Logg inn med Facebook eller Google!

Bagasje, hva kan man ha med?

Started by Katta, 31. May 07, 06:55:28

Previous topic - Next topic

Katta

Hver gang jeg skal ut å reise, så blir jeg litt usikker på hva jeg kan ha med. Kan man for eksempel ha fhøner/varmluftsbørste i innsjekket bagasje? Hårskum, barberskum, antibac, og neglelakkfjerner - det er jo brannfarlig, men kan man ha det med i innsjekket bagasje? Kan man kun ha vinflasker/sprit i forseglede poser som håndbagasje, eller kan man pakke det godt inn å ha det i innsjekket bagasje? Håper at noen kan hjelpe meg, begynner reisen min i morgen tidlig. Dersom jeg får svar, og ikke takker - så er det bare maskinen min som har kolapset igjen.

Mixelite

http://www.avinor.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2948

Barberskum etc. regnes som flytende og må pakkes i gjennomsiktig pose og kun bestå av enheter som maksimalt rommer 100 milliliter. Mao literflaske med en dl. væske hjelper ikke. Den skal kun være 1dl stor!

Negllakkfjerner finner du til en fillesum på minimarkedene, så det hadde jeg ikke giddet å bekymre meg for! Jeg fant iallfall både med og uten olje sist jeg lette.

Føner burde vel ikke være noe problem? -men ha den klar og legg den på samlebåndet separat. Alt strørre, fotoapparater, pcer f.eks, skal scannes separat.

Legg alt annet i jakkelomme/veske slik at du slipper å måtte tømme lommer, skrelle av belte etc. når du står der.

Les artikkelen :) Og du! God tur!

marjana

Men for å få klarhet i alt dette, spørsmålet var om man kan ha med seg brannfarlige, flytende væsker i innsjekket bagasje. Det kan man jo. Eller?

Det er ellers nye regler for HÅNDBAGASJE, og skal man ha med flytende væsker ombord må de være i 100 ml flasker.

Stemmer ikke dette?
Glika i zoi

Svein~B

Quote from: \"Mixelite\"http://www.avinor.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2948

Barberskum etc. regnes som flytende og må pakkes i gjennomsiktig pose og kun bestå av enheter som maksimalt rommer 100 milliliter. Mao literflaske med en dl. væske hjelper ikke. Den skal kun være 1dl stor!

Negllakkfjerner finner du til en fillesum på minimarkedene, så det hadde jeg ikke giddet å bekymre meg for! Jeg fant iallfall både med og uten olje sist jeg lette.

Føner burde vel ikke være noe problem? -men ha den klar og legg den på samlebåndet separat. Alt strørre, fotoapparater, pcer f.eks, skal scannes separat.

Legg alt annet i jakkelomme/veske slik at du slipper å måtte tømme lommer, skrelle av belte etc. når du står der.

Les artikkelen :) Og du! God tur!

Men Mix da, hun spør hva hun kan ha med i innsjekket bagasje, ikke i håndbagasjen. Så vidt jeg vet, så er det ingen regler om noe av det du spør om, Katta, så det skal vel gå greit. En annen sak er det selvsagt at alt det du spør om også kan kjøpes i Hellas. Noen hoteller har fastmonterte hårfønere eller hårfønere til utlån. Husk at alt flytende er tungt, så du må kanskje betale overvekt hvis du reiser med billigfly og for eksempel har en del flytende pluss noen bøker i bagasjen. Hvis du pakker glassflasker i bagasjen, så pakk det godt inn i klær eller håndklær og spre flaskene, altså pakk ikke to flasker i samme håndkle.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Da er forvirringen oppklart!
Glika i zoi

Svein~B

Quote from: \"marjana\"Men for å få klarhet i alt dette, spørsmålet var om man kan ha med seg brannfarlige, flytende væsker i innsjekket bagasje. Det kan man jo. Eller?

Det er ellers nye regler for HÅNDBAGASJE, og skal man ha med flytende væsker ombord må de være i 100 ml flasker.

Stemmer ikke dette?

Man kan ikke gå igjennom sikkerhetskontrollen med flytende i større beholdere enn at de rommer hundre milliliter, men man kan kjøpe på innsida og ta med. Så man kan for eksempel ikke ha med vannflaske gjennom sikkerhetskontrollen, men man kan kjøpe i en av kioskene på innsida og ta med på flyet. Man kan heller ikke ha med flere hundremillilitersbeholdere enn at de får plass i en én-liters pose som må kunne åpnes og lukkes. Den posen skal man helst holde i hånda når man går gjennom sikkerhetskontrollen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

Quote from: \"Svein~B\"Men Mix da, hun spør hva hun kan ha med i innsjekket bagasje, ikke i håndbagasjen. Så vidt jeg vet, så er det ingen regler om noe av det du spør om, Katta, så det skal vel gå greit. En annen sak er det selvsagt at alt det du spør om også kan kjøpes i Hellas. Noen hoteller har fastmonterte hårfønere eller hårfønere til utlån. Husk at alt flytende er tungt, så du må kanskje betale overvekt hvis du reiser med billigfly og for eksempel har en del flytende pluss noen bøker i bagasjen. Hvis du pakker glassflasker i bagasjen, så pakk det godt inn i klær eller håndklær og spre flaskene, altså pakk ikke to flasker i samme håndkle.

*doing* Det er jo det hun gjør!

 -men altså, det står da vitterligen plakater med kryss over både det ene og det andre på flyplassen. Altså, lightere, gassdrevne beholdere etc... Trodde det gjaldt innsjekket bagasje også jeg!


Svein~B

Quote from: \"Mixelite\"http://www.osl.no/index.asp?strUrl=//templates/applications/internet/showobject.asp?infoobjectid=1011327

Jeg sitter og studerer den lista, jeg også, og lurer på hvor strengt den skal tolkes. Håper at noen kan svare bedre enn meg.

Jeg har faktisk ikke sett de plakatene heller. Og jeg reiser stadig vekk med barberskum og antibac i kofferten. ztweeeeeeeee
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Nå har jeg tatt en telefon til Avinor og sjekket og alt det som Katta spør om er lovlig. \"Vanlige toalettsaker\" går helt greit i \"vanlige små mengder\" og også tette, godt innpakkede beholdere med alkohol.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt


xristina

Jepp - det er bare håndbagasjen vi må være påpasselige med. I damehåndvesker finnes jo ofte \"leppeklin\" i alle former, og det skal også ned i denne gjennomsiktige plastposen! Det fikk jeg \"kjeft\" for forrige gang.

Antar at Narvesen på innsiden er strålende fornøyd med at vi ikke får ha med egne vannflasker inn... :-D

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...