Logg inn med Facebook eller Google!

Kamari 2010

Started by Thera, 06. Mar 10, 15:01:16

Previous topic - Next topic

Thera

Etter litt styr pga flystreik i Athen kom jeg endelig til Santorini fredag 26.feb.
Det er utrolig herlig å være her. Jeg har med endel varme klær, veldig unødvendig hittil. Tror ikke jeg får bruk for de senere heller. Det er grønt og fint her, og masse blomstring på gang!



Overraskende mange kafèer og butikker er åpne, det er endel folk i gatene. En jeg snakket med fortalte at det skal være greskkurs i nærheten, det må jeg finne ut mer om. Men har lært endel bare på de dagene jeg har vært her nå. Og jo mer jeg lærer, jo flere nye ord legger jeg merke til.

Jeg bor i samme leilighet som sist. Men nå er det mer folksomt her. Han jeg leide av i fjor og to av brødrene hans bor her også. Jeg skal se etter noe eget etterhvert, men det haster ikke.

På søndag var jeg på fotballkamp med en kamerat. Så Fira mot et lag fra Naxos. Tror Fira vant 3-0..





Det var egentlig for varmt til å gå med jakke den dagen, men pga. litt kald vind måtte jeg ta den av og på i et sett.

Veldig forskjell på aktivitetsnivået når han jeg kjenner best her er på jobb og ikke. Har sett noen få andre kjente, men de fleste er i Athen eller andre steder nå. Vi har vært på kafèer, farta rundt på øya, tatt bilder, vært på besøk og på kino. Siden mandag har han jobbet 12 pr.dag, da har mitt tempo vært roligere. Har blitt litt husarbeid, ærender, matlaging, spaserturer og kafèbesøk. Dagene går fort!

Jeg ville til favorittstedet mitt, Hook, på mandag. Det var ikke åpent. På tur derfra gikk jeg forbi første stedet jeg jobba i fjor. En av de jeg jobbet med der, ropte på meg.
Ble kjent med han da jeg og ei venninne var her ei uke i juni i fjor. Det var han som hjalp meg å få første jobben. Han er utrolig hyggelig, så jeg tok en kaffe der og snakket litt med han. Han har overtatt restauranten/kafèen nå.
Har forandret stedet endel og har endel gode idèer for fremtiden. Det var populært og travelt der før, nå blir det nok enda bedre!
Der har jeg hengt litt de siste dagene. I går fikk jeg litt opplæring der. Veldig kjekt å øve på å lage forskjellig kaffe og etterhvert drinker. Da blir det større sjangs for å få jobb senere.


For noen dager siden sto vannflaska mi på stuebordet. Den var tom. Det visste jeg da jeg satte meg ved bordet for å spise middag. En kamerat henta frem ting fra kjøleskapet, også en vannflaske så ut som min. Den er ikke min, så den drikker ikke jeg av, tenkte jeg.
Da guttene var ute av leiligheten, fortsatte jeg å spise. Helt uten å tenke meg om tok jeg en slurk av flaska som sto foran meg. Den var det raki på! :o Det brant litt nedover halsen.. Fysj og fy! Haha.. Hadde vært gøy å se ansiktsuttrykket mitt da.

..Don`t dream your life, live your dreams..

kaka

Så artig å lese hvordan du har det, Thera!
Fantastisk blomsterprakt,- nesten ikke til å tro!
KariK

Sjøløve

Så gøy å høre fra deg på Santorini, Thera !
Fine bilder, så grønt og frodig - i sterk kontrast til vinteren her hjemme som fremdeles holder grepet.
Det høres ut som om du har det flott - så deilig det må være å reise avsted slik........
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Katta

:flower:  Flott rapport og bilder fra Kamari Thera! Har du flyttet dit? Spørr siden du nevner jobb. Lykke til iallefall, og ha et fortsatt fint opphold!  :flower:

Anders

Ja, virkelig artig å få slike innlegg fra en \"sesong\" man ikke kjenner selv. Og fine bilder også. Har alltid opplevd Santo som tørr og brunbrent, nesten ufattelig å se slik blomsterprakt! Håper det kommer mye mer :-)

marjana

Dette var en hyggelig vårhilsen fra Santorini! Men hvor er det siste bildet fra? Er det nordover mot Oia i Fira? Flott bilde!
Glika i zoi

Thera

Må nesten klype meg i arma hver gang jeg går ut døra her. Skikkelig god temperatur.
I går satt jeg på en kafè, han som satt ved siden av meg sa \"Åh, Maria!\"
og så ut. Utrolig svære bølger kom mot stranda. Var nesten litt skremmende, aldri sett så store bølger før jeg. Men det er visst helt vanlig at det er sånn på vinteren.



Takk, Katta! Jeg vet ikke hvor lenge jeg blir værende. Hvis jeg får jobb og trives her blir jeg til juli ihvertfall. Da skal jeg til Norge pga bryllup.. Har
lyst til å få med meg Storåsfestivalen med det samme jeg er der også. Har søkt på skoler i Norge til høsten, hvis jeg kommer inn og vil starte, så blir jeg i Norge fra juli.

I dag skulle jeg lage frappè på kafèen jeg får litt opplæring. Først skulle jeg tørke av mikseren. Kluten hang seg fast, og da jeg skulle stoppe mikseren dulta jeg borti glasset med vann og kaffepulver så det spruta på endel rene glass som stod rett ved, en benk og gulvet. Obs..
\"Det er sånn du lærer!\" sa han som jobber der bare og lo. \"Ikke noe cappuccino i dag?\" sa han da han så koppen med den litt mislykka cappuccinoen min tidligere. Men den smakte godt da..

Marjana, nederste bildet er tatt i Oia. Fra der det er masse folk til høyre på dette bildet:

..Don`t dream your life, live your dreams..

kaka

Stemnignsfullt bilde fra stranda, Thera.
Lykke til videre i \"opplæringen\" :bounce:
Du blir nok en super coffemaker etterhvert!
KariK

Thera

Siden sist jeg skrev her har jeg blant annet vært på St.Patricksparty, på sykehuset for å ta sprøyte pga helseboka jeg helst bør ha for å jobbe her, vært i Elefsina, Athen og Vlora i Albania.. Og på Sakis Rouvaskonsert :love10:

Og bestilt billett hjem til Norge. Reiser fra Santorini på onsdag og lander i Norge på torsdag.
Har tenkt endel på det de siste to ukene.. Har vært herlig å være her, og jeg er glad for at jeg valgte å reise hit i slutten av februar.
Litt blandede følelser. Det er nok mest fornuftig å finne en jobb i Norge nå. Starter forhåpentligvis på skole i august, greit å spare penger til det.. Barnedåp, bryllup, festival og andre ting som skjer i Norge, gjør at jeg vil være der fremover.
Hadde vært gøy å feire påske i Hellas da, er jo så kort tid til og.. Men det kommer da flere påsker! Har snart bursdag, blir gøy å feire den i Norge ihvertfall..  :)

Skriver mer og legger inn bilder senere..
..Don`t dream your life, live your dreams..

Tjorven

Så denne tråden først nå jeg, så jeg får vel ønske deg velkommen hjem snart istede. Høres ut som om du har hatt det supert på Santorini (og andre steder) denne måneden, så gleder meg til flere bilder :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Thera

Takk, Tjorven!

Etter at jeg kom tilbake til Norge, tok det bare èn uke før jeg ble ganske sikker på at jeg bør tilbringe endel av våren/sommeren i Hellas. Å finne en jobb her hvor jeg bor, med grei stillingsprosent var ikke bare bare. Og trivselen min er generelt mye bedre i Hellas, så..

Jeg ville reise tidligst 18.april (dagen etter navnefesten jeg skulle på). Men helst mellom 20. og 26.. Så kom askeskyen! Fikk litt klaus da jeg hørte om stengte flyplasser.. Nå ser det ut til å normalisere seg, så jeg har lyst til å bestille billett snart. Sannsynligvis rett til Santorini, men tenker også på Kreta. Må bestemme meg fort hvis jeg skal få kloa i en billig pakkereise jeg har sett på nettet. Vil se etter jobb der, og dra til Santorini hvis jeg ikke finner noe.. For hver dag jeg venter med å dra til Santorini, blir sjansen for å få best mulig jobb der mindre.. Men Chania frister også.
Kjedelig hvis jeg drar til Kreta uten å finne jobb, men for å sjekke om det er mulighet der, må jeg jo reise dit..
..Don`t dream your life, live your dreams..

Thera

Dagene på Santorini har stort sett gått med til strand, bading og jobbsøking. Sjefen på siste stedet jeg jobba i fjor spurte om jeg kunne tenke meg å jobbe der igjen. Servere.. Ble glad da han spurte, frista å jobbe der igjen, men da maks 8timer pr.dag. Men hadde også lyst til å jobbe på hotell denne gangen. Helst som resepsjonist.

Det ble så jeg begynte å jobbe på et hotell på torsdag. I bassengbar som også fungerer litt som resepsjon. 4timer pr.dag i starten, så maks 8 etterhvert. Har gått veldig grei så langt. Tida gikk fort i forrigårs. Ikke veldig travelt, men ikke så lite å gjøre at det ble kjedelig heller.
I går var det overskya og begynte å regne. De som lå på solsenger ved bassenget forsvant fort. Etter en stund stengte vi baren, og jeg dro hjem. Gikk tilbake når sola titta frem igjen. :sunny:
I dag var været heldigvis bedre, men litt overskya nå også.

Jeg ble sint mens jeg var der i dag. Sjefen min sa at en albaner hadde vært innom hotellet en dag, og spurt om det var ledig jobb der som barmann. Sjefen svarte at han ikke trengte en proff barmann og at han allerede hadde snakka med \"ei norsk jente\" (meg) om jobb der. Da hadde gutten sagt at han visste hvem jeg var og at sjefen ikke burde ansette meg. Jeg slutta i jobber, kom tilbake, slutta igjen osv. sa han..

Et rumensk par hadde også vært der, for jenta var på utkikk etter jobb. Da de hørte at jeg skulle ansettes, sa gutten at han hadde jobba med meg før og at han kjente meg godt. At jeg ikke var flink og at jeg slutta i jobber fort:o Jeg kjenner ingen fra Romania godt, men har jobba med noen. Fikk ikke helt med meg alt sjefen sa, for jeg ble ganske overraska og holdt på å koke over innvendig.. Han skal prøve å finne ut hvem disse gutta er. Håper virkelig det ikke er noen jeg så langt har sett på som hyggelige bekjente!

Sjefen min snakka med siste sjefen jeg jobba for i fjor. Han syntes jeg var ei bra jente, og hadde aldri hatt noen problemer med meg, hadde han sagt. Heldigvis stolte han mer på han, enn gutta som stakk innom hotellet.
Det var ikke første gangen noe sånt hadde skjedd. Tidligere sesonger hadde også albanere kommet og snakka dritt om folk fra andre land som jobber her. De er visst ofte lett å gjennomskue. Redd for jobbene sine, og vil heller at noen i familien/vennekretsen deres skal jobbe \"overalt\" enn at folk fra andre land skal overta.

Blir så utrolig forbanna av sånt altså.. Hørte om ei jente fra Slovenia som jobba her i fjor, men som har store problemer med å finne jobb i år, fordi hun ikke har \"rent navn\" nå. Hun har sannsynligvis ikke gjort noe galt, men.

Er nokså mye rykter, baksnakking og dritt her. Jeg tar det meste negative jeg hører her med en stor klype salt. Håper andre gjør det også..

Jeg henger bare sammen med han jeg kjenner best her nå, og noen få andre. Mange sier det er best å ha få venner her, ikke være så åpen og vennlig mot \"alle\". Og det har jeg fått oppleve at er veldig viktig nå. Har pleid å snakke litt med noen jeg er på hils med, men heretter blir det veldig overfladisk. Ikke noe snakk om jobb eller private ting. Hvem skulle tro det var \"farlig\" å nevne navnet på hotellet jeg har fått jobb, når noen spurte..?

Det er litt kjedelig her på kveldstid, så jeg håper det blir endel jobbing på kvelden etterhvert. Ellers trives jeg kjempegodt her! :)

Et par bilder:
..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...