Logg inn med Facebook eller Google!

Kryssning i västra Medelhavet

Started by bengalow, 18. Apr 08, 16:18:54

Previous topic - Next topic

Torill

Du verden så kreativ du har vært med kameraet Bengalow :cyclops: Og tusen takk for at du deler med oss :cheese: Supre bilder!!!
Ingen kan alt - alle kan noe.

Athina

Jeg er imponert over fotografen. Fantastiske bilder :cheers:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Tjorven

Takk for turen, Bengalow, det var en mangfoldig reise du tok oss med på. Akvariebildene var jo små kunstverk i seg selv. I motsetning til deg, har jeg stor sans for Gaudi, så fint at du tok med litt av hans arkitektur også ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Efter den första kryssningen vi gjorde - Kanarieöarna, Madeira och Agadir/Marrakesh - hade vi fått upp ögonen för denna sortens liv. Den gången beställde vi enkelt hos Fritidsresor/Star Tour, men nu hittade vi inte vad vi ville hos dom, utan gick direkt på www.thomson.uk och beställde privat, endast \"cruise\", som utgick från Palma de Mallorca. Vi skulle alltså flyga ner dit, och genom \"Travellink\" fick biljetter från Köpenhamn via Düsseldorf, med Air Berlin. Hemresan gick med direktflyg med samma bolag. Dom vill jag verkligen rekommendera!!!. Vi passade också på att boka hotell i 5 nätter därnere, för att se oss lite omkring.
Hela baletten, med kryssning, flyg t.o.r. samt hotell gick på 18000,- SEK, vilket jag inte anser vara ett överpris. I kryssningen (928£) ingick mat 24 timmar om dygnet. Vi kunde välja på 3 restauranger ombord. Det som tillkom var drickvaror och utflykter. Räkningen slutade på 575£ när vi skulle debarkera, varav utflykterna 366£. Det var kanske det som jag reagerade på, men herreje så mycket vi fick sett! Vi hade uppgraderat vår kabin till 6:e däck och hade en utomordentlig plats längst fram på fartygen, alldeles under bryggan.

På Thomsons hemsida (se ovan) finns ett nästan oändligt antal kryssningar, också i Grekland. Man utgår då från Thessaloniki eller Kerkyra/Korfu, och någon av dessa går även genom Korinthkanalen. Folk vi träffade ombord sade att dom knappt åkte på annan ferie än dessa nuförtiden, man bjuds på så mycket av sevärdheter och möjligheter. Själva båtresan sker mest på nätterna, så man märker inte mycket av det, mer än när man skall ut på däck och röka. Det är \"himmelskt\" att stå där ute i den ljumma natten, och känna hur stressfaktorn sjunker mot noll, att höra bruset från ett kolsvart hav, med undantag från någon lanterna långt bort. Jag, som är en urusel sjöman, hade lite nerver för eventuell sjögång, men jag märkte inte alls av det. Inte en enda sjösjuketablett gick åt.

Jag rekommenderar starkt att ni provar en resa - maken till avslappning och upplevelser får man leta länge, länge efter. Man kommer hem som en ny människa. Den enda \"fläcken\" är att det är en engelsk båt, med allt vad det innebär av enelsmännen och deras \"manner\". Dom knuffas och tränges, och ursäktar sig med sitt \"Sorry!\", och trampar vidare i samma takt. Det är slönt att dom har en egen ö att bo på, så att man slipper dom till vardags!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

-POE-

Läckert!
Trivsamma bilder och texter, man blir rentav lite sugen!

//PO

Ps. Den randiga firren heter Lionfish, \"Ptoris Volitans\" eller drakfisk på svenska, jag har haft en själv för 25 år sedan då jag fuskade lite med saltvattensakvarium. Det går blandade rykten om dess giftighet, allt från dödlig till getingstyrka, det senaste troligen närmast sanningen. Ds
//PO

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...