Logg inn med Facebook eller Google!

Astypalea

Started by Svein~B, 25. Jan 11, 19:08:38

Previous topic - Next topic

Svein~B

Astypalea er kanskje en av de mest avsidesliggende øyene i Egeerhavet. Den tilhører Dodekanesene, men den øygruppa er stor og Astypalea ligger ikke nær noen av de andre øyene i gruppa. Den ligger vel så nær Amorgos og Anafi som tilhører Kykladene. Kos og Kalymnos er de nærmeste øyene i Dodekanesene.

Skal du på øyloffing er det best å ta Astypalea som en av de første øyene. Du kan fly til og fra  Athen og ta ferje til Astypalea fra Pireus. På veien tilbake kan du få med deg Amorgos, en eller flere av Småkykladene, Naxos og/eller Paros. En annen mulighet er å fly til Kos. En gang eller to i uka går det ferje direkte derfra til Kykladene. Fra naboøya Kalymnos går det ferje til Astypalea tre ganger i uka.

Her ser vi ut over Pera Gialos som er havnebyen på øya. Merk at Blue Star sine ferjer ikke anløper denne havna, men en annen havn, Agios Andreas, på nordsida av øya. Nissos Kalymnos derimot lander her på sine turer fra Pothia på Kalymnos.

Midt i bildet her har vi bystranda. Rett bak den er bargata og sentrum. Den viktigste bussholdeplassen på øya er i krysset litt til venstre for midten av bildet. Busstidene er slått opp på den nærmeste veggen. Øya har et godt busstilbud.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Syns du skal ha skryt for disse bilde-trådene dine, Svein... nøkternt og informativt og lite fiksfakserier. Ellers har det jo en tendens til å bli litt sånn \"ååå\"-bilder fra både meg og andre :-)
Gleder meg til fortsettelsen her (men å kalle det \"bargata\" var nå å ta hardt i! En fornærmelse mot \"Jomfru Ane\" :-) )

Ole

Helt enig med Anders! Jeg har hengt opp mange av trådene til SveinB, og kommer til å fortsette med det.

Marit

Mener at Olympic har flyavgang fra Kos til Astypalea. Har ikke sjekket hvor mange ganger i uken de har denne avgangen, men de siste årene har det vært en avgang fra Kos ca. en halvtime før charterflyet hjem til Oslo (dvs. litt før kl 13). Nå har jo ankomst- og avgangstidene med charter til Kos endret seg, så denne fredagsavgangen faller bort.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Svein~B

Quote from: \"Marit\"Mener at Olympic har flyavgang fra Kos til Astypalea. Har ikke sjekket hvor mange ganger i uken de har denne avgangen, men de siste årene har det vært en avgang fra Kos ca. en halvtime før charterflyet hjem til Oslo (dvs. litt før kl 13). Nå har jo ankomst- og avgangstidene med charter til Kos endret seg, så denne fredagsavgangen faller bort.

Stemmer det, Marit. Astypalea har innenriksflyplass og flyforbindelse med Athen, Leros, Kos og Rhodos. Det er fly fem dager i uka til og fra Athen, to dager i uka på de andre strekningene.

Her ser vi ferjekaien i Pera Gialos, der Nissos Kalymnos legger til. Det er ingen fasiliteter på selve kaien. Bygningen dere ser er tom. Ferjebilletter kjøper du i et reisebyrå oppe i byen. Det fins en kiosk helt innerst på kaien, vi ser den i bildet. Der formidler de overnatting i tillegg til at de har de vanlige kioskvarene.

Ovenfor Pera Gialos ligger Chora. Helt på toppen ruver Kastro. Jeg skal viser bilder der oppefra senere i tråden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Sjøløve

Synes jo etter bildene  at Astypalea ser mer \"kykladisk\" ut enn \"dodekanesisk\".  
Det ser veldig idyllisk ut der - selv om det ifølge visse forumberetninger kan være svært vindfullt på øya.  Kanskje fordi den ligger slik alene midt ute i havet ?
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Poppi

Vi har vært på Astypalea sju ganger og har ikke vært mye plaget av vind der vi har bodd, Pera Gialos, Hotel Australia. Det kan derimot blåse en del oppe ved vindmøllene. Det er vel en grunn til at de står der de står? Et år var vi der i september og ble værfast på øya noen dager ekstra:-)

Øya kan virkelig anbefales dersom du ønsker fred og ro!

Svein~B

Denne gata er sannsynligvis den mest trafikkerte i Pera Gialos, ja, kanskje på hele øya. Dette er hovedinnfartsåren til Pera Gialos uansett hvor på øya du kommer fra. Det er veldig lite trafikk her, rett og slett veldig stille. Bygningen midt i bildet huser supermarkedet. I bygningen til høyre er det elektrisk forretning.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her har vi Hotel Australia som Poppi nevner ovenfor. Det er et lite familiedrevet hotell som ligger sentralt i Pera Gialos, ikke akkurat midt i sentrum, men bokstavelig talt rett rundt hjørnet fra sentrum. Det er restaurant i første etasje og rom i andre etasje. De leier også ut leiligheter i en bygning i nærheten. Bussen stopper rett utenfor hotellet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her kommer bussen. Alle rutene starter fra Pera Gialos. Det går buss fire ganger om dagen via Chora til Livadi. Det går også buss fire ganger om dagen til Maltezana. Om nettene går det buss som møter Blue Star-ferjene fra Pireus i Agios Andreas. Bussen starter fra havna og stopper der bargata krysser veien til havna. Den stopper også utenfor Hotel Australia. Billetter kjøper du på bussen.

Til venstre ser vi bokhandelen som befinner seg rett over gata fra Hotel Australia.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er bussen igjen, denne gangen i Livadi. Dette er et strandsted som ligger 1,3 km fra Chora og 2 kilometer fra Pera Gialos. Supermarkedet til høyre i bildet ligger rett over veien fra stranda.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

Quote from: \"Svein~B\"Her kommer bussen. Alle rutene starter fra Pera Gialos. Det går buss fire ganger om dagen via Chora til Livadi. Det går også buss fire ganger om dagen til Maltezana. Om nettene går det buss som møter Blue Star-ferjene fra Pireus i Agios Andreas. Bussen starter fra havna og stopper der bargata krysser veien til havna. Den stopper også utenfor Hotel Australia. Billetter kjøper du på bussen.
Til venstre ser vi bokhandelen som befinner seg rett over gata fra Hotel Australia.

Det er veldig trivelig å se fine bilder og følge de informative trådene dine, SveinB  :iconbiggrin:

- håper det er OK at jeg kommer med en \"tilleggsinfo\" angående bussene?

Det du skriver her gjelder nok bare i (høy?)sesongen, da vi var på Astypalea, i første halvdel av mai -08,
gikk det ikke en eneste buss bortsett ifra skolebussen til og fra Maltezana.
 Kan være greit å vite det og  :icon_smile:
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...