Logg inn med Facebook eller Google!

Reisemåter til Amorgos

Started by Svein~B, 17. Nov 10, 18:29:21

Previous topic - Next topic

Svein~B

17. Nov 10, 18:29:21 Last Edit: 03. Oct 11, 13:05:16 by Svein~B
Amorgos har ikke flyplass, så du er nødt til komme dit sjøveien. Øya har to havnebyer, Egiali i nord og Katapola i sør. Det går flest ferjer til Katapola.

Jeg mener at Amorgos er en perfekt første øy på en øyloffing fra Athen. Etterpå loffer du via for eksempel Koufonissi, Schinoussa, Naxos og/eller Paros på veien mot Athen igjen. Det er lurt å legge inn en overnatting eller to i Athen på slutten av ferien.

Jeg fløy med Norwegian fra Rygge. Etter to overnattinger i Athen, reiste jeg videre med Blue Star 2 som dere ser på dette bildet. Hun gikk fra Pireus sent om kvelden, var innom Katapola grytidlig om morgenen før hun fortsatte til Patmos, Kos og Rhodos. Denne ferja er den største av dem som anløper Amorgos.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Her har du allerede oppretta en reisemåte-tråd, ja  ;)  Flott kveldsstemning fra Blue Star, forresten  :)

Som nevnt i andre tråder, tenker jeg å dra til Amorgos i juni, mest sannsynlig fra Santorini. (Det kommer an på pris på flybillett fra Norge) men returen hjem blir iallfall fra Santorini)
Båtrutene legges jo ikke ut før et par-tre måneder før avgang, men det fins vel \"faste\" ruter/båter som man kan ha som utgangspunkt?

Etter det jeg har funnet ut så langt, skal Superjet gå daglig mellom Santorini og Amorgos. Men det ser ut til at den TIL Amorgos går innom både Naxos og Koufonissi, mens den FRA Amorgos går direkte. (Begge med anløp/avgang Katapola) Stemmer dette?

Dette hadde i så fall vært midt i blinken, fordi jeg også tenker litt på å få med meg Koufonissi ei ukes tid først. Dersom jeg velger en annen av Småkykladene, er vel Naxos beste utgangspunkt uansett?  Siden avgangene/værforholdene er mer usikre derfra, mener jeg at det er best å starte ferien i Småkykladene, eller?

Sorry, dette ble mange spørsmål og funderinger på en gang, men håper Svein-B eller noen andre har info eller synspunkter her.

P.S. Jeg vet at både Blue Star og Skopolites også går, men jeg vil helst unngå for lange båtreiser der det er mulig, samt å komme fram til et sted midt på natta.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Hellasfrelst

Vi reiste kun med SuperJet i sommer. Den startet fra Athen og var innom Milos og Folegandros før den anløp Santorini hvor den hadde avgang kl.12.15. Og det var en time etter flyet fra Trondheim landa (og vårt fly var i rute).
Båten var ca. 20 min forsinket da den kom til Santorini. Turen til Amorgos gikk via Naxos og Koufonissi og tok ca. tre timer. Men det var en behagelig tur.
På turen tilbake til Santorini hadde båten avgang kl.15.25, turen tok ca. en time, og da gikk den direkte. Den var også da ca. 20 min forsinket. Det var mye vind de fleste dagene vi var på Amorgos, men båten var aldri innstillt. Den kom like stødig inn til omtrent samme tid hver ettermiddag.
 :flower:
i zoi ine tora - livet er nå

Tjorven

Takk for svar, Hellasfrelst  :D  Da har jeg tolka mine \"funn\" riktig, og beroligende at SuperJet\'en går på tross av en del vind! Håper den korresponderer med fly fra Trondheim neste år også. Da er jeg jo (for en gangs skyld) framme ved bestemmelsstedet på \"et blunk\"
Husker du hvor mye billetten kosta?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Hellasfrelst

Vi betalte 37 Euro pr. person fra Santorini til Amorgos. Det er sikkert noe dyrere enn ferje. Men en kommer seg raskt frem, og det er da viktig:-)
Det var en veldig behagelig måte å reise på. En må jo selvsagt sitte inne under overfarten, men kan gå ut på dekk og lufte seg når den er innom Naxos og Koufonissi.
i zoi ine tora - livet er nå

Tjorven

Helt enig. Jeg har reist med katamaran før, og syns også det er et kjapt og greit fremkomstmiddel. Det koster jo nesten dobbelt så mye som f.eks Blue Star, men for min del syns jeg det veier opp mot lang reisetid.

Men hvis jeg ikke rekker SeaJet\'en, må man vel ta Blue Star kl 15.30 til Naxos? Den går jo videre til Paros, så hvordan kommer man seg videre til Småkykladene og Amorgos? Går det båter som korresponderer med BS fra Naxos samme dag, eller må man overnatte her? Eller fins det andre muligheter fra Santorini senere på dagen?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Hellasfrelst

Vi sjekka jo også den muligheten før vi dro. Og jeg synes å huske at det gikk en ferje (tror det var Blue Star) fra Naxos til Amorgos sent på kvelden, som var fremme på Amorgos ca. i to-tida om natta. Men den veksla på å anløpe Katapola og Egiali annenhver dag.

Men det er sikkert noen her som har mere eksakte opplysninger enn meg.
i zoi ine tora - livet er nå

Tjorven

Takk for opplysningen  :)  Jeg vet bare at det anløper en Blue Star til Amorgos i 2-3 tia om natta, men har ikke sjekka når den går fra Naxos. Vet kun at den tar lang tid (og Skopoliten enda lengre tid)

Nå hopper nok jeg av i Småkykladene (Koufonissi og Donoussa frister) men rutene dit hører kanskje ikke hjemme i denne tråden?
Uansett, Svein er jo \"båtrute-eksperten) her inne, og han kommer nok med info i denne tråden etter hvert.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Quote from: \"Tjorven\"Uansett, Svein er jo \"båtrute-eksperten) her inne, og han kommer nok med info i denne tråden etter hvert.

Takk Tjorven  :)

Det er nok litt for tidlig ennå for sommerens ruter, men mest sannsynlig vil de nok ligne på rutene fra tidligere år. Det du har fått vite av Hellasfrelst stemmer med mine observasjoner. Vi får nok bare være litt tålmodige i påvente av oppdaterte ruter.

Quote from: \"Tjorven\"Nå hopper nok jeg av i Småkykladene (Koufonissi og Donoussa frister) men rutene dit hører kanskje ikke hjemme i denne tråden?


Skal vi endre navn og be admin flytte tråden eller skal vi opprette en ny tråd for reisen til Småkykladene?  :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

5ifamilien

Tjorven: her er en link hvor du kan legge inn datoer som var i sommer - så ser du iallfall når båten gikk på hvilke dager til Amorgo! (og andre øyer - men det er et annet emne...)

openseas.gr

Tjorven

Takk for det, 5ifamilien  :)
Neida, Svein, la tråden din være som den er, du. Tenkte å opprette en tråd ang Småkykladene senere, må bare lese meg opp litt mer før jeg begynner å spørre og grave  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

22. Nov 10, 10:38:03 #11 Last Edit: 03. Oct 11, 13:08:32 by Svein~B
Nærmeste internasjonale flyplass er på Santorini. Derfra går det, hvis rutene blir som i fjor og i forfjor, en katamaran hver dag i 11-12-tida. I tillegg går den ferja som vi ser på bildet under en dag i uka, på søndager, omtrent til samme tid. Denne bruker snaut fem timer mens katamaranen bruker cirka tre timer.

Generelt når det gjelder øyloffing, er det lurt å ta den øya som ligger lengst unna og/eller er mest avsidesliggende først. Det gir mer fleksibilitet mot slutten av ferien. Jeg vil anbefale Tjorven og andre, hvis du flyr til Santorini og skal til Amorgos og ikke rekker båten samme dag, ta en overnatting eller to på Santorini og ta neste båt til Amorgos.

Når det gjelder konvensjonell ferje kontra katamaran, vil jeg si at det å ta Express Skopelitis, det er det som virkelig er å reise, mens det å ta katamaran, det er transport. Da jeg var på øyloffing i dette området for to år siden, blåste det mye. Da var Seajet\'en ofte innstilt. Ellers når det gjelder hurtiggående båter i Hellas, har de også en tendens til å bli innstilt når stigende drivstoffpriser sammenfaller med synkende passasjertall. Det gjelder forsåvidt ikke bare de hurtiggående båtene, men det gjelder dem mer enn konvensjonelle ferjer. Jeg kommer aldri til å planlegge å bruke katamaran mot slutten av ferien. Da jeg var på loffen for to år siden, ifølge min husvert på Schinoussa, den eneste ferja du kunne være rimelig sikker på, var Blue Star.

Og når Blue Star er nevnt: Ja, du har helt rett, Tjorven: Det pleier å gå en Blue Star rundt klokka 15.30 hver dag fra Santorini. Det pleier også å gå en Blue Star hver kveld fra Naxos til Amorgos, men da kommer du fram i 2-3-tida på natta.

Og når det gjelder Openseas vil jeg presisere: Den viser rutene sånn de var planlagt, ikke hvordan de faktisk var.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...