Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven på Koufonissi 2011

Started by Tjorven, 26. Jul 11, 15:13:52

Previous topic - Next topic

Tjorven

Det begynner å bli ei stund siden jeg var på Koufonissi - og her i tråden, men nå er bildene mine på plass igjen (dessverre med "prøv-og-feil-resultat men håper dere bærer over med det)
Jeg fortsetter der jeg slapp, med dagsturen til Kato Koufonissi.

Som tidligere nevnt, innbildte jeg meg at både stranda og tavernaen ville ligge nær der båten satte oss av. Vel, tavernen lå bare en liten rusletur fra kaiområdet, men noen strand kunne jeg ikke se derfra. Samtlige fra båten strena rett forbi tavernaen, og bortover en traktorsti. Hm. Stranda må ligge bak den bakketoppen etter jordet, antok jeg da. Jeg hadde tenkt å få meg en matbit først av alt, så jeg gjorde helomvending og gikk tilbake til tavernaen. Like greit når tavernaen ikke lå ved stranda likevel, så jeg entra "matstasjonen" i ensom majestet   ;)
Jøss, hvilket sted! Dette hadde jeg ikke venta meg på ei ubebodd øy. Kjempekoselig, med masse stilige dekorasjonsdetaljer   ;D 

Etter en deilig "brønsj" var det dags for sol og bad. Klokka var rundt 12, og sola steikte hett fra skyfri himmel. Jeg skulle bare følge stien, sa hun på tavernen, ca 10 minutter til stranda. Det hørtes overkommelig ut, selv om jeg er dårlig til beins. Jeg la trøstig ivei langs traktorstien, som imidlertid tok slutt et stykke utpå jordet. Jaja, toppen er jo der borte, så jeg traska iveg på heller ulendt terreng. På toppen fikk jeg et aldri så lite sjokk   :o  Hvor i himmelens navn er stranda, og i hvilken retning ligger den??   ???

Det som åpenbarte seg var et åpent landskap med noen busker hist og her, resten syntes å være klipper som stupte ned i sjøen. Vakker utsikt, men rene marerittet for meg akkurat da. For jeg skjønte at den stranda ikke var i nærheten i "mils" omkrets, og det verste var underlaget jeg måtte gå på for å komme dit   :-\  Det besto av løsgrus og store og små steiner som bare hyler etter å få vrikka anklene til folk. Her var det lett å tråkke feil, spesielt for ei med vonde bein, derav ustø i balansen og en overtråkka ankel fra fjoråret som ennå ikke var fullt helet. På toppen av det hel var jeg iført crocks. Herregud, CROCKS, kan man ha på seg noe mindre egna i slikt terreng!!! Jeg forbanna meg selv for ikke å ha gjort bedre "research" før denne turen. Jeg var på nippet til å gi opp hele prosjektet, og tusle tilbake med halen mellom beina og skjegget i postkassen osv osv.

Tanken streifa meg bare et øyeblikk. Ikke f... om jeg skulle gi meg. Det fikk briste eller bære, og heldigvis bar det. Så vidt.
Jeg bet tennene sammen og vandra videre. Feil ord, jeg vandra slettes ikke, jeg vakla med skjelvende bein og blikket planta i bakken for ikke å snuble  :P  Om jeg gikk i riktig retning ante jeg ikke, jeg fortsatte bare rett fram langs sjøsiden, over bakkar og berg. Etter ei stund så jeg ei strand nedenfor klippene. Ingen mennesker å se, men det gjorde ingen ting, bare jeg kom meg til ei strand. Sola var steikheit og jeg var allerede både svett og sliten.
Jeg prøvde å klatre meg nedover (vel, man klatrer kanskje ikke nedover,) men halvveis nede skjønte jeg at jeg ikke kom lenger. Opp igjen, for å stavre seg videre, og ENDELIG så jeg ei strand borti der. Ikke et menneske i sikte der heller, før en eller annen sto oppreist. Hurra, jeg var ved målet  :D  Nå var det "bare" noen svaberg og et nettinggjerde å forsere, så var jeg i havn.

Jeg tror ikke jeg hadde orka ett skritt videre! Jeg var helt utkjørt og nesten kvalm etter anstrengelsen og smertene i beina. Jeg sjangla bortover steinstranda og kom meg uti sjøen. Ubeskrivelig deilig, selv om jeg ikke fikk strukket ut ene foten. Den hadde fått nok, så krampa tok den. Men det gjorde ingen ting, jeg kava lykkelig rundt i det klare vannet og følte meg som en verdensmester    :juble:

Det var først da jeg kom på land og fikk på meg brillene, at jeg oppdaga at alle de andre var splitter nakne   ???  Jeg har ikke noe imot nudister, men føler meg ikke helt bekvem på slike strender selv. Jeg hadde bare slengt fra meg strandbag og vannflaske på første og beste sted, men fant meg en ugenert krok i utkanten for meg selv, uten øyesyn til all nakenheta   :-[  Så når "tissemennene" skulle ut og bade, var det greit å ha dårlig syn, for en gangs skyld   ;) 

Det var ikke så veldig mange på denne stranda, fant ut at noen hadde gått enda lenger. Puh, det holdt i lange baner for meg, nudiststrand eller ei. De 10 minuttene det skulle ta for å komme seg dit tok meg tre kvarter! Men nå lå jeg her i min lille krok, nøyt sol og varme og bok og en dukkert innimellom. Tanken på returen prøvde å murre seg fram i bakhodet innimellom, men den slo jeg bare vekk som ei plagsom flue. Her og nå var livet mer enn godt og levelig  :D

 
There are no strangers, only friends we haven't met.

kari

Da er vi endelig på tur igjen  ;D

Nakne mennesker var det mange av på koufonissa ja.

Det er nok det minnet som sitter best fast i hodet på min da 11-12 år gamle sønn. Han er nå snart 21 år, og når koufonissa blir nevnt sier han: Er det den øya der alle var nakne? Også husker han dagligvarebutikken som hadde ALT. Han var som sagt 11-12 år da vi var der, og en ettermiddag kom han fornøyd tilbake til hoteller etter en tur ut aleine. Han hadde da vært på butikken og kjøpt seg en liten flaske med ouzo. Ikke noe problem for han å få kjøpt det der. Det var vi som drakk opp ouzoen, men han var veldig fornøyd med bare å ha fått kjøpt det helt aleine.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Tjorven

Hehe, artig historie, Kari. Godt sønnen ikke tok seg en slurk på veien hjem da  ;) 
Tidene har nok forandret seg litt på Koufonissi også. På bystranda var det iallfall ingen nakne mennesker. De andre strendene kom jeg meg ikke til siden det ikke gikk badebåter enda, så vet ikke hvordan det er der. Men de benytta iallfall sjansen til å kaste klærne på Kato Koufonissi, så kanskje det er den "nye" nudistplassen....
Bilder fra øybesøket kommer senere.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

Herlig Tjorven  :juble: :juble: "Gør skøy" ,som vi sier her nede  ;D ;D Syntes jeg ser deg med  CROCKS,sikkert i neonfarge nedover steinrøysa !! Hva nakenhet angår,har jeg faktisk for første gang i mitt liv gjort det i Hellas noen ganger-men uten ukjent publikum  :o :o :o -ble ganske forundret hvor godt det var,og så følte vi oss sånn bitte litt gale  :-* :-* En god følelse i seg selv :cheers:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Quote from: frudiddi on 14. Oct 11, 22:10:11
Herlig Tjorven  :juble: :juble: "Gør skøy" ,som vi sier her nede  ;D ;D Syntes jeg ser deg med  CROCKS,sikkert i neonfarge nedover steinrøysa !!


Neonfarga?? Nei, de var blå, faktisk  ;)  Men artig at du henger med, frudiddi, og dere andre også  :D

Som dere kanskje skjønner, hadde jeg nok med meg selv på turen til stranda   :o  så jeg tok kun ett oversiktsbilde på veien dit. (foruten tavernaen) Resten er fra turen tilbake, som heldigvis gikk helt greit   ;D  Det begynte å skye over utpå ettermiddagen, så jeg pakka sammen og beregna meg god tid. Da fikk jeg både sett meg litt rundt, og nyte turen i rolig tempo. Denne øya var helt anderledes enn sin "søsterøy", mer fruktbar og "vill", og med en deilig duft av bl.a timian.


Inngangspartien til tavernaen


Det første som møtte meg var synet av en svær hund, men den var heldigvis helt ufarlig  ;)


En koselig sittekrok


Fin utsikt, men hvor er stranda?


Endelig framme


Strandliv. Der var små skyggefulle huler man kunne "gjemme" seg i når sola ble for sterk.


Returen. Stranda er det hvite området mellom "klippefjellet" og svaberg-utspringet. Det ser kanskje ikke så langt ut derfra, men det var mye opp og ned før jeg var på den toppen.




There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Noen hver kan jo bli "lettpåtå" av de bildene der :-)

Tjorven

Quote from: Anders on 16. Oct 11, 19:03:42
Noen hver kan jo bli "lettpåtå" av de bildene der :-)


Lett på tå var vel rake motsetning til hvordan jeg følte meg på vei TIL stranda  ;)  men tilbaketuren gikk mye bedre. Nå "kjente" jeg veien, og tusla tilfreds avgårde. Her er noen inntrykk:


Jeg har kommet ned på stien igjen, og laaaangt der borte ligger stranda.


Nå kan jeg nyte omgivelsene


Inngjerda idyll


Steingjerde langs motsatt side


Tilbake til "gårdsbruket", og tavernaen (den hvite bygningen man ser litt av til venstre)


Her bodde noen høner og haner, hunden tusla rundt og ei katt spratt også bak husene.


Så var det farvel til Kato Koufonissi og den blå ventebenken.


Koufonissi i sikte.






Vi er ved kai "hjemme" igjen, etter en spennende dagstur.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

Mange flotte bilder ;D Artig å få se,for denne turen hadde ikke startet for sesongen når vi var på Koufonissi  :)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Takk for det, frudiddi   :) Bare hyggelig å dele bilder fra denne lille øya. Jeg hadde heller ikke sett bilder derfra, så jeg var litt nysgjærrig. Trodde "alt" der bare var ei strand med taverna liksom, men øya var jo mye mer enn det (selv om jeg bare så litt av den) Det var et lite kapell eller kirke et stykke bortafor den lille kaia også. Kan bare anbefale turen, men ta for all del på dere skikkelig fottøy   ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Riitta

Det såg stilla och fridfullt ut :) Vilken fin lite badvik! Skulle gärna badat där :)
Jag hänger med på resan Tjorven :D

Riitta

Sjøløve

De bildene du har av det nydelige turkisblå vannet og klippene - er de fra Ano eller Kato Koufonissi, Tjorven ?
Det ser aldeles lekkert ut der  ;D ;D
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Tjorven

Quote from: Sjøløve on 18. Oct 11, 20:52:39
De bildene du har av det nydelige turkisblå vannet og klippene - er de fra Ano eller Kato Koufonissi, Tjorven ?
Det ser aldeles lekkert ut der  ;D ;D


Hm, det er faktisk litt vanskelig å svare på, Sjøløve   :-[  Det var ikke Ano Koufonissi iallfall, men vi seilte mellom disse klippene på vei til Kato Koufonissi. Noen lå for seg selv ute i sjøen, mens andre tilhørte ei øy. Muligens sistnevnte, og at disse klippeformasjonene lå på andre sia av der vi la til. Ærlig talt husker jeg ikke om skipperen sa noe om det, men kanskje noen andre vet? Fra der jeg var på K.K kunne jeg ikke se disse formasjonene, men øya er jo ganske langstrakt.

Hyggelig at du også henger med, Riitta  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...