Logg inn med Facebook eller Google!

Chios påsken 2012?

Started by ingaberentine, 26. Dec 11, 13:44:10

Previous topic - Next topic

Pjokken

Boken som Mixelite fant omhandler også øya Psara som ligger rett utenfor nordvestkysten av Chios.
Kan jo være hyggelig å ta seg en tur ut dit i påsken kanskje... Jeg har akkurat laget en video med bilder
fra en tur som en Nederlandsk venninne gjorde i sommer fra havnen i Mesta til Psara.


Pjokken

Jeg pratet med folk i Karfas i dag, og de klaget over mye regn, men liksom for å understreke min
lille tvil om Avgonima som overnattingsted så tidlig i sesongen, så dukket det også opp ett bilde
fra Avgonima som skikkelig understreker at oppe i høyden kan det være helt anderledes.


ingaberentine

Igjen, tusen takk for alle flotte og gode svar.

Flott med prøvesmakningsvideo og ikke minst bildet med snø. Vi får sette oss ned og gå igjennom alle argumentene for å velge bosted, så får vi se hvor vi havner.......

ingaberentine

09. Feb 12, 14:48:41 #15 Last Edit: 09. Feb 12, 20:55:55 by ingaberentine
Hei igjen.

Da er boken "revised illusrated checklist -  Orchids of Chios, Inouses & Psara" (Softcover / 2012 / Edition: 2 / ISBN-13: 9789609334921) ankommet. Den har noe tekst som er oversatt til flere språk, bl. a. dansk, noe som jo er veldig greit. Ellars har den gode fotografier av 72 forskjellige orkideer, så  her skal det bli spennende å reise og se om vi kan finne noen av dem. Fikk den for en halv time siden og har kun fått bladd litt i den, men den skal garantert være med oss når vi drar til Chios i påsken.........

ingaberentine

Da er det bestemt, det blir Chios i den norske påsken i år. Fly tur/retur Athen - Chios bestilt til kr 2500 for 2. Det blir 11 netter på Chios. Dette skal bli skikkelig spennende. Da gjenstår å finne leiebil for disse dagene og å finne ok bosteder.

Vi gleder oss masse!

Katta

Grattis  ;D! Gled dere! Det er en fantastisk øy, så jeg er sikker på at dere får det fint. Jeg har ikke vært der så tidlig, men vet at det som regel er frodig og fint på den tiden. Vi har pleid å leie bil hos Smaro i Karfas (Vasilakis Bros), det er selskapet som Lilleput bruker. Er veldig fornøyd med dem, men ikke spør meg om priser. Glemsk, neida.... :-\

Katta  :katt:

ingaberentine

Da er det bare timer igjen (godt 17) til vi sitter på flyet, som vi allerede har sjekket inn på, på vei til København videre til Athen og videre derfra til Chios. Leiebil er bestilt og skal stå på flyplassen når vi ankommer i morgen kveld. Hotell er også bestilt og mot vanlig praksis så ha vi bestilt samme hotell for alle 11 nettene. Stoler på rådene vi har fått og bor på et sted hele perioden. Valget ble på et lite hotell/villa som kun er på 5 rom, i en appelsinhage et par kilometer sørover fra flyplassen i det området som kalles Kampos og som etter brukererfaringene skal ha en skikkelig god frokost. Ikke var det så dyrt heller, 45 euro pr natt for rommet inkl. frokost til 2 og leiebilen koster 25 euro pr døgn med full forsikring (Toyota Yaris).

Gleder oss stort og takker igjen for alle gode råd og vink og en spesiell takk til Pjokken for alle hans råd og ikke minst spennende videoer.

Holder på å lade batterier til kameraene som blir med på turen og ikke minst batterier til blitser. Det skal bli kjekt å gå på fotojakt på Chios!

Tjorven

Gratulerer med hele pakka (tur, hotell og bil) som hørtes helt herlig ut  ;D Ønsker dere en riktig god tur til Chios, og god fotojakt! Gleder meg til å se resultatet her når du er hjemme igjen  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Ja, god tur fra meg, også! Chios er en fantastisk øy!  :juble:
Jeg må anbefale Taverna Agyra i Megas Limnionas (litt sør for Kambos), som har "verdens beste" mat! Det må dere bare prøve!
Og hils Gieorgos (som driver stedet, og som er en utrolig koselig og flink servitør) fra Trine og Steinar i Kragerø. Han snakker veldig godt norsk, etter å ha bodd i Norge noen vintre (var forlovet med niesen vår), har t.o.m. vært med på hytta vår på Norefjell og gått på ski!
(Dette ble avsporing.....)
Kos dere på Chios, og jeg regner med at fotoutstyret blir flittig brukt, for det er MANGE, flotte motiver der! ;D
Lodotter er englenes tøfler.....

kaka

God tur, ja! Hus i appelsinhage høres ganske greit ut  :D
KariK

Tzasiki

Riktig god ferie til vakre Chios! :D . Kampos er et fint og "fornemt" sted å bo også!. Har både feriert der på min bryllupsreise (mange år siden)  og sist jeg besøkte øya var for 2 år tilbake.. En av mine yndlingsøyer faktisk!. Det er ikke mange øyer i Hellas som har så vakre landsbyer m.m.!!!. Masse å se/oppleve!. Gled dere!. Heldige er dere!! :D

woldli

God tur til Chios, og god påske! Stemmer i med Tzasiki, Chios er også en av mine absolutte favorittøyer. :hjerte: Vi reiser mer enn gjerne tilbake til denne flotte øya, som vi ble så glad i. Håper dere kommer til å trives minst like godt som oss!
-Linda

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...