28. Mar 24, 22:38:21


Logg inn med Facebook eller Google!

Dagens

Started by kaka, 24. Sep 09, 14:34:42

Previous topic - Next topic

kaka

Ord for dagen, av Baltasar Graciàn:

\"Av og til viser den største forståelse seg i det å ikke forstå\"

Kanskje et apropos til temaet Tjorven tok opp i en annen tråd igår.
KariK

Tommy

Idag har jag varit över på den andra sidan sundet o inhandlat lite förnödenheter samman med Gino, vaktmästare på skolan där jag arbetar. Han var min ciceron under vår shoppingtur till en affär som heter \"SuperMarco\". Där inhandlades diverse italienska godsaker, o i afton har vi italiensk afton hemmavid :-)

Tänk så enkelt livet kan vara  :flower:


\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

- og nå er vel Tommy og hans venner i gang med sin \"enkle\" Italienske aften, vel tilbake over broen får vi håpe.

- Mens jeg tenkte å vise noen glimt fra dagens uteliv.

I vinter forsvant noe av utsikte fra her jeg sitter og skriver. Nå arbeides det med å gjenopprette den, med overskridelser som koster mer enn flesk! Kanskje de må kombinere pengebruken, så gamle hoppere kan få sykehjemsplass på vei opp (for det er jo det vi trenger penger til fremover nå!)
På baksiden fant jeg \"smykket\".
Heldigvis hadde naturen sin egen skjønnhet å by på!
KariK

Tjorven

Ja her var det kontraster, Kaka. Jeg koser meg med de flotte høstmotivene dine, jeg, Kaka.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

:p Har bare slappet av i dag, jeg og det har vært godt etter en laaaaang og fin dag i Oslo igår. Blir litt mer sliten av å traske rundt på asfalten nå enn tidligere.
 :sunny: Været var fint og lysten på tur var så absolutt til stede, så hvorfor ikke gjøre det vi har hatt lyst til i lengre tid. Ta toget til Oslo og slentre rundt uten noen spesielle planer. Som tenkt, så gjort.
 :lol: Det viste seg å være \"Bondens marked\" i storstaden. Jeg liker godt å handle litt snadder på \"Bondens marked\". Her var det repressentanter fra hele landet, men også tjukt med folk. Jeg ble raskt lei av å stå i kø for ei spekepølse, selvom den var aldri så god og kom fra Namdal\'n. Jeg var da ikke kommet til Oslo for å stå i matkø og dessuten hadde jeg vært på \"Bondens marked\" sist jeg var i Trondheim, så jeg har da noen godsaker derfra, trøstet jeg meg med.   :tongue8:
Det er forresten artig å kunne være turist i sin egen by. Jeg har jo bodd i Oslo i mesteparten av livet, men jeg merker at jeg ikke er noen Oslojente lengre. Karl Johan og Egertorget vrimlet av folk i alle hudfarger og fra ymse folkegrupper, men også den vanlige Osloborger (hva det nå er).
 :thumbright: Vi bestemte oss for å gå på Operataket. Hadde ikke sett Operaen på nært hold enda. Jeg hadde ikke drømt om at det var så stort. Flere plan. Joda, bygningen er vakker og spesiell, både utvendig og innvendig. Artig var det også å se byen litt sånn oven i fra og fra en ny vinkel. Der nede lå mitt barndomsrike. Det hadde vært gøy å se hvordan \"Den lykkelige gaten\" ser ut nå. Jeg visste at forandringen var stor. Det er vel ingen bydel i Oslo som har forandret karakter som nettopp min bydel - Grønland og Gamlebyen.
 :roll: Det var som å komme til en helt annen verdensdel. Både forretningene og majoriteten av mennesker rundt oss bar preg av at her bor det mest mennesker fra Asia.
 :drunken: Nærmere Grønland kirke og Enerhaugen vi kom, jo mer kjent ble jeg og mer og mer drømte jeg meg mange, mange år tilbake. Gården vår, som skulle vært revet på 50 - tallet, står der enda og ser litt penere ut. Rart å tenke på alt det som skjedde innenfor de vinduene og at her vokste jeg opp.
 :whistle: Jeg så opp på Grønland kirke og Enerhaugen og nynnet \"På Enerhugen\". Det er mi vise det.
 :loser: Vi avsluttet vandringen på Grønland gamle politistasjon på Vann og brød. Det vil si med en herlig kopp kaffe og noe deilig attåt. For det som en gang var politistajon er nå et koselig spisested. Slik forandrer tidene seg :wave:
Måtte dele denne mimredagen med dere

kaka

Artig å lese og se, Katherina! Rart å gå opp gamle stier, når ting har forandret seg så mye.

Hyggelig at du kan glede deg over høstmotivene mine, Tjorven. Det er virkelig flott i marka nå, og vi har nok vært heldiger med været her nede enn du.
Håper du får noen lysere dager og, og kan nyte skjønnheten her hjemme og!
KariK

Tjorven

Koselig å lese om Osloturen deres, Katherina. Skjønner godt at minnene kommer på.
Her striregner det fortsatt (blir det aldri tomt der oppe?) så det har ikke vært særlig fristende å bevege seg utendørs, så man får prøve å kose seg inne så godt man kan :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Bedre idag, Tjorven? Jeg unner dere like fint høstvær som vi har hatt her på Østlandet
Det er ikke fullt så strålende her som forrige uke, men at høstens farge er gyllen er jeg sikker på.

- Bare se på himmelen over \"min verden\", tatt i kveld ca kvart på sju.
( bare et kvarter senere er den helt annerledes)
KariK

Tjorven

Fantastisk himmelbilde, Kaka. Jeg fortsetter å drømme meg bort i fine bilder fra både Hellas og her i kalde nord, mens stormen uler rundt husveggen, og regnet...... ja det holder fortsatt koken. Men sånn er det nå bare. Man får spe på med minner og drømmer istedet :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Gode minner og drømmer er ikke å forakte! Lurer på hva jeg skulle gjort uten? Da hadde tilværelsen blitt ganske grå i perioder (og den kan den jo være, ja)
Da er det deilig å hente frem noe som har varmet hjertet og gledet sansene.
- og, siden vi er så heldige her ned at solen stadig skinner og høstluften er klar (men ganske morgenkald etterhvert), plukker jeg med meg litt rundt meg.
Kanskje var det dårlig gjort å plukke med seg inn en av de siste rødkløverene i blomst, men jeg kunne ikke dy meg.
KariK

kaka

I dag har jeg nytt en fridag sammen med datter og yngste barnebarn (2,5 år) i byen. Etter diverse butikkbesøk ( i bokhandelens barnebokavdeling kunne hun vært så lenge hun hadde fått lov,
- i klesbutikken kunne hun fortsatt å kjøre rulletrappen i det uendelige sammen med bestemor, hvis mamma hadde villet prøve mere klær),
-  Etter alt dette, da vi egentlig var på vei hjemover, fant vi et eventyr av en \"gammeldags\" lekebutikk.
Der fant vi og en barnegitar til storesøster. Det ønsker hun seg til 10-årsdagen. Hun vil jo starte jenteband!
Vi forsøkte å stemme gitaren, for å sjekke om den kunne yte brukbar musikk. I forsøket røk en streng (nok ikke beste kvalitet akkurat, nei, tross innehaverskens forsikringer)
Litt beklemt av at jeg røk strengen, og litt betatt av en passe stor gitar til en rimelig penge, kjøpte jeg den. Den hadde jo ekstra sett strenger.

Jeg tenkte å fortsette stemmingen hjemme, ved hjelp at tussefløyta mi. Men den var sporsløst borte! (Hvem av barnebarna har gjemt den - hvor?)
Så, - da måtte jeg ty til hjelp på nettet. Jeg slo opp \"gitarstemming\", og fant det jeg trengte om tonene på Wikipeda.
- Så skrev jeg \"Do re mi\" i søkefeltet på Spotify. Der fikk jeg mange treff, gitt!!
Jeg fant en å stemme etter, men måtte jo høre noen av de andre og.
Synes dette var ganske friskt    
(burde vel lagt den ut i Tommys tråd, men.. )

Jeg fortsatte stemmingen, og røk en streng til! Er redd et nytt sett strenger (må bli nylonstrenger nå, - ikke billig ståltråd) - er like dyrt som selve gitaren.
KariK

ofriis

Kaka, denne gitaren skal ha nylonstrenger. Det vil si at de 3 tykkeste strengene, E A D, er omspunnet med metall. F.eks. kobber med sølv- eller nikkelplettering. De 3 tynneste er kun nylon.
Du skal ha strenger med en kule på den enden som stikkes i hullene og låses med en pinne, ikke strenger som \"knytes\". Mangler det forresten en låsepinne ? Er det en pinne som låser to strenger ? Ikke så godt å se på bildet.
Hvis det mangler låsepinner, så ta med deg en og gå til en musikkforretning. De finner en for deg, og kan kanskje skifte strenger hvis du kjøper de der. Pris ca 90 kroner og oppover pr sett, tror jeg.
 :balloons:
The farther one travels / The less one knows

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...