Logg inn med Facebook eller Google!

Mili

Started by Epicuristen, 12. Mar 07, 08:38:15

Previous topic - Next topic

Epicuristen

Ser at i tråden om karp fortelles det om en spesiel taverna, som heter \"Taverna Under the Tree\" og fikk da lyst til å nevne en taverna opp i det gamle Mili åtte kilometer sør for Rethymno. Tavernaen ligger oppe i en frodig, oasisk kløft, med elven rennende i bunnen. Selv om vi har vært der på årets tørreste tid (August/September) så har aldri elven vært tørr. Stedet har ikke mange husene igjen, og av dem er visst nok bare ett som har en fastboende igjen. Tavernaen drives av folk oppe fra det nye Mili etter hva har jeg forstått. Stedet er virkelig, som allerede sagt, en oase av skog, fauna og dyreliv og er vel verdt den taxi-turen. Skal se i kveld om jeg får lagt ut noen bilder derfra... :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Epicuristen

Oki... Her er bildene:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Epicuristen

Og ett til. Tatt første september i tilfelle noen lurte.
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

bengalow

Vi åkte på vår första resa till Kreta med buss, och jag tror det var i Mili vi stannade, för att äta lite lätt. Tavernan ligger invid huvudvägen från Rethymnon på höger sida, eller hur?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Epicuristen

Kan ha det ha vært. Jeg vet at av og til stopper det turistbusser der. Det siste bildet (nr 109) er tatt oppe fra veien, og ned mot tavernaen. Fra der hvor bildet er tatt, går man skrått nedover (samtidig innover) i kløften, forbi en av de minste kirker jeg har sett (Så liten at der tror jeg dem vier bare en av gangen om ikke presten står utenfor). Nede i bunnen finner man en relativt bred betongbro som man krysser elven på. Så svinger man helt rundt og går så utover og nedover kløften til man kommer til tavernaen etter hundre - hundre og femti meter. Bilde nr. 114 er tatt nede fra tavernaen og opp mot veien, hvor den vises så vidt. Spesielt i det øvre venstre hjørnet vises den, så om man begynner der kan man se sånn noenlunde hvordan den skrår nedover fjellsiden. På dette bildet tror jeg også man kan se løypestrengen som dem sender varer til og fra tavernaen med  :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

bengalow

Nja den tavernan vi var på låg helt tätt vid vägen, så det kan knappast vara densamma. Elven fanns dock där, och det var på väg från södra Kreta  på väg mot Retymnon. Vi skulle smaka på deras riktigt goda youghurt - och den var verkligen god!! Det var mot avslutningen av dagen, så efter Retymnonn på väg mot Chania, så hann det bli verkligen mörkt!
Nej, nu vet jag! Vi var på väg från Chora Sfakion, efter att ha gått igenom Samaria-ravinen, så det måste ha varit Vrises eller i närheten!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Epicuristen

Quote from: \"bengalow\"Nja den tavernan vi var på låg helt tätt vid vägen, så det kan knappast vara densamma. Elven fanns dock där, och det var på väg från södra Kreta  på väg mot Retymnon. Vi skulle smaka på deras riktigt goda youghurt - och den var verkligen god!! Det var mot avslutningen av dagen, så efter Retymnonn på väg mot Chania, så hann det bli verkligen mörkt!
Nej, nu vet jag! Vi var på väg från Chora Sfakion, efter att ha gått igenom Samaria-ravinen, så det måste ha varit Vrises eller i närheten!!

Om dere kom til Vrisses så har dere mest sansynligvis kjørt opp Imbros-passet, og oppe på kanten ligger det en liten by på begge sider av veien som i mitt kart heter \"Imbros\" (Sys å huske den under ett annet navn, men husker ikke hvilket). Der stopper de fleste turistbusser på grunn av deres gode pannekaker og sin yougurt. På vår første tur over reiste vi til sør i buss vi også. Vi stoppet der i dennne byen, i ett øsende regnvær, men med en milelang kø av folk droppet vi både pannekaker og yougurt... :roll:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

bengalow

Så var det nog Epi. Husker inte pannekagerna men väl youghurten med honning!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Admirala

Så kjekt å se bilder fra Mili! Vi var der i mai 2000, og synes det var så vakkert der. Den ene tavernaen var åpen da også, og vi var de eneste gjestene både der og i selve byen. Steder som Mili gjør seg best når man kan være i dem i (relativ) ensomhet, synes jeg.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Ivi

Hann aldrig besöka Mili under vår resa till Chania/Rethymnon i april förra året även om den fanns på listan över \"speciella platser att besöka\" redan då. Men nu i maj ska det bli av! Har precis läst ur boken \"Landscapes of Western Crete\" att man kan även vandra i Mili ravinen i samband med besöket till denna i stort sett övergivna by. Ska bli en upplevelse att se fram emot! Tack för de fina bilderna, Epicuristen!

Ivi

Epicuristen

Ja vi har aldri gått ravinen, men har det også på listen. Tenker da å ta buss opp (For det går vel buss til Chromonastirio? :lol: ), spise på taernaen nede i ravinen, også rusle de åtte kilometrene ned til byen igjen. Det skal blant annet ligge noen ruiner av gamle møller nedi der. Derav navnet selvsagt (mili = mølle) :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Liv

Fint å se bildene.
Mili er også på min ønskeliste,både å spise der samt gå ravinen.
Ravinen er nevnt i  boka \"35 fotturer på Kreta\"


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...