Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven på Koufonissi 2011

Started by Tjorven, 26. Jul 11, 15:13:52

Previous topic - Next topic

Tjorven

Det er snart på tide å ta farvel med Koufonissi, og siste kvelden bestemte jeg meg for å spise på taverna Dimitris (med de rosa stolene) Denne kvelden var vindstille, så jeg kunne sitte i ute-avdelinga, og nyte utsikten over havet. Der var fullt hus, god stemning og deilig mat. Og ikke så rent lite vemodig med tanke på at jeg skulle reise derfra dagen etter. Det ble tid for litt ettertanke. Så fort denne uka hadde gått, selv om jeg tilbrakte mesteparten av tia i mitt eget selskap. Samtidig kjentes det som om jeg hadde vært der mye lenger enn ei uke, etter alle inntrykk og opplevelser jeg satt inne med. Ja, dere kjenner sikkert til følelsen  :D

Samtidig var det ei god "trøst" at dette bare var begynnelsen på ferien. Jeg hadde to og ei halv uke igjen   ;D  Dagen etter skulle jeg ut på en ny seilas med Artemis, innom resten av Småkykladene til Paros, og med endestasjon Antiparos. Jøss, jeg hadde nesten ikke skjenka det en tanke, før nå!
Tankene virra på kryss og tvers, før jeg plutselig ble vekket opp fra drømmeland.

PANG PANG PANG drønna det fra oven et sted, og jeg var ikke den eneste som hoppa i stolen   ???  Djises, hva er det som skjer?  Så sprakte det, og himmelen ble opplyst av fargesprakende "stjernedryss". Fyrverkeri! Wow, så vakkert. Etter at sjokket hadde lagt seg, fikk jeg endelig rota fram kameraet, men det var ikke så enkelt å fange dette skuet til digitalen. Og plutselig var det over. Da oppdaga jeg at det foregikk noe borte på piren ved ferjekaia. Noen store lyskastere sveipa rødt lys over sjøen, og det var tent lys langsmed piren. Nå hørte vi sang og musikk også.

Det viste seg at det var en kretisk-koufonissisk vennskapsfestival denne kvelden, med mat, drikke, musikk og dans der borte. Alle kunne delta fikk jeg opplyst, men jeg følte liksom ikke for å gå dit helt alene akkurat da. Dessuten var jeg så innstilt på en rolig og tidlig kveld, siden jeg hadde en lang reiesedag foran meg dagen etter.
Så jeg rusla hjem og tok meg en liten en på balkongen etterpå, og selv om jeg ikke kunne se stort av hva som forgikk, var det likevel
stemningsfullt å høre musikken   :headset:  (vel, uten hodetelefoner da  ;)  )

Fyrverkeri


Kunne ikke se så mye fra balkongen min, men musikken hørte jeg.


Zoomer inn det jeg kan.





Det ble en uventa og minnerik siste kveld på Koufonissi, får man si  :D
Før jeg fortsetter med neste ferie-bolk, kommer det noen hulter-til-bulter-bilder fra Koufonissi.


There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Så var avreisedagen kommet. Båten skulle ikke gå før nærmere tre, så jeg hadde god tid på meg. Jeg rusla litt rundt, og spiste en deilig lunsj på Lefteris. Men først var jeg innom hos vertskapet for å få passet mitt og avtale "hentetid". Michalis insisterte på å følge meg til båten, og bagasjen skulle svigersønnen ta med i bilen sin.
Kom inn, kom inn, smilte Michalis, og dro meg inn i gangen. På en kommode sto familiebilder på rekke og rad, men det føste han ville vise meg var et stort portrett av ham selv som 25 åring, som hang på veggen i stua  ;)  "What you think, my girlfriend, very good looking, nice, yes?"  ;D  Jeg forsikra ham om at han var veldig nice ja, og at han fortsatt var det. Da lo han godt og var særdeles fornøyd. Deretter sto resten av familiegalleriet for tur, og Maria kom med kjeks og pass så jeg hadde hendene fulle da jeg gikk   :)

Jeg satt ei god stund på Lefteris, nøyt utsikten over bystranda og båtene som duva på sjøen, og var både vemodig samt forventningsfull til siste etappe. Fant ut at det var bra jeg dro hit først, ellers hadde det vært enda tristere å reise fra Koufonissi. Den øya grep tak i meg fra første stund, og har ikke sluppet taket enda   :hjerte:



Flere hotell oppafor Lefteris, og bak der jeg bodde.


Det var på tide å hente koffert og annet pikkpakk fra rommet, så man fikk rengjort det for neste gjest. Michalis bukserte Mr.Heavy nedover trappene, og tok den og meg med til To Kyma, på sjøsiden. Kafeen var fortsatt stengt, men det skorta ikke på bevertninga av den grunn! Først kom Maria med en boks juice og "special local cakes" mens jeg venta. Jeg kosa meg på en benk i skyggen med boka mi og utsikten, mens jeg snusa inn sjølufta og bare nøyt den siste ventetimen.
Plutselig dukka Michalis opp, med ei stor flaske vann (for the boat) og et digert fat med skrelte eplebiter. Og sorry for at jeg måtte vente så lenge alene, men vaskedama dukka aldri opp, så han og Maria måtte ta rommet selv.... Du store min for en gjestfrihet og omtanke. Jeg blir like overvelda og rørt hver gang  :-*


Mitt koselige vertskap Maria og Michalis Prasinou


Michalis klargjør en fiskemiddag


Denne utsikten ville jeg savne


Jeg sier ikke farvel, men på gjensyn, til mitt lille paradis Koufonissi   :hello: :sol: :hjerte:
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Kjempekoselig å lese om vertskapet ditt, Tjorven.
(- og veldig bra når du har fått flettet teksten så fint mellom de koselige bildene  :))
KariK

Diddi

Enig med deg Tjorven!....jeg vil også tilbake hit  :-* :-*
Takk for at du holder "feberen" vedlike  :hjerte: :hjerte:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Takk til dere, kaka og frudiddi, for hyggelige kommentarer   ;D og til dere andre som har fulgt meg her.
Dette var det jeg hadde fra Koufonissi, men lukker jeg øynene så "er" jeg der igjen på et blunk.   :blomst:
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Veldig trivelig å følge deg på Koufonissi, Tjorven  ^-^
- takk for både det verbale og veldig fine bilder  :--
Kari

Tjorven

Takk for hyggelig kommentar, og for følget, filhellener   :blomst: 
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...