Logg inn med Facebook eller Google!

Kythira, en av de i ioniske øyer

Started by ElisabethIhme, 03. Apr 13, 22:57:29

Previous topic - Next topic

ElisabethIhme

Hadde lest i Lonely Planet om denne øya som ble regnet som en Hellig Gral blant øyhoppere.Jeg ble nysgjerrig og tenkte den var en øy for meg. Det var en sommer for et par år siden. Jeg landet i Athen og  og hadde ikke bestemt meg for hvilken øy jeg skulle til først.Det jeg derimot visste var at jeg skulle til Korfu og Paxos senere. Min flaks besto i at det gikk et fly til Kythira, øya jeg hadde hatt i bakhodet nesten med det samme. Jeg rakk såvidt å kjøpe billett før  det var boarding.
For en opplevelse det ble. På flyplassen fant jeg nokså fort ut at eneste transportmiddel fra var leiebil eller drosje. Leste på flyet at Kapsali var en liten sjarmerende by med en strand. Drosjsjåføren visste akkuarat hvor jeg burde bo med utsikt over en vakker bukt  med en øy å hvile øynene på.Fra balkongen hørte jeg bølgene klukke mot stranden rett nedenfor. i det samme jeg slo opp døren til balkongen begynte en barnestemme å synge "Aldri på en søndag", så jeg frøs på ryggen. Det var starten på en kulturfestival. Øya var  midt i blinken for meg. Jeg leide bil og kjørte rundt omkring på øya i tre dager.Veiene var gode. Engelskmennene hadde bygd  gode veier og broer. Det fantes selvsagt grusveier også, men hovedinntrykket var bra. Så fossefall og et utall av vakre strender. Det er i allfall 14. Jeg likte roen, og nøt at det var veldig få turister.Hovedstaden lå en liten spasertur unna Kapsali, og var en fin tur tidlig på dagen.Jeg reiser snart tilbake.Etter vel en uke gikk turen videre opp til Korfu. Først med båt til Kalamata, buss til Patras, nok en båt videre til Korfu, og så nok en båt til Paxos.   
kalispera

Heidrun

Fin historie. Du har som meg fått oppleve både Kythira og Paxos på en og samme tur da. Elsker de 2 stedene. Men desverre for vanskelig å komme seg til
Yamas til livet og til

Frøken Sofie

Vi skal seile til sommeren - og har planlagt et par dager å Kythira. Skal bli spennende.... jeg funderte på å leie moped for å kunne se litt mer enn havnen. Men det er kanskje ikke så lett? Dere som har vært der, noe vi bør få med oss??

Tjorven

Så fint å få litt info (veldig fristende også) om Kythira  :) Høres ut som ei øy etter min smak. Håper du vil fortelle litt om hvordan du hadde det på Paxos også. Jeg har kun vært der noen timer på dagstur, men denne øya har jeg veldig lyst til å besøke igjen for et lengre opphold  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.


Tzasiki

Spennende, en øy som jeg svært gjerne vil til en gang!  :)

stein

Quote from: Frøken Sofie on 04. Apr 13, 09:42:16
Jeg lover i det minste å fortelle masse når jeg kommer hjem!!!

Ja, Sofie, jeg vil vite alt om havneforhold osv :D Skal seile nedover der fra Athen og rundt Kreta neste høst (2014).
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Frøken Sofie

Quote from: stein on 04. Apr 13, 15:01:46
Quote from: Frøken Sofie on 04. Apr 13, 09:42:16
Jeg lover i det minste å fortelle masse når jeg kommer hjem!!!

Ja, Sofie, jeg vil vite alt om havneforhold osv :D Skal seile nedover der fra Athen og rundt Kreta neste høst (2014).

Det var litt av en tur!! Har dere seilt helt ned til Kreta tidligere?? Vi ender opp med ut fra Athen og ned til Santorini 2014, og lenger enn det har vi ikke planlagt. Skal se hva vi kan få til av informasjon om havneforhold... mulig den kan deles muntlig allerede i sept?? :)

ElisabethIhme

Frøken Sofie lurte på om det gikk an å leie moped på Kythira, og det gjør det. En velddig hyggelig fyr, Panagiotis Defterevos leier ut biler, mopeder og kanoer.
kalispera

ElisabethIhme

Paxos lå litt utenfor alfarvei. Foruten en langsom ferge inn til Kalamata, ble den en flott busstur gjennom et vakkert landskap på Peleponnes til Patras. Slike turer er alltid en opplevelse når en liker å studere mennesker og natur. Fra Patras gikk turen til Korfu. Jeg hadde aldri vært på Korfu, men hadde lest at den var en av de vakreste øyene.Vakker, men for stor for meg. Måtte overnatte der. Fant et hyhggelig hotell rett ved fergeleiet, hotell Atlantis. Kan anbefales.Likeså et besøk i det arkeologiske museet. For å komme til Paxos kan man blant annet ta en hurtigbåt.Turen tok borimot tre kvarter. Det går også an å ta buss fra Athen og hydrofoil fra fastlandet.
På Paxos er det kanskje lurt å bestille rom på forhånd. Jeg gjorde ikke det, men det spørs jo når man reiser. Øya er liten, og man kan gå den på kryss og tvers gjennom vakre olivenlunder. Jeg bodde i Gaios og tok buss eller gikk til noen småsteder langs kysten Lakka og Longos. Særlig Lakka var vakker. Fikk lyst til å bo der.Vannet var så blågrønt og krystallklart at jeg ikke ofte har sett maken i Hellas.Fikk inntrykk av at en del rike Athenere hadde sommerhus på Paxos.
kalispera

Tjorven

Takk igjen, Elisabeth. Jeg husker godt innseilinga til Gaios  :-*  Veldig vakkert landskap som møtte oss. Frister med et gjensyn, ja  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

tovenor

Jeg er ikke så sikker på at Kythira hører til de ioniske øyer mer...http://en.wikipedia.org/wiki/Kythira
Men her er ihvertfall noen bilder fra Kythira..

Like ved landsbyen Potamos


Potamos


Barneskolen som fremdeles er i bruk..

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...