27. Apr 24, 09:16:19


Logg inn med Facebook eller Google!

Roma-tur.

Started by Magnolia, 11. Mar 08, 16:10:53

Previous topic - Next topic

Magnolia

En kveld diskuterte vi Roma i baren, og det kom fram ønske om å ha en romatråd her.
Jeg kan jo starte en, så er det kanskje flere som har bilder derfra.
Før jeg ble hekta på Hellas var jeg ofte i Italia, og Roma er en by jeg aldri blir ferdig med. De fleste bildene jeg har er vanlige papirbilder, men endelig i 2001 ble jeg digital. Da hadde jeg allerede papirbilder av det meste og prioriterte å fotograferte det \"nye\" jeg opplevde. Dermed ble det ganske mange bilder fra kirker og museer.
Her kommer et lite utvalg fra mine 2001 bilder.



Vi kan starte på Petersplassen. Peterskirka er sentrum for den romersk-katolske kirken.



Peterskirken sett fra utsiktsplassen på Castel St. Angelo.



Tvillingkirkene på Piazza del Popolo



Piazza del Popolo med den egyptiske obelisken.



Piazza del Popolo med inngangen til Pincioparken.



Vannklokka i Pincioparken.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Sjøløve

Nydelige bilder, Magnolia, som alltid !!
Roma er den byen som står absolutt øverst på lista over storbyer jeg har lyst til å dra til - når det enn måtte bli.  
Tar mer enn gjerne imot flere bilder fra denne byen som jo må være utrolig flott.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Torill

Å så flott!!! Nye fristelser,det er helt sikkert :cyclops: Var en liten tur innom på nettet og kikket på turer dit etter den kvelden i baren Magnolia. Kunne ikke dy meg :cheese: Så fortrinnsvis på turer fra Sandefjord,men det var neimen ikke mange direkte fly dit :cyclops:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Magnolia

Før flyskrekken min ga seg, reiste jeg med tog dit. Etterpå har jeg reist med fly fra Oslo.
Nå høres det ut som jeg har vært der mange ganger, men det er vel bare tre ganger.
I alle fall, det er en fantastisk by.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

operafantomet

Som om ikke jeg var reisesyk fra før..... Fine bilder!

Har nettopp kommet hjem fra Gardermoen, der jeg plukket opp en onkel og tante som returnerte fra Roma i dag. *sukk*

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Magnolia

Her kommer noen flere Roma-bilder.



Inngangspartiet ved kirka San Paolo le Mura.



Fra klostergården.



Villa Borghese ligger midt i den store Borghesparken. Det er et museum som bl. a. huser noen av Berninis flotteste statuer. Desverre var det ulovlig å fotografere inne i museet.



Fra hagen utenfor Borghesemuseet.



Alleen ned til den kunstige innsjøen i Borgheseparken.



Her ligger templet for legekunstens gud Asklepios.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

brit

Vår yngste sønn var på klassetur til Roma og det første han sa når han kom hjem var:\"Dit mååååå du og pappa dra ,mamma!!\"

Vi har ennå ikke vært der, men de bildene dine frister veldig Magnolia.
Flott by og nydelige bilder!!! :flower:

bengalow

Vi skall inom Rom på vår tur i början på april, bara för en dag, men detta ger mersmak. Så underbara byggnader, och fotografier av dom. Villa Borghese såg ju bara fantastisk ut. Undras vad som bjuds på en arrangerad heldagstur dit - men med den skall vi, det är klart!! Och sedan väntar Florens/Firenze dagen efter....har du bilder därifrån också???
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Magnolia

Ja Roma er en vidunderlig by. Det er lurt å være med på en guidet tur hvis dere bare har en dag til rådighet. Da får dere i alle fall en liten smak av hva byen har å by på.

Bruk øynene godt når dere er i Roma. Det er kunst på hvert gatehjørne. Titter du litt opp på en vegg, kan du finne flott fresker, et hull i muren nede ved fortauet kan skjule gamle ruiner, fontenene finner du over alt, skulpturer pryder parker og fasader, det er bare en uendelighet av sterke inntrykk.

Jeg tviler på at dere får tid til å besøke Borghesemuseet. Vi måtte bestille time dagen i forveien, og måtte møte fram minst to timer før for å hente billettene. Men det var virkelig verdt det. Jeg er så begeistret for Berninis statuer, og der fant vi bl. a. \"Pluto og Persefone\" og \"Apollon og Dafne.\"
Museet huser skulptursamlinger i første etasje og malerier i andre etasje.

Jeg har mange papirbilder fra Firenze, men jeg har ikke mulighet å scanne dem. Kan bare si at Firenze står ikke langt bak Roma hva gjelder kunst. Der har vi jo Michelangelos \"David\" og mye, mye mer. Får dere tid, anbefales museet Ufficio et besøk.

Dere har mye å glede dere til. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

bengalow

Vi åker med ett kryssningsskepp, Thomson Celebration, och dom har fasta utflykter i varje hamn, flera olika, så det är bara att välja vilken man vill åka med på. Kanske finns det en möjlighet att se villa Borghese då. Vi fär se, det gav oss i alla fall ett tips, vi gröngölingar på Rom!!
Hur är det med \"ficktjuveriet\" där??
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Sjøløve

Mer, Magnolia, mer !!
Dette blir umåtelig fristende - kanskje vi skulle revurdere reisemålet når vi drar til Italia i slutten av april ??  Vi lander i Pisa og har planlagt å ta toget nordover til Liguria og gå vandreruter mellom 5 små landsbyer i Cinque Terre.  
Bildene dine er i ferd med å gjøre dette til et dilemma ! :scratch:
Men - det blir nok å holde oss til den opprinnelige planen og ta Roma en annen gang, jeg bare MÅ oppleve den byen.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Magnolia

Lommetyveri ja. Vi bør jo alltid være på vakt når vi er i store byer. Jeg har aldri vært utsatt for noe slikt, men har blitt advart i visse strøk. Bl. a. er den mest populære bussruta i Roma berømt for lommetyver. Den passerer mange av severdighetene. Dessuten er områder rundt Piazza Fiori også litt utrygt, men du verden for et sjarmerende område! Jeg bodde der i to uker en gang, og det gikk bra. :)

Det er jo lurt å ha et magebelte under klærne der en oppbevarer penger og kort. Da føler jeg meg trygg. Har bare litt penger lett tilgjengelig, og vil jeg bruke mer penger, finner jeg alltid en mulighet til å finne pengene på magen. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...