Logg inn med Facebook eller Google!

Språkkurs i Athen på vinterstid?

Started by Eline, 01. Oct 08, 08:40:21

Previous topic - Next topic

Eline

Hei alle sammen, Eline heter jeg og er ny på forum, men har vært gjest her inne i et års tid nå.

Jeg flytter til Athen nå i mnd skiftet november/desember, og lurer på om dere vet om noen som holder språkkurs i gresk på vinterstid? Jeg vet at det norske instituttet i Athen har et sommerkurs, men da er jeg dessverre (?) på Kreta og jobber.. Så jeg trenger å finne noe som går på vinterstid når jeg har fri.

Setter stor pris på tips og forslag!
Mvh. Eline

Tommy

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Måne

Jeg vil på det sterkeste anbefale greskkursene på Athens Centre. De er ikke spesielt billige, men det er små grupper, veldig bra organisert, fantastiske lærere som kan faget sitt og har masse kunnskaper om det greske språket og kulturen utover det. Studentene her er veldig seriøse (dog var det mange som ikke hadde tid til å gjøre oppgaver hjemme etterhvert som man kom videre i kurset), og mange av dem er over 25 år. Dette gjør også at de ikke holder mye kontakt utenfor kurset.

Ellers har jeg også fulgte greskkurset på University of Athens, men der har de veldig store klasser, og en veldig gresk holdning til ting, mao. mange av studentene er veldig unge (18 år og oppover, lærer seg gresk for å gå på gresk universitet), de kommer for sent til klassen, mye støy, mobiltelefoner osv. Kurset i segselv er bra hvis du kan ignorere dette, noe jeg ikke hadde noen problemer med, mens min norske venninne syntes var veldig vanskelig. Her får du bedre kontakt med andre etter skoletid, hvis du ønsker å bli kjent med folk.

Ei venninne av meg valgte et kurs som gikk litt saktere fram, og hun følte hadde mer personlig oppfølging. Hun var veldig fornøyd med OMILO greek courses men det skal sies at dette kurset ligger i Maroussi, som ikke er i sentrum av Aten. Det er alikevel veldig enkelt å ta metroen til Maroussi, og Maroussi er et kjempetrivelig område som det er greit å orientere seg i. De fleste av de som gikk på dette kurset gjorde det fordi de hadde lyst til å lære seg gresk i egen fart, og mange av dem var gift med grekere (eller bodde sammen med gresk kjæreste) og hadde nettopp flyttet til Hellas. Jeg ser også at disse tilbyr intensivkurs, og vil egentlig anbefale dette hvis du har tid å sette av til å lære deg gresk kjapt og ordentlig ;)

Og sist, men ikke minst, har jeg ei russisk venninne som først gikk på Athens Centre, men syntes det var for krevende med intensivkurs der etter det første året, og skiftet til Hellenic American Union. Hun var veldig fornøyd med opplegget her, og syntes det var seriøst og strukturert, men med mindre vekt på egenstudier og at de gikk litt saktere frem. De fleste av de som studerte her gjorde det i forbindelse med jobb.

Bare spør hvis du lurer på noe mer =)

marjana

Måne, her kom du med mange, gode forslag!

Jeg selv har gitt litt opp med kurs og sånn, men lærte faktisk en del av å være sammen med Christos på tre år. Han kan mye mer gresk enn meg, selvfølgelig, og vi måtte jo kommunisere. Han var litt oppgitt over meg likevel; så treig i å snakke/svare på gresk! Og ender alltid opp med å snakke engelsk.

På Syros har de greskkurs for utlendinger, og det er gratis.
Basiskurs for de som vil bo og jobbe der. Mange av mine venner tar kurs der, men de fleste faller av kurset fordi damen som holder kurset går altfor fort frem, synes de. Og de fra Europa som har slått seg ned på Syros klarer seg bra med engelsk og litt dårlig gresk.

Er det blitt obligatorisk å lære gresk for å få oppholdstillatelse nå, forresten? Leste i Athens News at 3. lands innvandrere må gjennom grekkurs for å få permanent oppholdstillatelse. Det gjelder da selvfølgelig ikke oss fra vesten med EU og sånn.

Vil vel tro at gresk for innvandrere-kurs finnes overalt, gratis.

En venninne tok privattimer i gresk i sommer og betalte 30 euro pr time, men det kreves at du gjør lekser hver dag. Hun gjorde ikke det, og lærte vel kun å lese høyt fra læreboka.

Men stå på! Gresk er \"poli diskolo\", og det beste er vel bare å være i Hellas og lære mens du er der?
Glika i zoi

Måne

Quote from: \"marjana\"Vil vel tro at gresk for innvandrere-kurs finnes overalt, gratis.

Ja, det finnes gratiskkurs for innvandrere. Jeg har vært litt skeptisk til disse i Aten, da jeg ikke har hørt så mye bra om kurset fra en venn. Men du kan jo sjekke opp selv, Eline :)

Nå husker jeg ikke helt hvem som holder disse kursene, men det er stadig vekk reklame for dem i Athens News. Når januar kommer vil du også finne en del reklamer for andre språkkurs i Athens News, for da starter de \"på\'n igjen\".

Måne

Eller så finner man en del info om andre kurs på forthnet.gr

Eline

Tusen, tusen takk for mange tips dere! Setter ufattelig stor pris på det! Skal sette meg ned å se litt gjennom de forskjellige linkene dere har lagt ut her, så får vi se hvilket kurs jeg velger tilslutt.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...