Logg inn med Facebook eller Google!

Ferie/Penger/god eller dårlig råd

Started by Heidrun, 17. Jul 08, 15:22:16

Previous topic - Next topic

Heidrun

Har et lite problem med kona og ferie.
Hun er av den sorten som er vokst opp i trange kår og mener det med ferie er dyrt og ikke bør prioriteres hverken denne sommeren eller neste.
Hun sier at det er så himmla dyrt å reise på ferie til Kreta. Vil heller være hjemme og feriere her mener hun.
Ifølge henne så er dette betyelig billigere å feriere hjemme.
Det er her jeg har problemet mitt. Hvis vi er hjemme i år og neste år igjen så får ikke jeg ladet batteriene til å takle den kalde årstiden som vil komme dette året og neste år. Vi går oppå hverandre og det blir lett krangel i så måte. Å være hjemme er dyrt det også. Betydelig billigere å spise på Kreta fremfor her i Norge.
ferie må vi jo ha her hjemme også.
Her trenger jeg litt hjelp av dere. Er det å være hjemme billigere enn å reise på ferie til Kreta. Vil ikkke det å ta seg råd til en ferie være balsam for  sjelen og sørge for at hverdagen går lettere når man faktisk har ladet opp batteriene på et sted som er en avveksling i forhold til det å være hjemme.
Jeg er av den oppfatning at det å være hjemme ikke vil føre til at man har ferie , men bare fri fra jobben. Hjemme så blir det til at an jobber på huset og er faktisk like sliten etter denne ferien som man ville være uten denne ferien hjemme
Yamas til livet og til

Mixelite

Vi er hjemme i år og det er betydelig billigere enn å være på ferie! Ellers hadde vi ikke vært her ;-) Altså, det er billigere å spise der nede, men man skal jo ned også! Nå er det vel litt rimeligere å kjøpe flybilletter til Kreta enn det er til Chios, så regnestykket er kanskje litt annerledes for dere.

Torill

Det der kan ikke være lett Heidrun. Det er vel ingen tvil om at en Hellasreise tærer godt på lommeboken :blackeye: Jeg har da merket det gitt. Man koser seg jo litt ekstra når man er på tur gjerne. Forstår dere begge to egentlig. Jeg er jo helt nyfrelst grekofil,og sparer bevisst til minst en tur i året. Det går faktisk an,om man har en sådær stabil økonomi :cheese: Men jeg skjønner problemet ditt. Blir dere hjemme kommer du til å være sur,og drar dere til Hellas kommer kanskje hun til å være sur der nede :cyclops: Huff. Kan ikke være hyggelig å være på tur med en misfornøyd ektefelle heller :cheese: Nei dette var vanskelig!
Lykke til :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Anders

Spørs hvordan man regner da...?
Kan alt betales med kronasje?
Bruker heller ti-tusen ekstra i september, enn å slite rundt i \"guts\"-kjelleren hele januar.
Det er ikke et \"must\" for meg å reise ut av landet på ferie, men det gir meg et adskillig bedre utgangspunkt for å komme meg gjennom vinteren med humøret i behold. Norge er både vakkert og velfungerende, men som ferieland står det ikke på min liste. Det blir som du sier Heidrun... bare fri fra jobben. Og i min private situasjon hadde det blitt veldig mye jobbing også... jeg MÅ reise vekk for å unnslippe.
Selvfølgelig har det hendt at jeg/vi har stått over ferieturer av økonomiske årsaker, når vi har hatt ett eller annet \"større\" prosjekt på gang her hjemme. Men det kommer neppe til å skje igjen... avbrekket fra hverdagen og opplevelsen av noe nytt og spennende er så viktig at det er de hjemlige prosjekter som heretter må innrette seg.
Ferie er vel \"dyrt\" uansett hvor man tilbringer den? I Norge er den GARANTERT dyrere enn de fleste andre land her i verden (hvis man ikke holder seg rundt heimen eller bare besøker familie da!)
Jeg jobber heller dobbelt i vintermånedene enn å stå over noen uker i Hellas... eller hvor man enn måtte ønske seg. Solen og varmen vil jeg ha, uansett. Og ikke minst...gledene og forventningene i tiden FØR man drar avgårde... og så alle de herlige minnene etterpå. Blir kjapt et halvår i lykkerus, det :-)

Mixelite

Heidrun, det går jo an å gjøre det på en annen måte også? Du ferierer der, hun ferierer hjemme. Det er ingen lov som sier at ektefeller MÅ feriere på samme sted. Noen ganger er det kanskje kjekt å treffes igjen med fulladede batterier også :)

Torill

Quote from: \"Mixelite\"Heidrun, det går jo an å gjøre det på en annen måte også? Du ferierer der, hun ferierer hjemme. Det er ingen lov som sier at ektefeller MÅ feriere på samme sted. Noen ganger er det kanskje kjekt å treffes igjen med fulladede batterier også :)
Godt poeng Mixelite,men det er ikke alltid så lett å få til det heller :blackeye: Men det er jo flere som gjør det på den måten. Magnolia får det jo til :flower: Selv vil jeg nå helst ha med gubben da :cheers:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Anders

Quote from: \"Mixelite\"Heidrun, det går jo an å gjøre det på en annen måte også? Du ferierer der, hun ferierer hjemme. Det er ingen lov som sier at ektefeller MÅ feriere på samme sted. Noen ganger er det kanskje kjekt å treffes igjen med fulladede batterier også :)

Som jeg skulle sagt det selv!!!
Vi har MINST en uke hvert år på våre egne ferieturer, uavhengig av hverandre. Det gir utrolig mye tilbake i ulikt erfaringsgrunnlag.

brit

Her i gåtden kan vi ikke tenke oss å feriere hver for oss.
Men turer til Hellas koster selvfølgelig! Men trekk fra det du ville brukt i samme tidspunkt hjemme. Det er en prioriteringssak....jeg vil heller spise grøt resten av året enn å unvære en tur til Hellas.

Men det går an å gjøre det kjempebillig hvis du har is i magen og venter på Ving \"Happy Hour\" eller restplass i siste liten.
Ferie hjemme er liksom ikke ordentlig ferie.
LYKKE TIL!

polyanna

Quote from: \"brit\"---
Ferie hjemme er liksom ikke ordentlig ferie.
LYKKE TIL!

Enig. Men om man ikke har pengene som skal til, eller velger å leve på forskudd, så kan ferie hjemme bety en bedre høst/vinter. Dvs. redusert bekymring for hvordan man skal få betalt regningene. Trygghetsfaktoren kan bety mer enn opplevelsesfaktoren noen ganger. Og det å \'leve på grøt\', det er jo enklere om man ikke har barn som trenger skikkelig kost. Eller en partner som prioriterer annerledes. - Det har hendt at ferien har blitt \' å bare ha fri fra jobben\' - med husmaling etc. Samtidig har det vært mulig å krydre den tiden, bl.a. med turer ved hav og i marka, med medbragt niste, uten utgiftene en hellas-ferie innebærer. For her hjemme spiser man vanligvis ikke på restaurant hver dag, eller går ut for drinker eller hva det skal være om kvelden. Om man simpelthen \'holder seg til huset\', hygger seg med det som finnes i nærheten, det kan ha sin verdi. - For meg ville det neppe vært en god løsning med ferie hver for seg - en i feriemodus i Hellas og en med grøten og barna hjemme. Huttetu hva vinteren da kan medbringe....It takes two to tango.

Men man er forskjellige.

Mixelite

Men hvis utfartstrangen er ulik Polyanna, så synes jeg det er en god løsning at en drar og en blir hjemme.

Hvis den som blir hjemme ønsker det, selvølgelig! Ikke noe \"hasta-lavista-baby, nå drar iallfall jeg!\" Betingelsen må jo være at begge gjør det de har mest lyst til, ikke at den andre sitter hjemme og griner fordi haun ikke fikk være med på tur!

Marit

Jeg ville blitt temmlig uttafor om jeg ikke kunne reise til Hellas (som da er mitt ferieland), men så sparer jeg da også penger slik at jeg har råd til denne turen.

Nå synes jeg ikke det går helt frem fra innlegget til Heidrun om det er så at de egentlig ikke har råd til å ta en tur, eller om det bare er den ene part som synes det er dyrt å reise bort i ferien. Jeg kunne alltids valgt å alltid være hjemme og aldri reise bort i ferien - da hadde jeg \"spart\" penger. Men, om jeg hadde hatt det bedre med penger på bok eller mer materielle ting er jeg nå ikke så sikker på.

(Nå er det en helt annet sak om en ikke har penger, men nå var det egentlig ikke slik jeg oppfattet innlegget til Heidrum).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Mixelite

Quote from: \"Marit\"Men, om jeg hadde hatt det bedre med penger på bok eller mer materielle ting er jeg nå ikke så sikker på.


Enig med du i det Marit. Vi har hatt garasje stående i flere år uten porter fordi vi heller reiste. Vi har delvis nedarvede møbler(når man er så heldig å ha noen i familien som bytter dann og vann, er ikke det noe problem), vi spiser ikke ute annet enn på ferie, går nesten aldri på kino(latskap og lang vei) og har det helt utmerket med det :-D Heller det, enn å ikke reise på ferie.

Bortsett fra i år da. Tilbygg med nytt kjøkken og konfirmasjon gjorde kål på feriebudsjettet for i år, men det er helt ok. Jeg stooortrives med \"mitt\" nye kjøkken og poden hadde en fin konfirmasjonsdag. Ville ikke ha byttet det i en Chios-tur for alt i verden. -men så har jeg jo vært usedvanlig bortskjemt i år med en tur i mars og en forestående i september, så det skulle bare mangle!

Hvor var jeg? (fælt så avsporet jeg kan være).

Jo! Jeg er enig med fruen til Heidrun også, hvis poenget er å unngå å blakke seg _helt_ for å komme på ferie! Det var vel det vi gjorde, når jeg tenker meg om. Jeg foretrekker å ha bittelitt i bakhånd(hvis vaskemaskinen ryker og slike dusteting) heller enn å ha helt bunnskrapt kasse og stå og telle kroner i butikken! man skal leve de andre 50 ukene av året også, er min filosofi.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...