Logg inn med Facebook eller Google!

Athen-Sporadene

Started by Diddi, 09. Jan 13, 19:44:12

Previous topic - Next topic

Diddi

Har så smått begynt å planlegge høstens Hellastur, og tenker litt på Sporadene.
Ser fra tidligere innlegg her i forumet at beste alternativ for Athen - Sporadene, er med buss fra Athen til Ag.Konstantinos og ferge videre.
Er det noen som har gjennomført dette, og finner det ok? Ser ut som dette blir det billigste alternativet fremfor å ta flystol direkte  ;D4
Vil 2 uker bli litt "snaut" ? Bør vi satse på noen dager ekstra ?

:solbriller: :dream: :ferie:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

stein

Jeg har tips om et fint sted å bo på Alonissos. Nina studios. Har hjemmeside som skrives ninna med 2 n'er. Husker ikke om det var .gr eller .com.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Tzasiki

09. Jan 13, 21:42:57 #2 Last Edit: 09. Jan 13, 21:52:43 by Tzasiki
Innenriksfly da? Fra Athen til Skiathos?. Det går daglige fly, og turen "over" tar 45 min. Jeg ville valgt det. :)

Oops., leste det du skrev litt fort,  ???  Buss og båt blir billigere enn flystol, beklager.. men nevner fly alikevel..Men personlig synes jeg ikke flyprisene er så verst priset!   

Håper noen andre kan svare deg på det da. :)

http://www.skopelos.net/travel/olympic.htm


Diddi

Takk for raske svar  :D Det jeg mente ble billigere var å reise via Athen, istedenfor charter. Har ikke sett på det med innenriksfly enda, siden vi ikke helt vet datoer enda !
Bestilte litt info om øyene på nettet, så måtte bare utrede om hvordan mulighetene er  8) 8) 8)
Skal undersøke det med fly også, men Norwegian er sprengt i kveld -mange som drømmer  :45er: :45er: :45er:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tzasiki

Jeg har feriert på vakre Skopelos. Her er en link til bosteder på øya:

http://www.skopelosweb.gr/english/studioskopelos.html

Jeg ville også valgt å besøke Alonissos! Desverre fikk jeg/vi ikke tid til et besøk der, får ta det igjen ved en annen anledning. :)

Tzasiki

Hvist dere ikke velger charterfly, nevner jeg dette også:  :) Det går også fly fra Oslo Lufthavn Rygge til Thessaloniki. Kan reise derfra via innenriksfly eller ferge antar jeg.  Flere muligheter..  :)    :45er:

Diddi

Hadde jo vært det beste fra Rygge, men fant ikke noen ferge til Sporadene fra Thess.... Mulig jeg må lete mere. Fant i hvert fall ut at det gikk fly fra Athen ca 16.30, så da bør jo det passe bra. Kommer ikke inn på Norwegian i kveld  :(  Er veldig smidig med innenriksfly  ;D ;D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tzasiki

09. Jan 13, 22:51:51 #7 Last Edit: 09. Jan 13, 23:19:31 by Tzasiki
Joda, ser ut at det er muligheter fra Thessaloniki. Via innenriksfly til Skiathos, går fly fram til 11 september ser det ut som,/ eller med ferge til Skopelos fra Volos. Tar da buss fra Thessaloniki til Volos.

Masse fin informasjon legger jeg ved her:    (hun som har denne websiden  er norsk og har bodd på Skopelos i mange år, hun var forøvrig vår guide da vi besøkte øya i et par uker, dette for en del år tilbake). Jeg er ganske sikker på at  hun er guiden som "Lilleput Reiser" nå også bruker. :)

http://www.skopelitissa.com/xreis.htm


Legger ved denne også:

http://www.skopelos.net/travel/thessaloniki.htm

:vinke:




Diddi

Tusen hjertelig, Tzasiki  :) Dette var saker. Tror ikke det er satt opp fly i år, da må du via Athen. Var for 2011 de opplysningene som sto på den hjemmesiden. Men nå får jeg sjekke ut båtforbindelser fra Volos. Hvor lang bussreise er det, Thessaloniki-Volos?
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Jannis

Hei frudiddi,

det går buss fra Thessaloniki til Athen gjennom Volos nesten hver time, det tar ca 2,5-3 timer (flere stopp). Det finnes to båtselskaper som har avganger fra Volos til sporadene men rutene/tider osv blir neppe lagt ut før tidligst i april. Dersom det ikke passer med flytider osv kan dere vurdere å kjøre litt lenger med bussen til et sted lenger sør som heter Agios Konstantinos (bussen stopper ved autobane, men det er er som regel taxi som står klare - ca. 10 min fra havna). Derfra går det båter hver dag til sporadene, flere avganger daglig. MEN båtruten mellom Thessaloniki og sporadene er igjen søkt om å gjenåpne det gjenstår å se om rederiet som søkte får myndightenetes godkjennelse til det...bare å smøre seg med tålmodighet det finnes alltid en løsning, men jeg ser klart fordelene med å reise via Athen:-)
Η Ελλάδα πάντα στην καρδια μου!

Diddi

Så flott, Jannis  ;D Da tror jeg vi bestiller til Thessaloniki, med Ryanair  :) vet mange har motforestillinger for det selskapet, men det passer oss utmerket, siden det kun er ca 45 min å kjøre dit, pluss at hittil har de alltid best pris når vi har undersøkt og direkteruter med fine avgangstider  ;D ;D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

bengalow

10. Jan 13, 12:47:54 #11 Last Edit: 10. Jan 13, 12:51:24 by bengalow
Det verkar vara en skön resa, som ni planerar, frudiddi. Resan med buss från Thessaloniki har vi gjort, visserligen charterbuss, som gick direkt. MEN, när ni nu är i närheten av Volos, så vill jag rekommendera er, att feriera några dagar på Pilion-halvön.  Grönare, finare område finns inte (med undantag för norra Grekland)!!!! Vi bodde i Kato Gatzea, men det finns flera byar runtomkring. Pilion brukar sägas vara grekernas egen hemliga plats, med ytterst få utländska turister. Nåja en del tyskar i husvagn fanns det då, samt några engelsmän, men dom kan man inte undvika ändå. Det var nog en av de bästa områden jag varit i, och jag har rest runt i G. en hel del sedan början av 60-talet.
Det finns massor med web-sidor om Pilion/Pelion. Titta på dom!!! Om ni åker på dagtid och det är ljust, så passerar ni några av G's vackraste platser...några dalar med ringlande älvar, som är helt otroliga. Jösses, nu börjar jag bli nostalgisk!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...