "beroliget" meg og sa de hadde anskaffet overmadrasser nå  :)

Men , så var det h a v utsikten da :) - det vil jeg gjerne ha, men det er jo grenser for hva jeg kan og vil betale for den  :)
- men vi reiser s å billig for det meste, at jeg er forberedt på at høysesong koster  :)
Kari

kari

Da vi bodde på Katarina bodde vi i et rom som var halvveis nedsenket under bakkenivå. Det vil si at vinduene var forholdsvis langt oppe på veggen. Uteplassen utenfor blei også halvveis ned under bakkeplan. Og det er nok dette som gjør at plassen var OK, og ikke strålende. Men rommet var bra og omgivelsene ellers var og bra. Fint og reint rundt bassengområdet og ellers på hotellet. Ellers liker vi kanskje bedre litt mindre hoteller, mer i retning av små og familiedrevne plasser. Dette var kanskje litt for mye hotell for oss. 

Vi kom i prat med et annet par som bodde på en annen del av hotellet enn hva vi bodde, og de var veldig godt fornøyde. De hadde bestilt pakketur gjennom Apollo.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

filhellener

Quote from: kari on 06. Sep 13, 08:05:23
Da vi bodde på Katarina bodde vi i et rom som var halvveis nedsenket under bakkenivå. Det vil si at vinduene var forholdsvis langt oppe på veggen. Uteplassen utenfor blei også halvveis ned under bakkeplan. Og det er nok dette som gjør at plassen var OK, og ikke strålende. Men rommet var bra og omgivelsene ellers var og bra. Fint og reint rundt bassengområdet og ellers på hotellet. Ellers liker vi kanskje bedre litt mindre hoteller, mer i retning av små og familiedrevne plasser. Dette var kanskje litt for mye hotell for oss. 

Vi kom i prat med et annet par som bodde på en annen del av hotellet enn hva vi bodde, og de var veldig godt fornøyde. De hadde bestilt pakketur gjennom Apollo.


Først vil jeg si at vi nok har helt samme smak  :) - foretrekker ( når vi reiser alene) mindre pensjonater ( hotell)  u t e n basseng  :--

Og, takk for veldig nyttig informasjon :)  - jeg ser meg nok om etter et annet sted  :) - selv om jeg tror Hotel Katerina generelt er veldig bra :) -  for det er muligens samme leilighet som dere hadde familien på 5 i reisefølget vårt var "tiltenkt"  ???

Jeg fikk mail  om at den eneste leiligheten de hadde , som er stor nok til 5,  har beliggenhet "noen trinn" ned!


Kari

kari

Da ville jeg nok ha sett meg om etter noe annet ja. Var ikke så trivelig delvis nedgravd  ;)
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...