Logg inn med Facebook eller Google!

Egiali, Amorgos

Started by Svein~B, 26. Nov 10, 17:39:59

Previous topic - Next topic

Svein~B

Her er vi på havna. Den nærmeste bilen disponerte jeg i noen dager. Jeg leide den av bilutleiefirmaet som holder til her.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Jösses! Dom har asfalterat och satt upp lyktor sedan jag var där! Men det var å andra sidan anno dazumal...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Quote from: \"bengalow\"Jösses! Dom har asfalterat och satt upp lyktor sedan jag var där! Men det var å andra sidan anno dazumal...

Verden går framover, vet du, Bengalow. :)  Så vidt jeg har forstått er det ikke så lenge siden det knapt var vei mellom Egiali og Katapola. Nå er det fin vei.

Jeg kan forresten legge til at bussholdeplassen også er her på havna. Den bussen vi ser til høyre i bildet er faktisk en rutebuss. Det er høy standard på bussene på denne øya.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Den gången, i juli 1995, var det en grusplan vid hamnen, där Egialis enda buss var parkerad. Den gick 2 gånger om dagen för att lämna och hämta skolbarnen i Chora eller Katapola. Vägen dit var dock asfalterad. Jag kommer ihåg att vi gick av färjan i Katapola, eftersom vi inte visste att den också gick till Egiali, dit vi skulle. Också ett franskt par gjorde misstaget, men vi delade taxi till bestämmelseorten. Chauffören med en gammal Volga, lastade upp väskorna på taket, och så for vi iväg. Nedanför såg vi färjan på väg till samma ställe. Den vann...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Nå som det har blitt god vei og gode bussforbindelser, spiller det ikke så stor rolle om ferje går til den ene eller andre havna. Nå for tida går de ferjene som går til og fra Pireus og eventuelt Dodekanesene bare innom den ene av de to havnebyene. De lokale ferjene derimot, går fortsatt for det meste innom begge havnene.

Her er vi på ferjekaien og ser innover mot sentrum. De store fiskebåtene ligger på innsida av ferjekaien og de mindre båtene langs selve havna. Vi ser Mike\'s Hotel til høyre i bildet og den lille bargata går opp til høyre for hotellet. Det er minibank på havna, i en av bygningene nærmest ferjekaien.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her ser vi ferjekaien fra nederste del av bargata. Det skuret vi ser er det eneste som fins av fasliteter på selve kaien. Jeg vil anbefale at man ikke venter på kaien, men på en av kaféene med utsikt til kaien.

I området til venstre i bildet pleier romutleierne å stå når det kommer ei ferje. De har ikke lov til å stå på selve kaien. De står bak mobile gjerder. Hvis du skal ha rom, kan du bare gå langs gjerdet og se hva de har å tilby. Be dem om å peke ut retningen til bostedet og å vise bilder. Hvis det ser greit ut, er det bare å bli med for å kikke. Hvis det viser seg å være noe helt annet enn det du forventet, er det helt greit å takke for titten og gå videre.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Riitta

Det var några av rumsuthyrare från Egiali som kom till Katapola också när det kom båtar :bom:
Vi var väldigt nöjda med vår uthyrare och hotellet Pelagos i Egiali :bom:
Pratade med henne flera gånger i Katapola när hon var där när båtarna kom :bom:
Det verkade vara gos stämning bland uthyrarna, dom skojade och skrattade mycket med varandra :bom:

Riitta

Svein~B

Her har vi igjen den delen av hovedgata som ligger nærmest Sunset Boulevard, men vi ser motsatt vei i forhold til bildet på forrige side, altså vekk fra bargata mot sentrum.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er bakeriet i Egiali. Det ligger høyt oppe i byen. Enkleste måte å finne det på er nok å gå opp forbi postkontoret og videre et stykke til opp den bratte bakken. Da er det skiltet når du kommer langt nok opp.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her ser vi Egiali fra bakkene opp mot fjellandsbyen Tholaria. Selv om det er langt hold, ser dere tydelig hvor fin stranda er, ikke sant? Den stranda er for meg hovedgrunnen til å velge å bo i Egiali framfor Katapola.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er igjen et bilde fra hovedgata i Egiali. Det er det ene av to supermarkeder vi ser midt i bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her har vi det andre supermarkedet. De ligger bare 50 meter unna hverandre. Til høyre ser vi butikken som blant annet selger vesker og sandaler. Bortenfor den går veien opp til blant annet postkontoret og bakeriet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...