Logg inn med Facebook eller Google!

Lite ditt och datt om Karpathos och Hellas.

Started by ROLLE, 03. Nov 08, 09:35:21

Previous topic - Next topic

Mixelite

Hvordan noen i Norden har det Rolle. Det finnes ikke skolemat i Norge, bare matpakke.

ROLLE

Mix, I Finland har vi skolmat med skattemedel, har också trott att ni i Norge har det , möjligen kallas det matpacke. Knappast är våra skandinaviska länder så avlägsna  varandra vad social välfärd har i den vägen att erbjuda sina skolelever ? Matpacken innehåller kanske inte \"fisksuppe\" men säkert något annat näringsrikt. Som de ej får i många hem i Finland ännu regelbundet.

ouzolina

I Danmark er der også madpakker, medbragt hjemmefra... Som jeg også tror, de gør i Norge.

Mette
Skopelit på deltid

Tommy

Om jag inte är helt ute o cyklar så tror jag inte det är en avgörande skillnad mellan utbildningsystemen här i norden jämfört med Grekland om där serveras skolmat eller ej.

I Grekland är det en \"gammaldags\" pluggskola som gäller med mycket hårda krav på toppbetyg om man vill komma vidare i utbildningssystemet, därför är det nödvändigt med privata studier vid sidan om den allmänna grundskolan, och det är där pedagogerna skor sig, och tjänar extra pengar, som Rolle uttrycker saken. Och dom som har råd med mycket extraundervising har så klart större möjligheter att komma vidare än dom som inte har det. O dom som inte har det ändar kanske opp med arbete som servitörer på någon turistort  ????

Toppbetyg är nödvändigt i Grekland också för lägre utbildningar där vi, i vart fall i Sverige, inte ställer samma krav på höga betyg.

Det är så jag i korta drag fått skillnaderna mig förklarat av Lena när jag hälsade på henne i Trikala, o hon borde ju veta, eftersom hennes barn gick i skola i Grekland då. Hon får rätta mig ifall jag oppfattat henne fel ;-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Sedan tror jag att den grekiska högskolan har färre antal platser, därav de hårdare kraven på betyg.
En sak som slog mig...vad är skillnaden på lärare och läkare? Jo, en bokstav. Och varför skulle inte en lärare kunna ta emot ett konvolut för att ge en bättre behandling, så som läkaren gör?? Det är ett gängse system där nere, som säkerligen praktiseras på många fler områden än vad vi , som inte är vana vid \"mutor\", eller vad man skall kalla det, är vana vid...
Det finns en yrkesgrupp i Grekland som i stort sett har levt på sådan betalning, nämligen advokater. För några år sedan så bestod det grekiska parlamentet till 60 % av advokater. Gud nåde den som kom med förslag på försämringar för den yrkesgruppen!!! Då tog man ohemult betalt för att tolka brev från myndigheter av folk som inte kände till det inofficiella språket, katharevousa. När det blev lag på att dimotiki var gällande språk, så försvann plötsligt 50% av landsbyadvokaternas lön!!
Jag tror att idag så är det lättare att komma in på juridicum.....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Quote from: \"ROLLE\"Mix, I Finland har vi skolmat med skattemedel, har också trott att ni i Norge har det , möjligen kallas det matpacke. Knappast är våra skandinaviska länder så avlägsna  varandra vad social välfärd har i den vägen att erbjuda sina skolelever ? Matpacken innehåller kanske inte \"fisksuppe\" men säkert något annat näringsrikt. Som de ej får i många hem i Finland ännu regelbundet.

Matpakke, Rolle, som i en pakke med mat som ungene bringer med seg hjemmefra. Kjøpt, smørt og betalt av oss, ikke via skatteseddelen.

 Det _finnes_ forsøk med skolematordning på enkelte skoler hvor skolen ordner mat til elevene, men da er den betalt av foreldrene.

Nå var ikke poenget å gjøre en stor debatt ut av matpakken, for poenget mitt er fortsatt at det finnes ting som er bra her, og det finnes ting som er bra der, og selv om en praksis høres helt merkelig ut for oss, så betyr det ikke at den er _dårlig_. Bare annerledes.

ROLLE

Det är i många familjer där skolmaten är den enda mat barnen får regelbundet som jag nämner. Hur kan det vara möjligt att dessa övriga nordiska länder ej har skolmat, även om skattebetalarna bjuder ? Denna vad Tommy kallar pluggskola stämmer, men plugga bör man i alla skolor om man skall bli godkänd, men ej utantilläsning som de gör i min systers familj i Grekland. Där hoppas de på längre skoldagar så de lär sig någonting, så de ej behöver gå på kvällsstudier mot extra betalning + engelska också extra !!! Tur att man är pansionist och bor i Finland där också äldre vården betalas av skattebetalarna.
PS. Eller kanske jag har tillgång till återbetalningen jag gett dem i förskott ?

Mixelite

Quote from: \"Tommy\"Och dom som har råd med mycket extraundervising har så klart större möjligheter att komma vidare än dom som inte har det. O dom som inte har det ändar kanske opp med arbete som servitörer på någon turistort  ????

De servitørene jeg har snakket med, jobber som servitør for å finansiere høyere utdanning.

Jeg har ingen direkte erfaring med skolesystemet i Hellas jeg heller, og kan bare referere til hva Tove Cecilie Fasting skriver om sin teori om fenomenet privatskoler og ekstraundervisning.

Hun skriver at det ser ut til å ha blitt en mote. For å vise at man har råd(som bilutleieren min med pels) og mener at resultatet blir frustrert skolelærer som har uinteresserte elever fordi de kommer til å få gjentatt det samme på ekstraundervisningen og elever som er skoletrøtte og ikke gidder å jobbe selv.

Jeg måtte finne frem boken Paradiso for å sjekke at jeg ikke har misforstått henne, og jammen skriver ikke hun også om å gå med pels for å vise at man har råd til det. Så er det nok derfor jeg kobler bilutleieren og pelsen til det :-)

bengalow

Återbetalning Rolle? Tänk om du drabbas av någon mystisk sjukdom och behöver extra behandling? Då är det väl skönt att vara del av en solidariskt betald sjukvård!
Nu är ju frivilliga försäkringar på gång i Sverige, sedan man introducerat privatsjukvården. Man kan helt enkelt slippa före i kön av sjuka, och få en snabbare behandling. Dessa privatsjukhus får betalt av det allmänna för sin behandling. Vi har alltså skapat en \"elit\"-nivå på patienter - dom som anses \"nödvändiga\" för samhället, d.v.s. har råd att betala en extra försäkring. Det har man som t.ex.företagsledare, där företaget betalar försäkringen, för att chefen inte skall bli sjuk för länge....Är det inte ett slags \"muta\" det också. Vad är det som stod i Bibeln - \"Den som har skola varda givet\"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Finnes det lokale variasjoner på skoletiden? Rolles skole til kl 12 hørtes så merkelig ut. Jeg har hele tiden trodd at de har samme skoletid som her i Norge(vi går 8.10-14.00) eller lenger og måtte spørre en venn. Førskolen slutter 15.00 og barneskolen har omtrent samme \"arbeidstid\" som norske barneskoler. Både på Chios og i Athen.

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Det är i många familjer där skolmaten är den enda mat barnen får regelbundet som jag nämner. Hur kan det vara möjligt att dessa övriga nordiska länder ej har skolmat, även om skattebetalarna bjuder ? Denna vad Tommy kallar pluggskola stämmer, men plugga bör man i alla skolor om man skall bli godkänd, men ej utantilläsning som de gör i min systers familj i Grekland. Där hoppas de på längre skoldagar så de lär sig någonting, så de ej behöver gå på kvällsstudier mot extra betalning + engelska också extra !!! Tur att man är pansionist och bor i Finland där också äldre vården betalas av skattebetalarna.

Näe, det är just det med utantill-läsning jag syftar på när jag säjer Pluggskola, bildligt talat kan man ju likna det vid att man pluggar in \"lärdomen\" via en tratt ner i huvudet. Vad som sedan befästes där opprepas mekaniskt ur elevens minne vid ett prov, därmed behöver man egentligen inte utveckla ett kritiskt tänkande o reflektion vid inlärningen. Man kan klara sig långt med ett väl fungerande minne.

En förödande men effektiv o billig, fast förlegad pedagogisk metod ????
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Mix, på Karpathos har de undervisningstider efter busstidtabellerna till byarna. Och det går bara en eller två bussar per dag. Ingen efter siestatiden.
Tommy, det är just den undervisning jag syftar på med \"hårdkörning\" med hjärnan. Om jag skulle behärska kameran på min mobiltelefon skulle jag kunna bifoga ett foto med \"trattpedagogik\" men de lyckas nog inte, tror det före jag ens försökt.
Benga, som du säkert vet gör vi allt lika som de först misslyckats med i Sverige. De håller på med privatskolor, specialprivatisering av högskolor för bättre bemedlade elitungar med. Statliga komunala sjukhus var dess läkare styr patienter för bättre vård till privata sjukhus där de själv är delägare, efter att först ha använt sig av statliga sjukhusets forskning och apparatur.  Kanske det beror på regeringarna vi båda har för tillfället ? Får se hur det hela slutar. För egen del är jag endast en iakttagare var jag än fördriver min tid.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...