Logg inn med Facebook eller Google!

Sommarbildhälsning från södra Sverige

Started by Tommy, 04. Jul 08, 12:45:56

Previous topic - Next topic

ROLLE

Härrliga sommarbilder av mästerfotografen Tommy !! Rödingarna på bilden han bifogat är regnbågsforell, men de matas ju med samma foder så smaken är densamma ? De va som fan, säkert en Petterson av extra fin kondition, nypolerad mahogny, prexis sån som man endast kan drömma om, men ej har råd och tid att underhålla som persionär. Grodorna på bilden är verkligen lyckade, och får mej att tänka på sagan om \"grodkyssen\", kanske någon vacker prinsessa gömmer sig bakom grodan ? PS: Då jag ej själv fotograferar, får jag skicka en sommarhälsning från Helsingfors.

Tommy

Tack för alla hälsningar o kommentarer, nu har dagen kommit en bit på väg här i Karlstad. Vädret är hyfsat, det vill säj det regnar inte och solen tittar fram emellanåt, så Jag tror jag blir bjuden på en båttur idag med, med Mikkes egen Hedvig :D

Här är lite bilder från gårdagen.

Hej o hå så länge :-)



























\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Oja, ännu en massa fina foton, Mikke kan säkert säga något on denhär gröna farkosten som säkert varit någe extra under sina unga dar, fiskebåt kanske ? Interesserad av vad för maskin den har hur lång den är m.m. En sådan vore fin att äga.

Mikke

Hej Rolle å alla andra!!
Nu har vi prexxist kommit hem efter en älvfärd runt Karlstad...Det tog i runda slängar 3-4 timmar och bränslet räckte fint.Tompan fotade som vanligt, och är ni snälla så kommer dom så småninom här.....Den gröna båten du skriver om, Rolle, heter Norsälven och användes i timmerhanteringen där.Norsälven avvattnar Frykensjöarna och rinner ut i Vänern ett par mil öster om Karlstad.Båten ägs numera av Föreningen Polstjärnan, som har en stor ångbåt, en bogserbåt, Tingvalla och nu också Norsälven.Jag ska reda på vare e för maskin i den, när den e byggd, mått, etc....åt dej, Rolle....One of these days, ok?? :D
Pettersonbåten du skriver om, Rolle, är en av Ivar Kreugers (Tändstickskungen)båtar, hans lustjakt.Döptes till Loris, var ett tag nära att bli upphuggen till brasved, och har många gånger bytt ägare sedan hon byggdes i början av 1900-talet, men har har nu renoverats till ursprungsskick av en träbåtsentusiast.Finns att beskåda i Gustavsberg, utanför Stockholm.

Hälsning från Karlstad /Mikke o Tommy
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

ROLLE

Tjänare Mikke, tack för den informationen som är förstklassig som vanligt. Den gröna farkosten ser fin ut, men kunde ej tro att den användes för timmerflottsbogsering ? Har ej samma skrovform av dessa som vi i Suomi, men allt e ju inte likadant fast jobben de gjör är samma. Krugerbåten ja, såg ett program om dehär gubbarna som restaurerade den. Om jag ej minns fel, så brann exemplar nummer ett och gick upp i rök, det är  väl nybyggen det handlar om, alltså båten på bilden ? Men minnet tryter på månget annat som också hänt, men du som är yngre Mikke kommer säkert med rätt svar,eller hur ?

Tommy

Hej Rolle o alla andra landkrabbor ;-)

Här kommer en kort rapport med sommarhälsningar från Karlstad, efter båt-turen med \"Hedvig\" var vi hem till Mikke o slöade en stund o jag la över lite bilder från dagen till photobucket, därpå var vi över en sväng till Mikkes styvmor o drack kaffe o åt jordgubbar med glass som mor Lisa ( en mycket vital o pigg dam på 91 år ) bjöd på. Nu är vi hemma hos Mikke o taar snart kväll här ety Mikke ska opp tidigt o ta sig till jobb i morgon, o jag ska dra vidare längs vägarna.

( Angående Kreugers båt \"Loris\" Rolle, kan jag förtälla att just den av alla hans båtar byggdes 1913 på hästholmens varv och var nära att bli opphuggen innan ett par träbåtsentusister tog sig an henne och renoverade till originalskick. Hon ligger idag i Gustavsberg på Värmdö, o är man hugad kan man chartra henne för en tur i skärgården. )

Ps. vill du kan jag gräva fram mer info om henne, o Mikke återkommer säkert med mer kunnande om andra fina gamla båtar härifrån Karlstad )

Här är några bilder från dagen, o turen vi tagit på Klarälven och i dess mynning.

Hej o hå, oppå böljan den blå :-)























\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Quote from: \"ROLLE\"Tjänare Mikke, tack för den informationen som är förstklassig som vanligt. Den gröna farkosten ser fin ut, men kunde ej tro att den användes för timmerflottsbogsering ? Har ej samma skrovform av dessa som vi i Suomi, men allt e ju inte likadant fast jobben de gjör är samma. Krugerbåten ja, såg ett program om dehär gubbarna som restaurerade den. Om jag ej minns fel, så brann exemplar nummer ett och gick upp i rök, det är  väl nybyggen det handlar om, alltså båten på bilden ? Men minnet tryter på månget annat som också hänt, men du som är yngre Mikke kommer säkert med rätt svar,eller hur ?

Hej Rolle och andra intresserade!!
Här har du adressen till lite info om Norsälven < http://www.polstjarnan.nu/norsalven.htm  >, sen kan du ju klicka dej runt och  läsa lite om de övriga båtarna.Nyss har dom fått tag i en av Lusten-båtarna, som drog timmersläp i Klarälven, t.ex.....
Mvh,
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

ROLLE

Tick - tack för tipset om polstjärnan. Är det så att jag tappat minnet totalt eller hade Kruger flere båtar , då jag sett ett program om ett nybygge av en liknande båt, då orginalet brann upp men det fanns ritningar på ds. ? Annars är bilderna Tommy tagit fina fast man först får den uppfattningen att ni färdas på land ? Mössan Mikke har hör säkert till den Värmländska nationaldräkten då jag sett en liknande på Nils Ferlin, men minen han har passar ej in i landskapet, man kan  ju iallafall se ljus i slutet av tunneln ?

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Tick - tack för tipset om polstjärnan. Är det så att jag tappat minnet totalt eller hade Kruger flere båtar , då jag sett ett program om ett nybygge av en liknande båt, då orginalet brann upp men det fanns ritningar på ds. ? Annars är bilderna Tommy tagit fina fast man först får den uppfattningen att ni färdas på land ? Mössan Mikke har hör säkert till den Värmländska nationaldräkten då jag sett en liknande på Nils Ferlin, men minen han har passar ej in i landskapet, man kan  ju iallafall se ljus i slutet av tunneln ?

Ha ha ha, ibland färdades vi i vart fall under land..... om dock ikke på :D

Jooo kreuger hade ett antal andra båtar han lät bygga, där ibland ett fartvidunder som hette \"Svalan\", och jag tror det är den båten du tänker på Rolle, läs mer om \"Svalan\" här : http://www.beckermarinette.se/svalan.html

 Nu är det sängdags här, i morgon ger jag mig iväg söderut igen o har tänkt mig bland annat besöka Husaby Kyrka och området där ikring, där bland annat Guillos roman om tempelriddaren \"Arn\" spelats in till film.

Om det nu inte störtregnar o är allt för blött o jäkligt, risken finns  :bom:

Hej o hå :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Hei gutter. Flotte bilder fra sommer-Sverige i sol og regn, Tommy. Kos dere videre :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Mikke

....Tommy kom iväg i regnet vid sju-tiden i morse och vi följdes åt till motorvägen....så nu puttrar han genom Kristinehamn på väg neråt Vänerns östra strand.....:D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

....ännu haver intet liffstecken hörts från unser Tompan på hojen....antingen har han fått vatten i feletonen eller också har han kört på utan att stanna å e kanske i detta nu på väg in i Malmoe....:D
Jag skickade ett sms under dan till hömmen iallefall....
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...