Logg inn med Facebook eller Google!

Gjeldskrisen har ført med seg en dramatisk økning av kriminalitet i Hellas

Started by telma, 19. Nov 11, 00:11:09

Previous topic - Next topic

telma

http://e24.no/makro-og-politikk/de-ranet-meg-med-pistol/20122606


.................Klokken er i ferd med å passere tre natt til lørdag. Nikos Kiridis (52) får en revolver rettet mot seg.
- Det er to personer. De vet at jeg har mye penger i kiosken min, sier eieren til VG.
Dramatisk
Neste morgen skulle han egentlig levere inntektene fra hele ukens avissalg til sine partnere.
- De rappet alt. De to siste ukene har jeg bare hatt vekslepenger i kassen, forteller Kiridis.
Tall fra greske myndigheter viser nemlig at kriminaliteten øker dramatisk i det kriserammede landet.
I den nordgreske metropolen Thessaloniki har antall veskenappinger økt med 150 prosent de seks første månedene i år sammenlignet med i fjor.
Dobling av ran
I Athen er ran og tyverier doblet det siste året. I første halvår økte tallet på innbrudd med 117 prosent. Overfall mot postbud steg sågar med 266 prosent. Innbrudd i greske kirker, som opphever mye gull og sølv, steg med 180 prosent.
- Jeg tror bare vi har sett starten, sier den 52-årige kioskeieren i sentrum av Thessaloniki.
- Sist helg ble fire kiosker ranet i løpet av en natt. En del kiosker begynner nå å holde nattestengt. Hvis jeg må gå til det skrittet, vil det bety store inntektstap siden jeg vanligvis tjener mye om natten når butikker og bensinstasjoner er lukket, sier han.
Angelos Tsigkris, Hellas' representant for krimforebygging i FN, slår alarm. Han mener kriminaliteten i Hellas øker med dramatisk hastighet.
Staten fraværende
- I løpet av et år har væpnede ran blitt fordoblet mens det blir registrert en enorm vekst av alle kvalitative og kvantitative kriminalitetsindikatorer, skriver han i en kronikk i avisen To Vima.
- Grekernes usikkerhet er veldig stor. Innbyggerne føler seg ubeskyttede. Hellas ser ut til å være et forsvarsløst land. Selv om politiet - mange ganger - overgår seg selv for å oppfylle sine oppdrag, er staten fraværende. Den operative beredskapen til det greske politiet synker. Politibilene har ikke bensin eller dekk. De ansatte er ulønnede og tjenestene fungerer knapt. Mangelen på personell og ressurser har blitt uutholdelig, påpeker han i artikkelen.
Samtidig stiger arbeidsledigheten i det kriserammede landet - og forskjellene mellom rike og fattige øker. Parallelt melder tv-kanalen Star om uendelige tilfeller av ran og tyverier i og utenfor Athen. Bare i løpet av de siste dagene har det vært flere væpnede angrep.
Volden øker kontinuerlig, og ifølge beregninger, gjort av politiet, vil situasjonen bli verre.
Finanskrisen er uløselig knyttet til kriminaliteten.

Anders

Og bare som et lite apropos... sikkert ikke greit å være greker idag, men noen "lyspunkter" finnes jo... (klippet fra ekathimerini)

"In Greece everything works the opposite of how it should. You must beg banks to get a loan, and beg the police to deal with a loan shark. I am a good man, but I am grateful my loan shark died."

Heidrun

Og verre skal det visst bli. For at kriminaliteten er på vei opp er bare å regne med. Da blir det slutt på dager hvor jeg følte meg sikker med kameraet mitt rundt om i Hellas. Heretter så må jg nok være enda sikrere på at det ikke blir stjålet
Yamas til livet og til

Pjokken

Sitat fra Athens News i dag....



Police in greater Athens have reported a 11 armed robberies overnight and early today, including three home invasions and
two smash-and-grab raids at jewellery shops.

In the one the home attacks, at Aspropyrgos, west of Athens, armed robbers fled after snatching a small amount of cash
and two mobile phones.

The jewellery heists were reported in Ilioupoli, eastern Athens, and Piraeus, where stolen cares were used to damage
storefronts and rip away reinforced shutters.

Police have warned for months that armed robberies are on the rise, with an increased use of automatic weapons.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...