Logg inn med Facebook eller Google!

Banne i kirka

Started by Anders, 12. Oct 08, 07:06:41

Previous topic - Next topic

Atle

hmmm, trenger man og være litt opp i åra ?
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

JohnS

Det er egentlig umulig å rangere hva som er \"best\" når det gjelder hva og hvor hver enkelt av oss lar seg engasjere av og bli hekta på.  Vi ser jo at det i forumet også er store forskjeller i holdninger til byer, øyer, øygrupper og landsdeler internt i Hellas blant medlemmene.

Det blir som å diskutere hva som er mest givende og høyverdig av kryssordløsning, hardangersøm eller toraderspill som hobby.   Det er vanskelig nok å skjønne hvorfor egne preferanser er som de er, om man ikke skal sette dem opp mot andres også, selv om det er fristende av og til.   :blackeye:

Jeg kjenner voksne, vettuge mennesker som hver sommer de siste ca. ti årene har dratt tre uker til Bulgaria, bor på det samme rommet på det samme hotellet, og ikke kan tenke seg noe annet, og de sier selv at de ikke kan forklare hvorfor i det hele tatt  Og dette er folk som har reist mye før, i opptil de fleste verdensdeler.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

JohnS

Quote from: \"Atle\"hmmm, trenger man og være litt opp i åra ?

Når er man \"oppe i åra\"?   Er det ikke slik at folk er oppe i åra når de er et par år eldre enn det vi er selv? :drunken:
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Atle

Quote from: \"JohnS\"
Quote from: \"Atle\"hmmm, trenger man og være litt opp i åra ?

Når er man \"oppe i åra\"?   Er det ikke slik at folk er oppe i åra når de er et par år eldre enn det vi er selv? :drunken:

Vil nå tro en er hva en føler seg, alder er egentligt bare et tall og fordi om en er 70 så trenger en vel ikke oppføre seg som en er 70 ?
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

xristina

Jeg skrev bare hva jeg selv følte angående Kanariøyene, og enn så lenge har jeg ikke noe behov for å reise bort når vinteren er her. Det holder å drømme seg bort og vite at en ferie i Hellas venter når sommeren kommer. Men jeg forstår de som sliter her hjemme i de tøffeste månedene, og derfor \"stikker\" når det er som verst, og da er jo disse øyene et godt alternativ. Og de er litt oppe i åra. Da tenker jeg 70+.

Selv vil jeg nok heller vurdere Kypros når dette behovet melder seg. Kan tenkes at jeg ikke må vente til 70+ for det... :-)

Men det er det som er så bra med å bo her vi bor; vi kan stort sett gjøre det vi selv ønsker og har mulighet til!

Sjøløve

Det ene reisemålet utelukker jo ikke det andre.  
Det kommer jo an på hva man søker.  Jeg har funnet noe i Hellas som tiltaler meg veldig, derfor fortsetter jeg å reise dit gang etter gang.
Likevel drar jeg gjerne andre steder også, og opplever kanskje noe annet der enn hva jeg gjør i Hellas.
Var f.eks i Bretagne i Nord-Frankrike i sommer - flotte naturopplevelser i form av en imponerende rosa granittkyst - Côtes d\' Armor.  Og like flotte kulinariske opplevelser i form av dampende nykokte blåskjell med forskjellige smakstilsetninger - mmmmm.
Jeg har aldri vært i Spania, så jeg kan ikke uttale meg når det gjelder opplevelser der.  Har kun vært på Kanariøyene, de eneste opplevelsene derfra var en følelse av tilfredshet forbundet med å slippe unna norsk vinter ei uke eller to.
(Kanskje bortsett fra Fuerteventura hvor de uendelige gyllengule strendene faktisk var en flott naturopplevelse).
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Anders

Nei, enig i at det ene ikke utelukker det andre. Og det var ikke meningen å starte noen sånn voldsom debatt om hva/hvor som er best, eller sånn. Jeg var bare ute etter opplevelser og relasjoner. Frankrike har jeg et litt \"anstrengt\" forhold til, men det skyldes språket, og er derfor min egen skyld. Italia har jeg bare vært innom med bil noen ganger, men fått med meg at det skal godt gjøres å unngå god mat der :-)
Og \"oppe i åra\" er til enhver tid noen år eldre enn meg, ja :-)
Så får vi se nårtid jeg må revurdere den tanken...
Og det er ingenting galt med Kanariøyene. Praktfullt klima året rundt. Mitt problem der er at de har gjort dem til turistmaskiner som man skal være ganske \"uten alternativ\" for å sette pris på. Har riktignok ikke vært der på åtte år, men det har altså sine årsaker.
Selv har jeg fått mer og mer sansen for det spanske fastlandet, både sommer og vinter. Den stemningen og behandlingen vi opplevde på en tapas-bar i Granada tåler sammenligning med det meste. Naturen der i Sierra Nevada likeså. Og etter flere turer opp gjennom Pyreneene så vet jeg at den norske fjellheimen har sine konkurrenter.
Ellers syns jeg både Sveits og Østerrike har mye bra å by på, selv om det kanskje koster mer enn det smaker. Vi var noen ganger i det gamle Jugoslavia før det smalt, det er også noe som frister.
Det betyr vel at reising og opplevelser er en prioritet her... nesten samme hvor, bare det er et avbrekk og inneholder noe interessant. Men Hellas og øyene har jo en spesiell plass i sjelen da...:-)

Marit

Eneste erfaringen jeg har med Spania er Gran Canaria, og etter at jeg fant ut at det finnes noe som heter Hellas, har jeg ikke vært verken på Kanariøyene eller Spania ellers.

Eneste grunnen til at jeg prioriterer Hellas først er at jeg verken har penger eller ferie nok til å reise dit jeg vil (dvs det meste av verden).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

polyanna

Quote from: \"Anders\":-)
Hadde ikke tenkt å kuppe forumet, eller noe sånt... ville bare høre om folk sine erfaringer histen og pisten :-)
QuoteOg det er jo bare så flott, Anders. Du etterspør info og andres erfaringer.
Håper ikke du tolket svaret mitt som negativt, det var tvertimot. Og kanskje litt, ved ettertanke, med skråblikk til mange grekofiles hårsårhet om det sies noe pent om andre land eller feriesteder.

Jeg synes det er flott at du gjør dette til et tema. Har selv reist lite i Spania, har eks. ikke særlig positiv oppfatning av Kanari om en sammenligner med Hellas og øylivet - men fastlandet Spania er annerledes. For meg. Eks. synes jeg maten er bedre. Men det er lettere å komme i kontakt med lokalbefolkningen i Hellas, såfremt en snakker om de små øyene og loffelivet. Kanskje fordi så mange i Hellas behersker engelsk. Selv kan jeg knote meg frem på flere språk, men knoting er rett ord. Da begrenses kommunikasjonen.

Skulle gjerne vært en tur til Valencia. Italia med; mitt \'andre hjemland\'. Innbiller meg at eks. Toscana/Liguria og Valencia ikke er så veldig forskjellig. Men det er en annen sak.

Du har jo opplagt reist mer i Hellas enn de fleste - i hvert fall på dette forumet - og har sikkert en god del å bidra med i en sammenligning her. For forskjeller finnes jo. - Skriv gjerne mer, dette er interessant. Hva med Tyrkia - noen som kan fortelle??

Anders

Quote from: \"polyanna\"
Quote from: \"Anders\":-)
Hadde ikke tenkt å kuppe forumet, eller noe sånt... ville bare høre om folk sine erfaringer histen og pisten :-)

Og det er jo bare så flott, Anders. Du etterspør info og andres erfaringer.
Håper ikke du tolket svaret mitt som negativt, det var tvertimot. Og kanskje litt, ved ettertanke, med skråblikk til mange grekofiles hårsårhet om det sies noe pent om andre land eller feriesteder.

Jeg synes det er flott at du gjør dette til et tema. Har selv reist lite i Spania, har eks. ikke særlig positiv oppfatning av Kanari om en sammenligner med Hellas og øylivet - men fastlandet Spania er annerledes. For meg. Eks. synes jeg maten er bedre. Men det er lettere å komme i kontakt med lokalbefolkningen i Hellas, såfremt en snakker om de små øyene og loffelivet. Kanskje fordi så mange i Hellas behersker engelsk. Selv kan jeg knote meg frem på flere språk, men knoting er rett ord. Da begrenses kommunikasjonen.

Skulle gjerne vært en tur til Valencia. Italia med; mitt \'andre hjemland\'. Innbiller meg at eks. Toscana/Liguria og Valencia ikke er så veldig forskjellig. Men det er en annen sak.

Du har jo opplagt reist mer i Hellas enn de fleste - i hvert fall på dette forumet - og har sikkert en god del å bidra med i en sammenligning her. For forskjeller finnes jo. - Skriv gjerne mer, dette er interessant. Hva med Tyrkia - noen som kan fortelle??

Er en naiv optimist av natur, så det er svært sjelden jeg oppfatter noe som negativt :-)
Og så lenge man diskuterer slikt i \"alt annet\"-tråden, så tråkker man vel ikke på så mange tær?
Er garantert mange her inne som har besøkt Hellas mye mer- og i adskillig flere år- enn meg. Og jeg har jo stort sett holdt meg til \"melkeruten\" i Kykladene, så å påberope meg noen \"allmen\" kunnskap om landet blir helt feil. Jeg har jo aldri besøkt Dodekanesene, engang! (selv om altså Astypalea ved en \"teknisk\" finurlighet hører der til)
Tyrkia har liksom aldri lokket noe særlig. Vet om mange i min omgangskrets som reiser dit år etter år og mener det er svært bra, men så blir jeg litt skeptisk når det er det eneste landet de besøker UTENOM kanariøyene... :-)
Har aldri vært inne i Valencia, men sånn rent landskapsmessig synes jeg ikke det virker så veldig \"italiensk\". Ganske flatt rundt byen iallfall.
Er ikke Toscana mere sånn rullende åser og fjell da?
Hadde en drøy ferieuke i Madrid for en del år siden, og det var en spennende opplevelse. Så stor og så hastig, men likevel så proppfull av kultur og historie.

Barbro

Anders!Nå står Dodekanesene for tur,ikke sant?Fantastisk øygruppe,trust me :colors: !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Anders

Milos først :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....