Logg inn med Facebook eller Google!

Vente med å bestille Hellasferien?

Started by telma, 04. Nov 11, 16:09:42

Previous topic - Next topic

telma

Fra Tom Staavi's blogg;

http://tomstaavi.vgb.no/

"
Det er ingen grunn til å vedde feriepengene 2012 på at grekerne plutselig blir fornuftige. Så lenge det er en sjanse for at Hellas kan bli drakmer, streikekaos, opptøyer og militært nærvær i gatene, er det en god idé å vente med å bestille neste sommers badeferie på de greske øyene
"

Mixelite

Drakmer, streikekaos og opptøyer har vi da vært med på før  ;D

IngeS

Quote from: telma on 04. Nov 11, 16:09:42
Fra Tom Staavi's blogg;

http://tomstaavi.vgb.no/

"
Det er ingen grunn til å vedde feriepengene 2012 på at grekerne plutselig blir fornuftige. Så lenge det er en sjanse for at Hellas kan bli drakmer, streikekaos, opptøyer og militært nærvær i gatene, er det en god idé å vente med å bestille neste sommers badeferie på de greske øyene
"


Toya Sæter, som selv bor  i landet store deler av året, sier til NRK at hun ikke vil fraråde nordmenn å legge neste års sommerferie til Hellas til tross for økonomisk- og sosial uro. For nordmenn betyr dette at ting vil bli billigere enn de har vært de siste årene. Opprør av typen vi har sett i Athen, er ikke noe som skjer der turister ferdes.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Stedvard

Nei jeg venter ikke med å bestille! Har faktisk akkurat bestillt neste års reise.
Denne gangen blir det til en forandring til Skiathos :D
3 uker fra 4. september  :juble:
I don\'t suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

streamer

Hvis du Telma synes at den vanlige greker er som tjener 6-800 Euro i måneden er så ufornuftig så synes jeg at du skal bli hjemme. Resten av oss som har fått venner for livet kjøper biletter og reiser som aldri før for nettopp å støtte våres venner. Har selv ingen motforestillinger mot å reise til Athen (er der hvert år) og oppsøke Syntagmaplassen og vise min sympati med den jevne greker. Sitter hver kveld og surfer etter biletter for neste år. Om de skulle streike deller ikke så får jeg ta det som det kommer og som en erfaring. Vil poengtere at jeg ikke reiser med barn og ikke avhengig av 100% forutsigbarhet.
Greece and Naxos forever!!

JohnS

04. Nov 11, 23:18:29 #5 Last Edit: 04. Nov 11, 23:23:08 by JohnS
Jeg er en enkel sjel, og jeg regner med at når det drar seg mot mai neste år, kommer fortsatt Hellas til å være der, grekerne kommer fortsatt til å være der, og da er det ganske så sannsynlig at jeg kommer til å være der, jeg også, enten jeg har euro, drachmer eller noe helt annet i lommeboka.  Jeg hadde ikke vært engstelig for å bestille turen nå, men er - som vanlig - nødt til å avvente avklaring av ferieplaner for kona og et par andre medreisende. 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

mouche

Jeg innrømmer helt ærlig at jeg IKKE drar til Hellas for grekerne sin skyld, men for min egen skyld. Jeg har på alle måter tenkt å fortsette å reise dit og sågar bosette meg der deler av året på sikt. Ser frem til det og tenker som så; ting blir sjelden så bra som man håper eller så ille som man frykter, og at alle markeder drives av to krefter; grådighet og frykt! Det riktige er jo å kjøpe når alle vil selge og selge når alle vil kjøpe, har derfor kjøpt!

Jeg velger å puste gjennom nesen, drikke et glass vann og planlegge og se frem til neste tur nedover som trolig blir rett over nyttår.

Og siden jeg nettop har kommet hjem så ser jeg bilder på netthinnen av olivenlunder som ryddes, gresset som gror etter det første rgnet som kom, blomster som nå blomstrer, røykskyer fra bål etter hva som ryddes og lukten av brent oliventre. Frokost med youghurt og honning, nypresset appelsinsaft osv osv

Jeg savner Kreta!

brit

Quote from: Stedvard on 04. Nov 11, 22:59:48
Nei jeg venter ikke med å bestille! Har faktisk akkurat bestillt neste års reise.
Denne gangen blir det til en forandring til Skiathos :D
3 uker fra 4. september  :juble:


Da sees vi Stedvard!

Stedvard

Quote from: brit on 06. Nov 11, 09:05:38
Quote from: Stedvard on 04. Nov 11, 22:59:48
Nei jeg venter ikke med å bestille! Har faktisk akkurat bestillt neste års reise.
Denne gangen blir det til en forandring til Skiathos :D
3 uker fra 4. september  :juble:


Da sees vi Stedvard!


Ja det var vel ikke annet å vente  ;D
I don\'t suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Riitta

Jag har också bokat biljetter för 2 veckor i maj :) Det blir Chios och Samos :D

Riitta

Kalimera

06. Nov 11, 11:27:21 #10 Last Edit: 06. Nov 11, 11:32:00 by Kalimera
Det er flere ulike aspekter ved å bestille ferie nå.

Selvsagt er det både positiv og negativ risiko av ulik art. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være!

Negativ risiko:

- Bloggen til Staavi tolker jeg mest som en valutarisiko med negativt fortegn
- ny askesky fra Island
- flyvelederstreiker
- streik ved havna i Piraeus (vanskelig å sende forsyninger til øyene ut i fra enkelte artikler i pressen og selvsagt også turister)
- norsk politiker fra finanskomiteen og skattepolitisk talsmann for AP går ut i pressen og forteller at han ville nok tenkt seg om å bestille Hellasreise nå. Ikke bare Hellas, men i såkalte andre utsatte land ?!?! Link her: http://e24.no/makro-og-politikk/ville-tenkt-meg-om-foer-jeg-hadde-bestilt-sommerferie-til-hellas/20117638
- urolige tider med opptøyer,
- enkelte hevder at det kan bli revolusjon og fare for turistenes ve og vel

Positiv risiko:

- de fleste av de ovennenvte punkter slår ikke til,
- prisene blir rimeligere på grunn av NOK mot Euro?
- blir det drachmer (enda lavere priser kanskje?) etter en devaluering,
- leieprisene på hoteller m.m. merker jeg generelt har gått ned (vet ikke om charterselskapene har priset inn dette :-)

Jeg kjenner flere som er på ferie i både Afrikanske land hvor det er urolig, deler av Thailand, hvor man er rådet til ikke å reise (Bankok) p.g.a. flom. Hua hin og Pattaya har jeg forstått at det er tørt og fint vær. Det blir ofte veldig generelt skrevet i pressen.

Ofte skjer endel av den negative risikoen på kort varsel og man kan derfor ikke gardere seg mot det, men skal vi agere ut i fra hva bloggere og forståsegpåere uttaler seg om offentlig, så er det kanskje best å bli hjemme :-). Kanskje det er nettopp stimulering av norsk turistnæring som er hovedpoenget med de negative uttalelsene om å reise til "utsatte" land inklusive Hellas fra vår finanspolitiske talsmann!



mouche

Quote from: Kalimera on 06. Nov 11, 11:27:21
Ofte skjer endel av den negative risikoen på kort varsel og man kan derfor ikke gardere seg mot det, men skal vi agere ut i fra hva bloggere og forståsegpåere uttaler seg om offentlig, så er det kanskje best å bli hjemme :-).


Og hvor skjer det flere ulykker enn akkurat hjemme?

Jeg setter meg f.eks alltid bakert i et fly siden jeg aldri har hørt om et fly som treffer et fjell med halen først!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...