Logg inn med Facebook eller Google!

Hva krøp ut?

Started by Anne, 31. Jul 08, 11:39:29

Previous topic - Next topic

Anne

Er det noen som vet hva som krøp ut av dette uhyggelige hylster. Hylsteret var ca. 3cm. langt med hull i ryggen. Det var mange av dem og dette skjedde om natten. De satt fast på de tynne ledningene til den automatiske vanningen vår på Skiathos.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

xristina

Å fy og fy!!! Har ingen anelse om hva det er, men det ser vemmelig ut...

Torill

Skulle ikke forundre meg om det ble til en vakker sommerfugl :blackeye:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Tommy

Det var en ful rackare  :lol:  , ser ut som nån sorts kräftdjur ? med dom klorna, en skorpionsläkting ???? Mikroskorpio  :bom:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anne

Oj.... og jeg som håpet at du viste det Tommy. Du er alltid så flink til å finne ut ting. Det er kanskje like bra og ikke vite----- eller har noen svaret?
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Tommy

Quote from: \"Anne\"Oj.... og jeg som håpet at du viste det Tommy. Du er alltid så flink til å finne ut ting. Det er kanskje like bra og ikke vite----- eller har noen svaret?

Denna varelse går jag bet på tills vidare Anne, men jag tippar som ovan att svaret finns att finna i kräft- eller skorpionsläktet ???? Kanske jag eller någon annan finner ut det, nu eller i höst, när där lite tristare o gråare väderlek än nu och frestelsen att ägna sig åt annat än forumaktiviteter inte är så stora  :bom:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

AsleP

Jeg tror at dette er restene etter et hamskifte for en kneler.
De skifter ham flere ganger før de blir kjønnsmodne, og finnes i mange varianter.
Spesiellt syns jeg at forbeina har form som hos en kneler.

http://www.imos.no/kneler.htm
AsleP

bengalow

Bönsyrsa på svenska, Mantis religiosa, , det är ett otroligt rovdjur i sin storlek! Honan kan bli upp emot 7,5 cm, hannen däremot  någon/några centimeter mindre.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Det är kanske tur att man inte är en bönsyrsa, i vart fall skulle inte jag vilja vara ett manligt exemplar  :bom:

Bönsyrsor (Mantodea) är en ordning insekter med över 2300 olika arter som är indelade i 16 olika familjer. I Mellaneuropa återfinns enbart en art - bönsyrsa (Mantis religiosa). Hos bönsyrsorna är det främre benparet omvandlat till två effektiva kloförsedda fångstredskap.

Bönsyrsor har fått sitt namn eftersom den position de intar medan de väntar på ett byte påminner om en människa försunken i bön.

Arterna i ordningen är vanligen 4-8 centimeter långa, men arter så små som 1,2 centimeter och så stora som 16 centimeter finns.

Bönsyrsan lever på insekter som den fångar med sina dödliga vapen. Honan är fyra gånger så stor som hannen. En bönsyrsa kan leva uppemot ett år.

Bönsyrsan är känd för att honan äter upp hanen under själva parningsakten, sexuell kannibalism. Detta sker inte alltid, men fenomenet har rätt ofta observerats såväl i fångenskap som ute i naturen. Även sedan honan bitit huvudet av hanen, kan denne slutföra parningsakten.

En gång för länge sedan var det en munk i Kina som såg en liten bönsyrsa slås mot en betydligt större och aggressivare bönsyrsa. Han tittade på dem länge medan de slogs, och hela tiden anföll den större medan den mindre skickligt blockerade attackerna. Efter att den lilla bönsyrsan mirakulöst vunnit striden, började munken att irritera syrsan med ett grässtrå samtidigt som han noterade hur den blockerade och kontrade med grässtrået. Detta formade han sedan under en längre tid om, så att rörelserna passade en människa och kampsporten Tang-Do var född.


http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6nsyrsor
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anne

http://webs.lander.edu/rsfox/rsfoximages3/homopt27L_x550_x_315x.gif

Nå er mysteriet med skallet løst. Jeg sendte mail til Anders Endrestøl i Norsk Entomologisk forening og han fortalte at det var nymfe-huder fra Sikader jeg hadde funnet. Over er det en link til en tegning av \"monsteret\".
Tusen takk til dere trofaste hjelpere her på forumet. :flower:
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

xristina

Nettopp - de er jo ikke så skremmende! :-) Ser verre ut enn det er med andre ord.

Anne

Ja takk og lov Xristina. Det er godt å finne ut at de var helt harmløse for de så skumle ut. Jeg gikk litt lettere i gresset og sjekket hvor jeg satte foten. Tittet litt i krokene før jeg krøp til køys også. Huff!!!
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...