Logg inn med Facebook eller Google!

Vår vid Öresund. Text o Bilder.

Started by Tommy, 19. Apr 08, 18:31:57

Previous topic - Next topic

Tommy

Jag var idag ute åkte omkring längs vägarna i det vackra vårvädret och stannade till en stund norr om Landskrona, vid Glumslövs backar o Hilleshögs dalar, ett vackert område som delvis är ett natur-reservat, en av mina favoritplatser på den skånska landsbygden, en juvel vill jag kalla det :-) Har så klart fotoferat en del därifrån, bilder som jag gärna vill visa er. Och skryta lite över vilken härlig ände av norden skåne är. Först lite information om området, det kommer här ;

Hilleshögs Dalar

Hilleshögs Dalar är ett naturreservat som ligger söder om Glumslöv, mellan Landskronavägen och Öresund. Dalarna ligger inte i Glumslövs Socken men är en attraktion i direkt anslutning. Dalarna är formade av inlandsisen och har en landform som bara finns här och på Hven. Dalarna används idag som betesmark till kor och är lätttilgängliga för besökare.

Den som passerat mellan Landskrona och Helsingborg har inte kunnat undgå den sköna åsynen av Hilleshögs dalars mjukt rundade kullar och bortom dem ön Ven ett stycke ut i Öresund.

Hilleshögs dalar är mera känd som Glumslövs backar och ett av de vackraste partierna i landet. Området har varit uppodlat men täcks nu till största delen av beteshagar. Längst ner mot Öresund stupar landskapet brant i havet. Där kan man finna den sällsynta Klintsnyltroten och se Backsvalorna häcka i rasbranterna.

Den som vill besöka det vackra naturreservatet kan få se att Hilleshögs dalar uppvisar en landformstyp som, med undantag för vissa delar av Ven, saknar sin motsvarighet i Sverige.

Här finns också ett flertal fornminnen som visar att även våra förfäder lärde sig uppskatta detta område. Till exempel Örenäs gånggrift som är från yngre stenåldern, ca 4200-1800 f.kr

Glumslöv

Det sägs att Glumslöv socken har fått sitt namn efter en bondehövding vid namn Glum eller Glom och som kanske är begravd i någon av traktens ättehögar. Efterleden -löv betyder arv och är en av de äldsta namnformerna med anor från järnåldern.















Ven eller Hven med den gamla stavningen som många av öns invånare vill hålla fast vid , syns i bakgrunden på fler av bilderna är speciell efter svenska förhållanden, och är absolut värd ett besök, båtar går från Landskrona.



Ven är känd för den branta kusten Backafall.
Den danske vetenskapsmannen Tycho Brahe byggde på 1500-talet sitt slott Uranienborg och sitt observatorium Stjerneborg ungefär mitt på ön. På Ven ligger även S:t Ibbs kyrka. Med sin vinodling, sitt durumvete och Backafalls rosa malvor är det lätt att tro att detta är en liten medelhavsö som slitit sig loss och drivit till nordligare vatten

Backafall, namn på abrasionsbranterna på södra Ven i Öresund, mellan Kyrkbacken och Bäckviken. Branterna skapas genom att havet och vågor nöter ner land genom erosion.





Ön har kallats \"Pärlan i Öresund\" och är ett populärt turistmål, känd inte minst genom Gabriel Jönssons dikt \"Vid vakten\", som börjar med orden \"Flicka från Backafall...\" och är tonsatt av trubaduren Gunnar Turesson

Lyssna på sången här :


Flicka från Backafall
 
Flicka från Backafall, briggen Tre Bröder, kryssar ikväll i Karibiska sjön.

Medan en landvind från kustern i söder, stryker som sunnan där hemma kring ön.

Luften är kryddad av tusende salvor, men jag ger bort dem var endaste en.

Mot att få vandra bland Backafalls malvor,

- allt medan månen går vakt över Hven.

Vänta mej inte till sommaren Ellen, då skall jag ännu ha linjen i norr.

Men när du står invid kyrkan om kvällen, tänk då att jag är en yr ollonborr, som utan lov tar en törn mot din tinning, och
 
- medan du med små händerna slår

- letar sej ner under bluslivets linning,

- allt medan månen i malvorna går.

Känn att inkräktaren bara vill veta, om dina bröst är som malvornas blom.

Var gång du känner min tanke vill leta, hem från sin vakt vid mesanseglets blom.

Känn att det blott är din gosse som sänder hälsningen att han som bärgad kapten, landar en gång under Backafalls stränder,

- allt medan månen går vakt över Hven.


















Med Vårliga Hälsningar Från Skåne

:-) Tommy

( p.s det mesta av texten har jag knyckt på nätet med hjälp av google  :bom:  )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Sjøløve

Å, så fine vårbilder du deler med oss, Tommy.
Skåne er vakkert, det skal være visst :flower:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Riitta

Härliga bilder och lite ny kunskap som vanligt Tommy :bom:
Vissa bilder fick mig och tänka på Skottland eller Irland :cyclopsani:
(Fast jag har aldrig varit där :colors: )

Riitta

Ole

Vakre bilder! Nydelige farger!

ROLLE

Blir nostalgiskt med sången och texten av flickan från backafall. Vill minnas att det finns en film som jag sett  för mycket länge sen om flickan ? Sådant vackert landskap, har kört där nånstans förra sommaren på väg till Öresundsbron. Det finns nog inget som är så vackert som ett nordiskt sommarlandskap, inte ens våren eller hösten i Hellas går upp mot detta som vi fick se på bilderna, den är bara så kort . Tack skall du ha Tommy !

ROLLE

Quote from: \"Riitta\"Härliga bilder och lite ny kunskap som vanligt Tommy :bom:
Vissa bilder fick mig och tänka på Skottland eller Irland :cyclopsani:
(Fast jag har aldrig varit där :colors: )

Riitta
Olisit kertonut että Suomessa on samanlaisia maisemia vaikka millä mitalla, mutta ei ole kuvia näyttää. Kauniitahan Skoonelaiset maisemat ovat kieltämättä.

-POE-

Fantastiska bilder, måste vara en Pentax.

//PO  :drunken:
//PO

Tommy

Ha ha ha, jo så klart PO, Pentax gör susen.

Tack för inspel allesamman  :flower:  

Jag tycker också om den sången Rolle, o ett besök på Hven rekommenderas om du har vägarna förbi igen, en väldigt annorlunda nordisk ö. Fast flickan från Backafall finns visst inte kvar längre o inte Gabriel Jönsson heller, frid över hans minne.

Och skåne påminner något om Irland Riitta, det tyckte jag av det jag såg på Irland, kanske mer än det påminner om övriga Sverige ???? till viss del \"osvenskt\" alltså, o ibland kanske också kan liknas vid Holland :-)

Här är några bilder till  ( Pentax var det ja PO  :bom:  )









:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ingrid

Herlige vårbilder, Tommy  :flower:

Athina

Disse bildene er en visuell nytelse. Fantastisk bra, Tommy :flower:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Magnolia

Naar jeg kommer heim, skal jeg virkelig nyte tekst og bilder. Dette var utrolig vakkert og poetisk.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Torill

Nydelig vårbilder Tommy :flower: Er helt enig Skåne er vakkert. Og masse nyttig informasjon også :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...