Logg inn med Facebook eller Google!

Nytt fotoapparat

Started by Mixelite, 17. Sep 08, 06:53:26

Previous topic - Next topic

Mixelite

:cheers:  Endelig har jeg fått Panasonic tz5 i hus og det er alt jeg forventet at det skulle være og mere til!

Intelligent autofokus-funksjonen er genial. Ikke perfekt, men likevel genial. Kameraet bytter mellom landskap, portrett, makro... alt ettersom hva det mener er rette innstillingen i forhold til det man har i søkeren.

Jeg visste at jeg har savnet kort nærgrense og laaang zoom etter at det gamle apparatet mitt døde, men jeg visste ikke hvor mye jeg savnet funksjonene, før jeg fikk kameraet i hus! Å for en fryd :-)

Nå kryper og kravler jeg rundt og knipser i vilden sky. Jeg blir nok aldri noen naturfotograf, for jeg er ikke tålmodig nok(dumme trær som beveger seg i vinden), men moro er det lell ;-)

Her er noen knips. Jeg har tatt en mengde blomster og ting og tang også, men dette er de bildene jeg likte best, bortsett fra \"telefonkiosken\". Den tok jeg med mer fordi den er et stort stykke historie enn fordi jeg ble så fornøyd med bildet.

Jeg har ikke gjort noe med bildene annet enn å redusere størrelsen. Tenkte jeg skulle la dem stå som de er for å vise hva kameraet produserer. Ideellt sett ville jeg har brukt litt sharpen på dem, i det minste.

Fortøyningspåle av nyere dato


Fortøyningspåle fra seilskutetiden


\"Telefonkiosk\" fra krigens dager
- Tyskerne hadde et utkikkspunkt i en gammel loshytte og hadde strukket telefonkabel mellom dette og denne bua.

xristina

Gratulerer med nytt kamera, Mix! Moro med nytt leketøy!

Mixelite

Quote from: \"xristina\"Gratulerer med nytt kamera, Mix! Moro med nytt leketøy!

Takk takk :) Ekstrabonus var at det er overraskende mye mindre enn tz1 som jeg hadde fra før. Det hadde jeg ikke ventet etter å ha lest spesifikasjonene på forhånd. Jeg må rett og slett ut og kjøpe meg en mye mindre fotoveske :-D

Katta

Grattis Mix! Ser ut som om det blir veldig bra bilder.

Riitta

Grattis Mix till nya kameran :bom: Det ser ut och fungera bra :cyclopsani:

Riitta

bengalow

Det var ett gott köp, som jag kan se från den svenska Fotoguiden. Den har nästan \"allt\"! Stort grattis, och lycka till med fotgraferandet, Mix!!! Nu hoppas vi att det kommer mpnga bilder efterhand!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Quote from: \"Katta\"Grattis Mix! Ser ut som om det blir veldig bra bilder.

Takktakk. Kameraet vant nettopp en Eisa-premie som årets kompaktkamera, så jeg er ikke alene om å være fornøyd med det :-D

Mixelite

Quote from: \"Riitta\"Grattis Mix till nya kameran :bom: Det ser ut och fungera bra :cyclopsani:

Riitta

Takk for det Riitta. Jeg kan vel ikke skylde på kameraet hvis det går galt med bildene...

Katta

Er det bare skjerm, eller er det også søker på kameraet ditt? Blir så plaget med å se hva jeg tar bilde av i sollys......

Mixelite

Quote from: \"bengalow\"Det var ett gott köp, som jag kan se från den svenska Fotoguiden. Den har nästan \"allt\"! Stort grattis, och lycka till med fotgraferandet, Mix!!! Nu hoppas vi att det kommer mpnga bilder efterhand!
Akkjah, det blir jo en stund til jeg får testet det på gresk jord da, men jeg kan godt poste flere bilder av blader og høst ;-)

Det er ganske moro å gå rundt med kameraet og ikke tenke annet enn en ting; Første leksjon i fotokurset jeg postet en link til for en stund siden. Det går ganske bra, selv om jeg måtte snu et bilde opp ned i går for å få det til å passe inn med regelen om å lage linjer som trekker blikket innover i bildet  :clown:

operafantomet

Gratulerer med nytt kamera! Er på jakt etter nytt i disse dager selv (mitt trofaste, gamle fikk seg en trøkk på Chios i sommer), så det er så gøy å lese om andres erfaringer.

Hvor mange lapper måtte du ut med? :P (trenger ikke å svare, altså)

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Mixelite

Quote from: \"Katta\"Er det bare skjerm, eller er det også søker på kameraet ditt? Blir så plaget med å se hva jeg tar bilde av i sollys......

Det er ikke søker, men jeg har aldri opplevd sollys som noe problem med tz1 og regner ikke med at det blir noe problem her heller. Og så er det diiger skjerm på det, hele 3\". Skjermen kan også justeres slik at man ser krystallklart på den hvis man holder kameraet høyt over hodet for å knipse over hodet på noen :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...