Logg inn med Facebook eller Google!

Moutafis eller Almyra i Karfas?

Started by Filakia, 04. Jul 11, 12:12:09

Previous topic - Next topic

Filakia

Jeg har reist til Chios 9 ganger tidligere, men aldri bodd i Karfas. Tilbragt lite tid der under mine tidligere ferier også, men i år har valget falt på Karfas. Drar etter skolestart i august. Kun min lille sønn (4 år) og jeg.

Har i utgangspunktet bestilt på Almyra (mest fordi dette var rimeligste ledige alternativ i Karfas på bestillingstidspunktet, Moutafis etc. var utsolgt). Nå har imidlertid Moutafis blitt ledig, og dette er et rimeligere valg, noe som har betydning for en alenemor. ;)

Spørsmålet mitt nå er om noen av dere som har bodd på Moutafis har noen erfaringer å by på? Evt. dere som måtte ha bodd på Almyra (men jeg vet dette er nytt, så det er vel begrenset med erfaringer derfra.).

Det er ikke kun pris som er avgjørende heller, jeg ser at Moutafis har basseng, mens Almyra har innendørsbasseng mot ekstra betaling. Almyra er nærmere strand/tavernaer etc. Almyra er nytt og fresht, mens Moutafis er slitt og eldre. Men samtidig en \"stayer\" i Lillepus hotellutvalg. Almyra har gratis internett, mens jeg ikke ser noe om internettilgang i det hele tatt på Moutafis. Jeg klarer meg vel uten, men samtidig blir det lett litt lange kvelder etter at sønnen er i seng og man ikke har reisefølge å prate med.

Det er også et endringsgebyr hos Lilleput, så når man ser på bunnlinja, så blir det vel ca 2000-2500 i differanse.

Så - noen råd om hvilket av disse jeg burde gå for?

JohnS

Vi bodde på Moutafis for noen år siden, og var veldig fornøyde.  Det er en liten bakke opp dit fra sentrum, men avstandene er små, Karfas er jo ikke noen storby, akkurat.  Vi hadde leilighet i en krok på grunnplanet ut mot bassenget, en ideell plassering, og med flott utsikt mot morgensolen fra frokostbordet.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Pjokken

Ikke enkelt å velge hotell for andre, men her snakker vi gammelt mot
nytt... Moutafis begynner som du sier å bli litt \"slitt i kantene\" mens
Almyra er nytt.

En 4 åring kan nok etterhvert bli litt lei av bakken opp til Moutafis, mens
Almyra ligger på \"flatland\", men uten at jeg personlig har sjekket, så kan
det kanskje være litt mer veistøy her.

Som JohnS sier så er ikke Karfas akkurat noen storby, så uansett hvilket hotel man velger,
er ikke avstandene store til strand tavernaene og minimarkedene.

Jeg hadde nok valgt Almyra pga at det er det nye \"friske\" rom.. og som du
sier så er Internett godt å ha i stille kvelder etter at minstemann har lagt seg.

Filakia

Takk for svarene så langt! :)

En venninne satte meg på ideen, er det mulig å skaffe lokalt mobilt bredbånd kun for en to-ukers ferie, slik at jeg kan komme meg på internett også på Moutafis? Kanskje du vet noe om det, Pjokken?

Pjokken

Quote from: \"Filakia\"Takk for svarene så langt! :)

En venninne satte meg på ideen, er det mulig å skaffe lokalt mobilt bredbånd kun for en to-ukers ferie, slik at jeg kan komme meg på internett også på Moutafis? Kanskje du vet noe om det, Pjokken?

Det kan du lese litt om HER !

Tzasiki

Jeg/vi bodde på Moutafis for 2 år siden og var svært fornøyd. Enkelt bosted, men veldig rent og pent!. Ingen ting å klage på der!. Vi var tre familier med tenåringsbarn, og vi hadde nesten alle leilighetene i 1.etg. storkoste oss der!. Eierne er nøye med renhold i bassenget, og på området generelt. Eieren bor i øverste etg. Veldig hyggelig familie!. Det er en uteplass med tak over like ved bassenget hvor en kan sitte med f.eks. frokosten/kaffen sin om morgenen (vi gjorde ofte det).
Kattemor som bodde rett ved vår leilighet, hadde fått kattunger da vi var der, stas for våre tenåringer!. Fra Moutafis er det en litt bratt vei ned til Karfas sentrum og  stranda, passer kanskje ikke for de som er dårlige til bens, men den er ikke lang, går ned på et par min. Alt i alt, vi var fornøyde med bostedet!.

woldli

Vi bodde på Moutafis i 2009, og var egentlig bare sånn passe fornøyd med dette bostedet.

Førsteinntrykket var ikke bra, og leiligheten var dårlig rengjort ved ankomst. Mulig det var en uheldig glipp? Vi vurderte å bytte bosted, men slo det fra oss etter at vi fikk vasket litt selv og bestemte oss for å ikke la det ødelegge.  :wink: Vi bodde i 2. etasje med fin utsikt fra balkongen, og hadde et lite bord pluss to stoler så man kunne å sitte ved inngangen (på andre siden av bygget) også. Leiligheten bar preg av å være gammel og litt slitt, men med nyere møbler. Badet var veldig lite, og toalettet manglet dolokk.

AC betalte vi pr. bruk ved avreise, da eieren kom og leste av strømmåleren. Synes det var en kjekk løsning, og man blir kanskje mer bevisst bruken!?  :smile: Bassenget på Moutafis var fint og virket rent, men vi badet der kun et par ganger. Selv om det er kort vei til tavernaer og strand, så ble vi litt lei den bakken etterhvert. Bilistene viste hensyn, men i mørket bør man være litt ekstra oppmerksom og gå helt ut i kanten.

Vi likte oss godt i Karfas og Chios ble en av våre favorittøyer, så vi skal absolutt tilbake - men jeg hadde nok ikke valgt Moutafis igjen. Vi pleier ikke å bo flott eller ha så store krav, men akkurat dette bostedet passet dessverre ikke oss.  :roll:
-Linda

Filakia

Takker for svarene! :)

Det bredbåndsalternativet koster jo litt (sammenlignet med gratis internett andre steder), men absolutt en mulighet. :)

Får sove på det. Jeg tror jo at basseng vil være en stor fordel for 4-åringen - og da fortrinnsvis utendørs (synes det er merkelig at Almyra har valgt innendørsbasseng mot betaling, men de satser kanskje på å utvide sesongen?). Bakken opp bør gå greit, han er jo blitt 4 nå (og orker dermed gå mer enn i fjor og forfjor), og selv om jeg har litt vonde knær, så har jeg godt av å gå litt. Har såvidt kjørt forbi Moutafis og Zodiac på scooter en gang eller to for en del år tilbake, så jeg husker beliggenheten, men ikke eksakt hvor bratt og/eller langt det var opp der.

Trist at ikke alle har god erfaring med renhold osv. på Moutafis - det trekker jo litt ned.

@woldli: Sa dere i fra til hotell-vertskapet og/eller reiseselskapet om manglene ved rengjøring og/eller mangende toalettlokk mm.?

Vi opplevde selv litt mangler på Zevios i Agia Ermioni i fjor, men der var hotellvertskapet veldig raske med å utbedre det som ble påpekt. Det burde jo strengt tatt ikke vært nødvendig, men det gjorde i alle fall resten av ferien langt triveligere. (Vi snakker om problemer med låsen, og med dusjen, samt noe mer i min far og hans sambo sin leilighet. Alt ble bra! Slitt hotell det også, ingen flott standard, men rent, og altså greit nok etter de første dagene med \"småutbedringer\".).

woldli

Ja, vi ga beskjed og rengjøringen ble litt bedre etter dette. Ser at de andre her var fornøyd, så det kan jo som sagt ha vært en glipp akkurat i vår leilighet den dagen. (Kjedelig start på ferien å bli møtt av bl.a. masse hår i sluk på dusj og vask, som ikke virket rengjort i det hele tatt.  :???: Sofaen på rommet var så lite innbydende, at den brukte vi aldri til annet enn å oppbevare koffertene.)

Jeg hadde ikke latt meg avskrekke helt av bakken, for den er heldigvis ikke så lang. Vi var der i juli, og det ble derfor noe slitsomt å gå opp og ned flere ganger om dagen i varmen. Vi koste oss masse på balkongen på kveldene, og det var nydelig utsikt til soloppgangen derfra.  :grin:

Almyra ser virkelig fint ut, helt nytt og \"fresht\". Jeg vet ikke hvor i Karfas det ligger, men ser ut i Lilleputs beskrivelse at de har noen rom med utsikt der også. Synd at de har valgt å legge bassenget innendørs, mot betaling.  :roll: Nå er jo stranda i Karfas veldig langgrunn og sikkert fint å leke i vannet der, selv om det ikke blir det samme som et basseng.

Det er vanskelig å velge i blant, spesielt hvis man kan spare en del ved å gå litt ned på standarden. Håper dere blir fornøyd med valg av bosted uansett hvor det blir!  :smile:
-Linda

Filakia

Når det gjelder rommene, så er det vesentlige for meg/oss at sengene er noenlunde gode å sove i - og ikke minst rene, ja også rene rom/leiligheter i sin alminnelighet, selvsagt. Og at det er en dusj som fungerer greit (har opplevd litt varierende nettopp med dusjer på de ulike hotellene jeg har bodd på på Chios tidligere), samt et kjøleskap for mulighet for å ha litt kald drikke, frukt, yoghurt etc. Jo, og så en balkong, dette har blitt viktigere for meg de senere årene nå som jeg har en liten en, som skal tidligere i seng enn meg. Øvrige møbler (som sofa) brukes lite, vi er mest ute når vi er på ferie i varmere strøk. :)

Filakia

Da har jeg tatt valget, det blir Moutafis! :) Leilighet m/utsikt i 2. etg.

Håper at det vil fungere greit for vårt behov.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...