Logg inn med Facebook eller Google!

Hellasforum/Diskuter Hellas 5 år!

Started by Ole, 18. Feb 11, 19:56:45

Previous topic - Next topic

Ole

[img_l]http://olesivert.com/diskuterhellas2.jpg[/img_l]

Lørdag 19. februar er Hellasforum/diskuter Hellas 5 år!

Hvordan så forumet ut i 2006? Sjekk her! Siden laster noe seint.

For fem år siden var det Dodekanesene og Karpathos som dominerte forumet. Her er noen emner som ble diskutert. Dessverre går det ikke an å klikke seg inn og lese trådene.

Medlem nr. 1 var naturlig nok meg selv.
Medlem nr. 2 var Winther
Medlem nr. 3 var Pythagorionlover.
(eller så var det omvendt)
Etterhvert, ja faktisk med en gang, strømmet medlemmene på, og vi passerte 50 000 innlegg det første året.

2. mars 2007 skiftet Diskuter Hellas navn til Hellasforum, og fikk eget domene.

Litt om hvorfor Diskuter Hellas/Hellasforum ble startet (fra Gresk Norsk Kulturklubb sitt medlemsblad høsten 2008):
Det er januar 2006 og flybilletter til sommerens Hellas-tur er akkurat bestilt. Dette året ble det Norwegian til Rhodos. Med et halvt år til avreise er det god tid til planlegging. Men det er så rart med det. Når flybillettene er i boks begynner man jo å undersøke muligheter med en gang når man har reisefeber. Kart over Dodekanesene ble hentet fram på nettet og mulige ruter presentert for familien. Vi hadde lyst til Patmos, for der liker vi oss godt. Så måtte det jo bli noen dager på Rhodos før flyet tok oss hjem også. Men mellom der hadde vi tid til å besøke enda en øy.

Jeg satte i gang planleggingen og trålet nettet for informasjon om Dodekanesene, Patmos, Rhodos og andre aktuelle øyer. Mye av informasjonen som jeg fant bar preg av at den var skrevet for å lokke til seg turister. Objektive framstillinger var i mindretall. Jeg bestemte meg derfor for å finne fram til ulike diskusjonsforum om Hellas på nettet og spørre litt om hva man bør få med seg på ulike øyer. Jeg fikk en god del svar, men jeg så samtidig at Norge hadde behov for et diskusjonsforum der de som er glade i Hellas kunne utveksle erfaringer og stille spørsmål. Jeg kom i kontakt med andre Hellas-interesserte i min søken etter info til turen vår, og de følte akkurat det samme: Vi burde få et omfattende Hellas-forum i Norge! Tidligere hadde jeg driftet et par musikkforum uten særlig suksess, så jeg må si at forventningene var rimelig moderate. Men i bakhodet mitt lå tanken om at dette er noe som trengtes!

19. februar 2006 startet \"Diskuter Hellas\" opp. Det var et rent diskusjonsforum. Jeg markedsførte nettstedet etter beste evne, og ryktene i Hellas-miljøene begynte å gå. Den ene etter den andre meldte seg inn i \"Diskuter Hellas\", og vi ble fort en bra stor gjeng som var aktive. Skrivelysten var stor og folk fant seg tydeligvis til rette med dette forumet. For mange, inkludert meg selv, ble det nesten en livsstil å være på forumet og snakke om Hellas. Det må også nevnes at vi allerede fra starten av hadde en \"bar\" der medlemmene kunne skrive om andre ting enn Hellas også. Dette var med på å holde aktiviteten i forumet oppe.

\"Diskuter Hellas\" vokste etterhvert ut av seg selv. Det var \"bare\" et forum, og det var små muligheter til å utvide det til å omfatte andre ting også. Jeg tok dermed beslutningen om å legge ned \"Diskuter Hellas\", og heller starte opp et mer omfattende nettsted. Dette skjedde i februar 2007. De nye sidene fikk navnet Hellasforum og inneholdt diskusjonsforum, bildegalleri, web-radioer, quiz, oppskrifter, værmelding etc. Sidene har med tiden blitt ganske omfattende. Det kan også nevnes at vi har fotokonkurranser, og før jul i fjor hadde vi til og med en Hellas-relatert adventskalender!

Nå er det september 2008 og Hellasforum lever i beste velgående. Hvor veien går videre er mye opp til medlemmene. Det er de som i stor grad bestemmer innholdet ut i fra det de skriver i forumet og den interessen de viser. Så lenge denne interessen er stor gir det meg energi til å fortsette arbeidet med Hellasforum. Arbeidet med Hellasforum har gitt meg mange gleder i snart tre år, og jeg vet at svært mange av medlemmene også setter stor pris på å ha et slikt nettsted.

Det neste som står for tur i Hellasforum nå, er den store fotokonkurransen som vi avholder på høstparten. I fjor ble det sendt inn 150 bilder og spenningen var stor da stemmene skulle telles opp. Etter det er det klart for ny adventskalender med en ny Hellas-relatert videosnutt og oppgaver hver dag i advent. Det er altså mye som skjer i Hellasforum utover høsten!
.......................

Tusen takk til alle som har bidratt i disse årene! :cheers:

kaka

Dette var artig å lese, og bla meg gjennom, Ole!
KariK

Anders

Og for dette initiativet er jeg evig takknemlig... det har gitt meg utrolig mye og er vel hovedgrunnen til at jeg ser mine reiser med andre øyne enn jeg kanskje normalt ville gjort.

Tommy

Ja, det har varit en förmån att ha varit med sedan begynnelsen Ole  :thumbright:  ,  mycket vatten har runnit under broarna sedan dess, och lite nostalgisk blir man av tillbakablickarna du ger här, liksom man också lite stillsamt undrar var en del \"gamla\" vapendragare tagit vägen.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ole

Quote from: \"Tommy\"...liksom man också lite stillsamt undrar var en del \"gamla\" vapendragare tagit vägen.

Ikke godt å si! Kanskje vi skulle invitere nye og gamle medlemmer til Jubileumsfest i baren i morgen????


Tommy

Quote from: \"Ole\"
Quote from: \"Tommy\"...liksom man också lite stillsamt undrar var en del \"gamla\" vapendragare tagit vägen.

Ikke godt å si! Kanskje vi skulle invitere nye og gamle medlemmer til Jubileumsfest i baren i morgen????

Det låter som en festlig ide´   :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Katta

Morsomt å høre historien bak Ole.  :diabloanifire:


Liv

Gratulerer med 5-års jubileumet Ole!

For en flott ide du kom opp med den gangen.

Jeg mener jeg ble medlem da forumet hadde eksisert et par måneder. Snubla tilfeldigvis over det på nettet i søken på et eller annet.  Kan ikke si annet enn det var lykketreff! Har storkost meg på forumet, og blitt skikkelig provosert. Det er vel det som skaper et levende forum?!

Er på jobb i morgen kveld, så vet ikke om jeg får deltatt på noen feiring i baren.
Lykke til videre med forumet.

HIPP,HIPP,HURRA!

Annlaug

Gratulerer med 5 års jubileum!!! Morsomt å lese historen bak og se bilder fra den gang. En del kjente fjes der:)) Er utrolig glad for at jeg fant frem til Forumet for dette har jeg hatt og har mye glede av. Håper det blir like fine nye 5 år

Turid

Hurra for Hellasforum! Gratulerer med 5-års jubileum! Her har jeg hatt mye moro, fått mye inspirasjon og ny lærdom, blitt irritert og noen ganger til og med hissig. Men Gud som jeg har hatt glede av dette formet :)
Det er etter regn at fuglene synger!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...