Logg inn med Facebook eller Google!

Avlona och Olympos Sept. 2012

Started by Riitta, 31. Dec 12, 11:55:52

Previous topic - Next topic

Riitta

Jag har ju läst Tommys trevliga tråd från Avlona i September :) Kan inte låta bli och visa min variant också ;) :)
Vi hade bestämt att det skulle bli en Avlonatripp innan Tommy åker hem så det fick bli det också. Eftersom Tommy och Mikke är motorcykelmänniskor så åkte dom hoj och Leif och jag åkte vår hyrbil. Det var spännande och åka första gången den nya vägen. jag var lite skraj i förväg, men vägen var bred och fin för det mesta :) När jag och leif stannade i Spoa för att fota lite så kom det plötsligt 2 motorcyklister farande. Det var Tommy och Mikke förstås :D
Vi stannade där några minuter vid vägkanten och snackade och pojkarna gasade sedan vidare vidare :)
Jag och Leif hade aldrig varit i Avlona så vi var lite nyfikna. Vid en vägkorning fick vi ta mot Avlona istället för Olympos. Vi stannade vid en lite kyrka därifrån man såg Olympos inte så långt borta. Alltid lika fin syn!
Strax var vi dock framme i Avlona. En landsby med massa odlingar, några hästar och en taverna :) Det var svårt och köra vilse där :) Framme vid tavernan hade Mikke och Tommy redan funnit sig till rätta :)
Här kommer bilder tills detta, sedan kommer det mer :)


filhellener

Avlona har ikke vi besøkt noengang, hittil   ;)
Veldig  f i n e bilder, Riitta  :blomst:

Kari

Riitta

Tack :) Det finns Karpathosfödda också, som aldrig har besökt Avlona, så du är inte ensam ;) :D Värt ett besök i allafall.

Riitta

Niaas

Avlona er et fredelig sted! Fint å vandre rundt der. Og utrolig vakkert om våren!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Riitta

31. Dec 12, 12:40:11 #4 Last Edit: 31. Dec 12, 13:01:52 by Riitta
Kan tänka mig hur vacker det är på våren med alla blomster och grönska :)

Riitta

Riitta

Tanken var ju att vi skulle ta en liten promenad åt Vrychontas hållet ifrån Avlona. När det var dags, så ville Mikke hellre sitta kvar på tavernan och plinga på bouzokin :) Det hindrade inte oss 3 och knalla iväg :) Förs gick stigen mellan odlingarna en bit, sedan blev det lite mer stenigt och bergit. Vi gick inte hela vägen den här gången, men blev sugen på och göra det nästa gång om man lever och har hälsan ett tag till ::)
Det kom en liten tant kapp oss. Hon var på väg till ett litet kapell länge bort och frågade ifall vi ville följa med, men det blev inte så, så hon knllade vidare med raska steg. Jag tror att många äldre på landsbygden i Hellas har bra kondition. Det är ju ofta upp och ner och man går säkert mycket.

Sfter den lilla vandringen kom vi tillbaka till tavernan och jag frågade killen som heter Georgios ifall han kunde göra de salladen som jag hade sett bild på på FB därifrån :) Han visste precis vilken jag menade och satte igång. Vilken sallad med massa hemodlade goda grönsaker :P

Efter den goda lunchen drog Jag och Leif vidare mot Olympos och Tommy och Mikke mot Pigadia!
Avlona var en trevlig upplevelse. Rekommenderas och man vill komma undan andra turister ibland ;)


Mikke

Fina bilder,Riitta !!
...ja,det var en trevlig utflykt och jag gillar Avlona,kanske ngt mer än Olympos och försöker alltid ta mej dit varje gång jag är på Karpathos.Också trevligt att ha med Tommy som hojkompis.
Georgios och jag har ju blivit "gamla bekanta" vid det här laget och hans sallader är helt suveräna.....
Vad jag minns från utflykten så blåste det nåt överjävligt och speciellt i bergspassen söder om Olympos,och Tommy och jag som foro fram peau scooters fick ta det försiktigt, för vinden pressade oss fram och tillbaka på vägen och ofta var vi över på motsatt vägbana....
Tur att trafiken inte är så livlig.... ;D ;D ;D
Att jag sen som gammal knutte for ikull med en 50 cc scooter i Pigadia 7 oktober känns ju lite snopet....men jag hade tur....och hjälm.... :o :o :o
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Riitta

Nästa gång får du allt knalla med hela vägen till Vrychontas, eller hur Tommy ;)

Riitta

kaka

Takk for en veldig tiltalende tur, Riitta!
Koselige bilder, og hyggelig fortelling  :)
KariK

Tommy

Quote from: Riitta on 31. Dec 12, 16:16:23
Nästa gång får du allt knalla med hela vägen till Vrychontas, eller hur Tommy ;)

Riitta


Abselut må Mikke det Riitta, annars blir det ingen sallat efteråt  ;D Å vi måste ju också se om vårat stenröse från tidigare besök är intakt, eller hur Mikke  ;) :)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Att hota med att det inte blir någon sallad hjälper nog inte ;) :D jag tror inte Mikke gillar sallad sådär väldigt mycket :D Vi får gömma bouzoukin istället ;)
Ellr hur Mikke :o :D

Riitta

Tommy

Jag tror du har rätt i det Riitta  :) , eller så hyr vi in några mulor som kan hantera transporten åt oss  :sol2:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...