Logg inn med Facebook eller Google!

Info om Skyros

Started by Måne, 25. Mar 08, 21:46:56

Previous topic - Next topic

Måne

- Generell info -

Skyros er en liten øy på 209km2, men den største øya i Sporadene (hvis man ikke regner med Evia). Det bor 2,757 fastboende på Skyros, og det går daglig ferjeforbindelse mellom Kimi på Evia og Linaria på Skyros, og flyforbindelse med Aten. Skyros er ikke spesielt bra utviklet for turisme, så hvis man vil ha \"det ekte greske\", så mener jeg man finner dette her. Skyros er som sagt en liten øy - vi tilbragte 3 dager her og fikk sett det meste av øya i vårt egne avslappede tempo, med hyppige innslag av kaffe, sol og god mat.

Øya kan deles inn i to deler: den nordre delen er tett befolket og veldig
grønn og frodig, den søndre delen er steinete, har lite veiforbindelse og store deler er stengt av av det greske militæret. Hovedstaden referes til som både Skyros og Chora og befinner seg nordøst på øya.


- Historie -

Skyros har vært bebodd siden den neolittiske perioden (ynge steinalder - 5000 f.kr.), datert etter funn gjort på Kastro, byborgen som ligger øverst på åsen over Chora. Utgravninger i Palamari viser at Skyros under bronsealderen aar et handelssenter.

De første beboerne på Skyros het \"Kares\", \"Pelazyi\" og \"Dolopes\", og øya har derfor tidligere vært kalt Palzyia og Dolopoia.

486 f.kr. ble Skyros okkupert av den athenske generalen Kimon, I 322 f.kr. erobret Makedonerne øya, og i 196 f.kr. ga romerne Skyros i gave til Athen.


- Myte -

Fra mytene er Skyros kjent som øya der Achilles tilbragte sine ungdomsår. Achilles\' mor, Thetis, sendte sin sønn til Skyros for å unngå at han deltok i Trojanerkrigen, slik at profetien om hans død ikke skulle gå i oppfyllelse.

Utkledd som en pike ble Achilles oppdratt av kong Likomides blant døttrene hans. Achilles forelsket seg etterhvert i den ene datteren, Diidamia, og de fikk en sønn kalt Neoptolemo.

Når Kalchas spådde at Troja ikke kunne erobres uten Achilles\' deltakelse, reiste Ulysses til Skyros, fant Achilles og overbeviste ham om å reise til Troja. Etter Achilles\' død returnerte Ulysses til Skyros, denne gangen for å finne Neoptolemo. Ifølge en profeti ville ikke Troja falle, med mindre Achilles\' sønn deltok i slaget. Som sin far higet Neoptolemo etter krig og heder, og reiste derfor til Troja.

Noen mener også at kong Theseus av Athen døde på Skyros, etter å ha blitt dyttet fra en klippe av Likomides. I år 486 f.kr. ble Skyros okkupert av den athenske generalen Kimon. Dolopeene var pirater og skapte stadige problemer for handelsflåten til den atenske forbund. Etter sigende skal Kimon ha funnet Theseus\' grav og flyttet beinrestene til Athen og plassert dem i Thission.

I 322 f.kr. erobret Makedonerne øya, og i 196 f.kr. ga romerne Skyros i gave til Athen.
I 1204 ble Skyros styrt av Venetianerne, og på slutten av det 14. århundret var de en kort stund under tyrkisk styre, men ble gitt tilbake til Bysantinum. I 1453, etter at Tyrkerne tok Konstantinopel ble Skyros en koloni under staten Venetia. Under den første krigen mellom Tyrkia og Venetia var Skyros under tyrisk styre. Under den andre krigen var Skyros noen år under venetiansk styre, men snart tilbake i tyrkiske hender.

Under revolusjonen i 1821 var øya i stor grad et tilfluktssted for flyktninger. Skyros ble frigjort, sammen med resten av Sporadene, i 1829.

I dag finner man mye av Skyros\' kulturarv bevart i øyas arkitektur og kunst som håndarbeid, keramikk og broderi, men kanskje spesielt i den kulturelle begivenheten - det skyrianske karneval. Dette er en tradisjon som har sine røtter i ritualer for tilbedelse av Dionysos.


- Chora -

Tronende over Skyros by finner man byborgen, som har blitt gjenoppbygget mange ganger gjennom årtusenene. Fra denne kan man gå ned trange smug blant hvitkalkede hus med små tavernaer og kafeer med tradisjonell gresk mat - og spesielle skyrianske retter. Langs hovedgaten finner man noen små butikker med kunst, håndtverk, vin og honning. Skyros har et veldig avslappet liv, og mye av tiden går på å sitte på en taverna langs hovedgata, nyte en frappé og se på folkelivet. På markedsplassen (agora) finner man kaffeer - og utelivet om kvelden. Ellers kan man ta seg en tur opp til Brook\'s Square, hvor det står en statue av den engelske poeten Rupert Brooke, og du kan nyte utsikten over Magazia stranden. Her finner man også Faltait museet med sin samling av historiske og folklore objekter fra Skyros. Under hovedbygningen er det bygd et amfiteater stil hvor mange av de kulturelle begivenhetene finner sted. Nær Brook\'s Square, ved siden av en liten vei som går ned til Magazia finner man det Arkeologiske museet.

Bilder fra Chora:


















Magazia og Molos stranden:


Rupert Brooke og hmm... meg:


Borgen og St. Georg klosteret


Skyros by om natten:



- Linaria -

Linaria er Skyros\' havn og ligger midt på øya, 11km fra Chora. Her er det noen kafeer, tavernaer, noen butikker som selger håndtverk og typiske \"greske souvenirer\". Det ligger også en veldig trivelig bar/utested med musikk litt oppe i veien fra Linaria (man kan se denne fra havnen) som har opplyste balkonger med fin utsikt om kvelden. De fleste stopper dog i Linaria kun for å gå av og på båten.




- Den nordre delen av Skyros -
 
Ti minutters gåavstand fra Chora finner man Magazia, oppkalt etter et kruttlager som sto her under venetiansk tid. Magazia har fin lang sandstrand som blir ganske overfylt om sommeren. I den nordre delen finner man Molos. Her står det en liten mølle, som visstnok har en resturant om sommeren, og man burde se de merkelige steinformasjonene på stranden, de gamle husruinene som nå står halvveis under vann, den lille kirken St. Nikolas som er laget direkte i en steinvegg, Vrikolakonisia øya med en annen liten kirke, og et lite kapell. Går man videre fra fyrtårnet når man enda en sandstrand - Gyrismata. De fleste hotellene og leilighetskompleksene ligger i disse områdene, og man finner derfor mye av nattelivet i disse områdene om sommeren. Vi bodde på Studios & Apartments Crisio 2min fra Gyrismata strand, og jeg anbefaler dette stedet varmt! Bilder og info her.

Molos strand:




Vrikolakonisia og ruiner:




Mølla:


St. Nikolas og kapellet:








Gyrismata:


Hvis man så reiser videre på den nordre delen av øya (vi kjørte mot nordvest og fulgte hovedveien) får man se den grønne frodige delen av Skyros. Denne turen anbefales, for det er utrolig pent i dette området. Nesten helt på nordspissen finner man flyplassen, og et par små veier går til små sandstrender som Palamari, Agios Petros, Markesi og Theotokos. Jeg har fått vite at alle disse er dårlig utbygd, så man bør ta med det man trenger, og de to siste opplever en del bråk fra flyplassen.





I Palamari finner man en ganske forsømt ruin med funn fra ca. 3.000 f.kr. Nedenfor er det en liten sandstrand, og litt lenger bort en militær base. Du kan så vidt se ruinen på toppen av sanden i bildet under (den var stengt når vi var der i Mars.)





På den nordvestre siden kjørte vi forbi Ormos Kalogrias, med en liten sand-og-stein strand, og den lille kirken Kira Panagia.



Vi fulgte veien videre og fikk en fantastisk utsikt over Atsitsa på vei ned mot hyggelige lille Petritsa, med en taverna og en bitteliten strand. Petritsa blir bevoktet av en hærlig liten valp som, etter å ha informert oss om at vi var på hans område, veldig gjerne ville lekesloss litt.









Petritsas vokter:


Vi kjørte videre ned til Agios Fokas som er en kjempefin bukt med hvit rullesten, og en liten taverna.





Hvis man følger veien videre sørover, mot Linaria, kjører man også forbi den Pefkos og Aherounes, begge med små sandstrender. Det er en liten rullesteinsstrand i Kalamitsa også, og en steingrav med en dorisk søyle.

Vi brukte en dag på å se denne delen av Skyros, og vi gjorde det i sakte tempo, og hadde innlagt lunsj nær Agios Fokas. Det går visst bussforbindelser i denne delen av øya, men for å få sett mest mulig trenger man nok bil eller moped. Flere av strendene kan kun nås via små hullete grusveier fra hovedveien, evntl. med båt.


- Den søndre delen av Skyros -

Den søndre delen av Skyros består i stor grad av ufruktbart steinområde, og store deler er inngjærdet militærbase. Sørsiden er også ofte plaget av sterk vind, noe man kan se på trærne der. Det er verd en kikk hvis man har tid, men jeg føler ikke at man går glipp av all verden hvis man ikke rekker denne delen. Det er noen få strender her: Aspouss som er ganske ok, og Ahilli som tidligere var en av de fineste strendene i følge flere kilder, men som ble bygd ut som yacht-båthavn i et forsøk på å skaffe Skyros mer turisme (dette feilet så vidt jeg vet), og nå ikke er spesielt pent i det hele tatt. Nær Tres Boukes bukt finner man Brookes grav. Dette er egentlig bare et monument til Brooke, og ikke her han faktisk er gravlagt. Vi dro ikke innom monumentet, for vi gikk glipp av avkjørselen, og har i ettertid fått vite at den ikke er spesielt enkel å nå det med bil.

Bilder fra sørsiden:













På den søndre delen kan man også finne friggående skyroshester, en utrydningstruet hesterase som bare finnes på Skyros. Pga. utseende og avstamning er den lille hesten en hest og ikke en ponni, og kalles \"Skyriano Alogaki\". Disse ble brukt i jordbruket, og måtte hvert år fanges inn og merkes av bøndene, før de ble sluppet ut igjen for vinteren. Hvert år hadde de også hesteløp, en tradisjon som markeres med hesteløp også i dag - den 29 juni og 1. august. I begynnelsen av det 20. århundret var det 2000 skyroshester her - i begynnelsen av det 21. århundret kun 150 igjen. Det er nå satt igang program for å bevare denne hesterasen.







Vi fikk også en vakker solnedgang:


og en smilende måne :)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...